Maar liefst acht op de tien van de arbeidersfuncties met de hoogste lonen hebben een link met de bouwsector. Het gaat niet alleen om leidinggevende functies als werfleider en meestergast maar ook om uitvoerende jobs zoals isoleerder, boormeester, bekister, metser, asfaltwerker. Werfleider staat met stip op één met een uurloon van meer dan 20 €, gevolgd door jobs als meestergast/ploegbaas, waarmee je ook in de industrie aan de slag kan. Ook koeltechniekers zijn nodig in bouw én industrie. Drukker (op plaats vijf) en CNC programmeur (voor werktuigen) (op plaats tien) zijn de enige beroepen die geen link hebben met de bouwsector. Dit weten we uit de laatste benchmarkcijfers van meer dan 8000 bedrijven met meer dan 130.000 arbeiders. In totaal brengt SD Worx zo 106 referentiefuncties in kaart.
Kim Van Houtven, consultant bij SD Worx:
“De bouwsector telt heel wat knelpuntberoepen. Minder bekend is dat deze sector ook zeer goed betaalt: de minimumbarema’s liggen relatief hoog. Bovendien zijn er functies waarvoor werkgevers boven barema betalen, omwille van de vereiste scholing zoals werfleider. In de bouw is de mediaan waarde voor deze job 21,70€ per uur. Het zijn jobs waarvoor je vroeg uit de veren moet, je soms ver moet verplaatsen, maar daar staat een mooie vergoeding tegenover.“ De adviseur vervolgt: “Maar afhankelijk van de functie kunnen ook organisatiegrootte en regio een rol spelen. Een werfleider heeft kans om meer te verdienen in een groter bouwbedrijf, maar regio speelt minder. Het loon van een meestergast of metser varieert dan weer wel in functie van de regio, maar niet naargelang de organisatiegrootte. Metselwerk betaalt bv. beter in Limburg, West-Vlaanderen, Antwerpen en Brussel (18,48€ mediaanwaarde). De andere regio’s iets minder.”
Het bruto normuurloon voor arbeiders wordt als volgt berekend: het reëel uurloon (bruto) omgerekend naar een 38u werkweek, en exclusief bijkomende vergoedingen zoals ploegenpremies, variabele vergoedingen, etc. De mediaan is de middelste waarde: de helft van de arbeiders verdient meer; de helft minder.
In januari 2021 tellen de bouwberoepen in Vlaanderen maar liefst 33 knelpuntfuncties. Er spelen drie mogelijke oorzaken, soms een combinatie: er bieden zich teweinig kandidaten aan, het profiel van de kandidaten sluit niet aan (ervaring, opleiding) en teweinig kandidaten door de specifieke arbeidsomstandigheden. Bij bouwtechnici zoals werfleider, maar ook installateurs spelen de eerste twee oorzaken. Specifieke arbeidsomstandigheden spelen voor de arbeiders in de wegbouw (asfalteerders). Teweinig ervaring speelt bv. bij metsers, zo stelt het laatste rapport van de VBAB. In de top 10 van de knelpuntberoepen in Vlaanderen zijn er drie in de bouw: Conducteurbouw/werfleider (op plaats drie), calcularor bouw (op plaats zes) en Technicus studiebureau bouw (op plaats zeven).
In Brussel staat voortaan ook ‘bouwvakker gespecialiseerd in renovatie’ ook op de lijst van knelpuntberoepen, naast elektriciens en dakdekkers.
Ook in Wallonië mankeren werkgevers metsers, elektriciens, werfleiders, schrijnwerkers, plafoneerders, koeltechniekers, installateurs van verwarming en houtstructuren.
In het paritair comité van de bouwsector (PC 124) zijn er tussen de sociale partners heeft wat zaken vastgelegd en dus verplicht. In de bouw hebben we op sectoraal vlak o.a. volgende voordelen:
Niet verplicht zijn : collectieve voordelen zoals bv. maaltijdcheques. Ongeveer vier op tien arbeiders in de bouw krijgen maaltijdcheques.
De Groep Vanhout, deel van BESIX Group, is actief in een brede waaier van bouwactiviteiten: kantoorgebouwen, utilitaire en residentiële projecten, zwembaden, zorgprojecten en industriële productie-eenheden. Met vijfhonderd medewerkers, projecten in heel het land en een hoofdzetel in Geel, duidt Ronny Eijckmans, CEO Groep Vanhout de uitdagingen:
“De mobiliteit van onze mensen blijft een belangrijke uitdaging; de verplaatsingsvergoedingen zijn weliswaar meegenomen doch de meeste mensen vinden dat deze niet in verhouding staan met de tijd die ze onderweg zijn, zeker niet als er files op het traject zijn. Tegenwoordig willen onze Belgische vakmensen liever dichtbij werken en een uur langer werken, dan in een camionette te zitten. Al is niet iedereen hetzelfde. Daarom is het jammer dat er geen mogelijkheden zijn om meer individueel en op maat te kunnen verlonen. Sommigen zouden bv. wel graag een fiets willen kiezen via het werk maar het strikte wettelijke kader beperkt de mogelijkheden. Ook betaalt de werkgever ‘weerverlet- en getrouwheidszegels’, in totaal zo’n 11% van de brutoverloning er bovenop,“ weet Ronny Eijckmans van Vanhout. “Dit jaar zetten we wel weer een bonusplan voorop, waardoor we werken aan onze gezamenlijke doelstelling qua veiligheid. Hierop zijn minder belastingen verschuldigd, een mooi extraatje voor onze mensen. Het is een evenwichtsoefening: als werkgever wil je marktconform verlonen, want met te hoge lonen zou je jezelf uit de markt prijzen.”
Bron: SD Worx