Regularisatie van niet-officiële tegoeden: hoe werkt het?

In een vorig artikel hadden we het over de repatriëring van tegoeden naar België.

Nog heel wat Belgen hebben in het buitenland tegoeden die niet officieel zijn of waarvoor in het verleden zogenaamde “EBA”-, “EBAbis”- of “EBAter”-regularisaties werden gerealiseerd. Het kan gaan om bankrekeningen, levensverzekeringen of onroerende goederen.

De belastingplichtige verwierf deze goederen met eigen middelen, na een schenking of nog, in het kader van een erfopvolging.



De herkomst van de goederen is belangrijk.

Bij regularisatie is in het eerste geval de federale Staat bevoegd. In het tweede geval zijn dat de Gewesten, aangezien de indirecte belastingen enkele jaren geleden geregionaliseerd werden.

Ondertussen zijn we toe aan regularisatie “EBAquater” – de vierde versie van de fiscale regularisatie, ingevoerd bij de wet van 21 juli 2016; de voorwaarden om tegoeden te regulariseren zijn mettertijd wel strenger geworden.

De belastingplichtige kan in het kader van een EBAquater vrijwillig en spontaan roerende, onroerende en beroepsinkomsten en inkomsten uit sociale bijdragen, btw en kapitaal regulariseren. Dankzij akkoorden die in 2017 tussen de federale regering en de Gewesten werden afgesloten, is het ook mogelijk om successie- en registratierechten te regulariseren.

De regularisatie is permanent voor tegoeden die onder federale bevoegdheid vallen. Ze is daarentegen tijdelijk voor successie- en schenkingsrechten. De reden daarvoor ligt in het feit dat de akkoorden geldig zijn tot 31 december 2020.

U mag niet vergeten dat een regularisatiedossier ingediend moet worden vooraleer er een (straf­rechtelijk) onderzoek wordt ingesteld of een informatieaanvraag of een bericht van rechtzetting wordt voorgelegd. Anders wordt het dossier onontvankelijk verklaard. Bovendien gaat het om een eenmalige procedure, dat wil zeggen dat u geen twee EBAquater-dossiers kunt indienen. Daarom moet u goed nadenken over elk van uw niet-officiële tegoeden vooraleer u een dossier indient.

Om niet-verjaarde inkomsten te regulariseren, dat wil zeggen inkomsten van de voorbije zeven jaar waarvoor de belastingadministratie nog onderzoeks- en heffingsbevoegdheid heeft, moet het normale belastingtarief betaald worden, vermeerderd met 25 punten. Voor roerende inkomsten van 2018 bijvoorbeeld bedraagt de aanslagvoet 30%. In geval van regularisatie wordt een heffing van 55% (30+25 dus) toegepast.

Indien de belastingplichtige beslist om bijvoorbeeld de inkomsten van een Luxemburgse rekening te regulariseren, moet hij bovendien door middel van bewijsstukken de herkomst van het kapitaal aantonen en het bewijs voorleggen dat de fondsen aan de normale belastingregeling onderworpen waren. Een voorbeeld: de fondsen zijn afkomstig van een Belgische rekening waarop het bedrag van de verkoop van een huis in België werd gestort, en de belastingplichtige legt de verkoopakte voor, alsook de bankdocumenten die de transfers bewijzen. Indien de belastingplichtige dit bewijs niet kan voorleggen (wat in de praktijk vaak het geval is, want doorgaans bewaren belasting­plichtigen en banken documenten maar gedurende tien jaar), moet hij deze kapitalen of fiscaal verjaarde inkomsten (d.w.z. inkomsten van meer dan zeven jaar geleden) regulariseren. Op het kapitaal wordt een aanslagvoet van 40% toegepast als het dossier in 2020 wordt ingediend. Deze aanslagvoet wordt jaarlijks met een extra punt verhoogd.

Voor de successierechten moet een onderscheid gemaakt worden tussen verjaarde en niet-verjaarde nalatenschap. In het eerste geval is een aanslagvoet van 40% van toepassing. In het tweede geval wordt de normale aanslagvoet toegepast, vermeerderd met 25 punten.



Voor nalatenschappen opengevallen in het Brusselse Gewest of in Wallonië

Hier bedraagt de verja­ringstermijn 10 jaar en 4 maanden. In Vlaanderen geldt in principe dezelfde regel, behalve dan dat een overgangsbepaling werd goedgekeurd die preciseert dat nalatenschappen die op 31 december 2014 niet verjaard waren, op 31 december 2019 verjaard zullen zijn; in geval van bedrieglijk opzet of bedoeling om te schaden verjaren deze nalatenschappen op 31 december 2023.


Zodra het dossier klaar is (er moet een specifiek document ingevuld worden en de bewijsstukken moeten in het dossier opgenomen worden), wordt het gestuurd naar het Contactpunt regularisatie (hierna “CPR”) – de bevoegde dienst ter zake. Het dossier wordt eerst onderzocht en vervolgens ter goedkeuring voorgelegd aan het college van het CPR. De belastingplichtige ontvangt vervol­gens een betalingsbericht en dient deze betaling dan binnen een termijn van 15 dagen uit te voeren. Zodra de betaling uitgevoerd is, verstrekt het CPR een regularisatieattest aan de belastingplichtige, die dan strafrechtelijke en fiscale immuniteit geniet.


Sinds tussen de Staten automatisch informatie uitgewisseld wordt, ontving de Belgische belasting­administratie reeds heel wat inlichtingen over tegoeden in het buitenland. Misschien is de tijd rijp om tot regularisatie over te gaan.


Sommigen hebben reeds een EBA, EBAbis of EBAter ingediend, maar hun tegoeden nog niet naar België gerepatrieerd. Dan rijst de vraag of zij strafrechtelijk gezien in orde zijn of niet.


Mots clés

Articles recommandés

Einde fiscale regularisatie zorgt voor stormloop bij de fiscus

Opgelet : op 31 december 2023 komt een einde aan de mogelijkheid om niet-aangegeven inkomsten en kapitalen te regulariseren.

Regularisatie van kapitaal - Laatste oproep voor de deadline