SFAM veroordeeld door rechtbank5.000 euro boete per onterechte domiciliëring

Op 3 juli 2024 veroordeelde de ondernemingsrechtbank van Brussel La Société Française d' Assurance (SFAM), voor misleidende en agressieve handelspraktijken bij de verkoop van verzekeringspolissen voor multimedia-apparaten. Zij mogen geen geld meer innen van rekeningen van klanten. Die uitspraak komt er naar aanleiding van een verzoekschrift door de Economische Inspectie van de FOD Economie. Per keer dat SFAM na de uitspraak nog geld inhoudt van de bankrekening van een consument, wacht hen een boete van 5.000 euro. Die kan maximaal oplopen tot 100.000 euro.

1200 Meldingen

De FOD Economie ontving afgelopen jaren meer dan 1200 meldingen over de onderneming SFAM. Dat is een Frans bedrijf dat in België verzekeringen afsloot met klanten die een gsm, tablet of pc kochten in een van de winkels van HUBSIDE.STORE (vroeger SWITCH), Vanden Borre of FNAC.

Klanten ondertekenden een verzekering voor hun toestel maar gingen, zonder het te beseffen, ook akkoord met een aantal extra onnodige diensten die niets met de verzekering te maken hadden. SFAM vorderde, zonder uitdrukkelijke toestemming en op regelmatige tijdstippen, via domiciliëring geld van klanten hun rekening. Dat liep soms zelfs op tot enkele honderden euro per maand en kwam vaak niet overeen met het overeengekomen bedrag. Daarnaast was er sprake van eenzijdige aanpassingen van de contracten. Het was voor de consument ook erg moeilijk, bijna onmogelijk zelfs, om de contracten te beëindigen via de klantenservice van SFAM.

De Economische Inspectie grijpt in

De Economische Inspectie van de FOD Economie verwerkte de vele meldingen en opende een onderzoek naar de praktijken van de bedrijven van de Franse INDEXIA-groep in België (de moederonderneming die momenteel in een faillissementsprocedure zit in Frankrijk). Een diepgaand onderzoek werd uitgevoerd om zo de gemelde onregelmatige praktijken te identificeren en te bestraffen. Tijdens het onderzoek werd ook contact gelegd met de bevoegde Franse autoriteiten (DGCCRF).

We zijn heel erg tevreden dat ons onderzoek heeft kunnen leiden tot het stoppen van hun activiteiten. We sporen consumenten sowieso al aan om, als ze vinden dat ze slachtoffer zijn van oneerlijke handelspraktijken, dit bij de FOD Economie te melden via ConsumerConnect. De uitspraak toont hier trouwens ook aan dat het altijd de moeite loont. En nu is het zelfs eens zo belangrijk want het is op basis van nieuwe meldingen dat de Economische Inspectie het nodige kan doen om die dwangsom te laten invorderen. Meld het dus zeker via ConsumerConnect als je ziet dat er na 3 juli 2024 nog geld van je bankrekening werd ingehouden door SFAM.

Lien Meurisse – Woordvoerster FOD Economie

Ook FSMA kwam tussen

Op 17 mei 2023 informeerde de FSMA het publiek over de schorsing van de activiteiten van SFAM door haar Franse toezichthouder. Het was SFAM en andere bedrijven van de INDEXIA-groep niet langer toegestaan om verzekeringsproducten te verkopen in België. Eerder in 2022 nam de FSMA reeds maatregelen om verzekeringsovereenkomsten met een variabele premie te verbieden bij de verkoop van multimediatoestellen op Belgisch grondgebied. De schorsing van SFAM had enkel betrekking op haar verzekeringsactiviteiten. Ze had geen impact op de andere diensten van SFAM.

Wat als er toch geld van je rekening ging?

  • Ga na of en welke contracten je met deze bedrijven hebt en of je hiervoor een domiciliëringsmandaat ondertekende.
  • Neem schriftelijk contact op met het bedrijf. Stuur ze een e-mail of brief en maak duidelijk dat je bezwaar maakt tegen het contract/de contracten en de betalingen. Dat is belangrijk voor eventuele verdere stappen die je kan ondernemen.
  • Blokkeer de domiciliëring via je bankkantoor of via de app.
  • Vraag je bank om een terugbetaling van bedragen die volgens jou ten onrechte werden afgehaald.

Mots clés