Securex introduceert welzijnsplatform

Webapplicatie helpt werknemers naar betere fysieke en mentale gezondheid

Brussel, 15 april 2024 - HR-dienstverlener Securex brengt een platform uit dat werknemers helpt bij het verbeteren van hun fysieke en mentale gezondheid en hun algemeen welzijn. De webapplicatie laat toe om gezondheidsproblemen en -risico’s op te sporen en die te voorkomen of te verbeteren door het welzijn te monitoren en proactief aan preventie te doen. Het platform legt de link met het aanvullend aanbod van online- en offlinediensten en partners van Securex om welzijn op het werk te meten en te verbeteren. Vanaf 15 april kunnen werkgevers die klant zijn bij Securex het platform ter beschikking stellen aan hun werknemers.


Toegankelijke hulpbron voor werknemers

Werknemers zijn de belangrijkste gebruikers van dit platform. Door hun eigen gewoontes te monitoren en deel te nemen aan gezondheidsbevragingen, krijgen ze inzicht in hun gezondheid en welzijn en kunnen ze gepaste acties ondernemen om eventuele problemen aan te pakken. Zo kunnen ze vanuit de webapplicatie afspraken maken in het kader van hun preventief welzijn, deelnemen aan 50 verschillende welzijnsuitdagingen en krijgen ze oefeningen en technieken aangereikt om bijvoorbeeld stress te verminderen en ergonomie op het werk te verbeteren. Dagelijks krijgen ze ook toegankelijke tips om hun welzijn te boosten en hun energieniveau op peil te houden.

Dirk Van de Walle, Algemeen Directeur van de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk van Securex: “Dankzij ons platform kunnen werknemers, werkgevers en betrokken hulpverleners de gezondheid en het welzijn van werknemers nog sneller en effectiever verbeteren. Met veel positieve gevolgen voor iedereen. Werknemers die zich fysiek en mentaal beter in hun vel voelen zijn veerkrachtiger en minder vaak ziek. Bovendien zorgt meer welzijnsondersteuning door de werkgever vaak tot meer betrokkenheid van de werknemer.”


Extra inzichten voor werkgever en Securex

Het welzijnsplatform van Securex geeft ook zowel de werkgevers van aangesloten organisaties als de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk van Securex - steeds met volledige aandacht voor privacyrechten - toegang tot anonieme rapporten en statistieken over de gezondheid en het welzijn van werknemers die het platform gebruiken. Zo krijgen ze nuttige informatie over mogelijke welzijnsproblemen en -risico’s in de onderneming die als basis kan dienen voor gerichte acties met het oog op verbeterde mentale en fysieke gezondheid van de werknemers. Voor specifieke categorieën van werknemers waarvoor een periodiek preventief medisch onderzoek wettelijk verplicht is, blijft de regelgeving van kracht. Verpleegkundigen en arbeidsartsen van Securex kunnen in deze gevallen de verzamelde medische informatie consulteren. Via het platform is het mogelijk om een afspraak in te plannen bij Securex.


Hulplijn voor werkgerelateerde problemen

Werkgevers die gebruik maken van het Employee Assistance Program (EAP) van de ‘Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk’ van Securex kunnen de webapplicatie vanaf 15 april aanbieden aan hun werknemers. Dit EAP is een hulplijn die werknemers 24 uur per dag, 7 dagen per week, ondersteuning biedt bij persoonlijke en werkgerelateerde problemen die hun welzijn kunnen beïnvloeden. Dat gebeurt met korte, oplossingsgerichte sessies die telefonisch worden gegeven gekwalificeerde en getrainde psychologen.

Mots clés

Articles recommandés

Bijna één op de vijf zorgbedrijven zet flexi-jobbers in

Belgische systeem over octrooien : een praktische tool door een duidelijk overzicht van de procedures