Ubo-register : opgelet voor deze datum (31/08/2021) !!!

Aandachtspunten en nuttige documenten ....


Achtergrond


Het UBO-register is een register waar alle ‘Ultimate Beneficial Owners’ of ‘uiteindelijk begunstigden’ van een vennootschap of andere juridische entiteit in geregistreerd staan. U kunt uw uiteindelijke begunstigden registreren door u aan te melden bij de toepassing(externe link) op het MyMinfin-portaal.


De Belgische antiwitwaswet van 18 september 2017 zet de vierde Europese antiwitwasrichtlijn om in Belgisch recht. Ze verplicht vennootschappen, (internationale) vzw’s en stichtingen om toereikende, accurate en actuele informatie over hun uiteindelijke begunstigden (Ultimate Beneficial Owners of UBO’s) in te winnen en bij te houden.


Verlenging termijn voor het uploaden van bewijsstukken tot 31 augustus 2021!


Op initiatief van Minister van Financiën, Vincent Van Peteghem, heeft de Algemene Administratie van de Thesaurie in overleg met de betrokken stakeholders onderzocht of nieuwe tools de informatieplichtigen kunnen ondersteunen om zich te conformeren aan de nieuwe regels opgelegd in het KB van 23 september 2020. Deze mogelijkheden zijn geïntegreerd in de aangepaste FAQ en tegelijkertijd wordt de uiterste datum voor het uploaden van bewijsstukken en jaarlijkse bevestiging van de informatie in het UBO-Register verlengd tot 31 augustus 2021. Dankzij die verlenging hebben de informatieplichtigen de nodige tijd om de FAQ toe te passen en te vermijden dat zij vanaf 1 september 2021 de voorziene sancties ondergaan.


Informatieplichtigen en hun mandatarissen hebben momenteel de mogelijkheid om te bevestigen dat de informatie die opgenomen is in het Belgisch Staatsblad adequaat, nauwkeurig en actueel is voor het UBO-Register. Zo hoeven ze geen bewijsstukken toe te voegen indien deze reeds beschikbaar zijn in het Belgisch Staatsblad.

FAQ Update (document in bijlage)

Bijgewerkt op 09/07/2021, dit document bestaat uit twee delen. In het eerste deel worden juridische kwesties behandeld, u vindt onder andere terug hoe UBO’s moeten worden geïdentificeerd afhankelijk van de rechtsvorm van de informatieplichtige, het soort informatie dat moet worden ingevuld volgens de categorie van de UBO, enz. Het tweede deel bevat technische vragen in verband met de toegang tot het UBO-register, de registratie van buitenlandse UBO’s, het opstellen van mandaten en rollen, enz. Het interpretatief document voor de StAK is van deze pagina verwijderd : u vindt de regels voor buitenlandse entiteiten in de algemene FAQ.


Hieronder een samenvatting van belangrijkste wijzigingen van april 2021


1. 25% regel is verduidelijkt (2.1.1)

De 25%-regel geldt als een voldoende maar niet noodzakelijke voorwaarde voor toereikend belang. Het criterium is met andere woorden “toereikend percentage van de stemrechten of van het eigendomsbelang in deze vennootschap”, waarbij de 25% geldt als indicatieve grens om snel te kunnen inschatten of men een toereikend percentage aanhoudt.

2. Trusts moeten zich inschrijven in de KBO (2.1.3)

Sinds 11 oktober 2020 moeten trusts, fiducieën en soortgelijke juridische constructies, voorafgaand aan de registratie van hun uiteindelijke begunstigden, zich laten registreren bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (deze verplichting is in ontwikkeling).

3. Toepassingsgebied van het koninklijk besluit (2.1.4)

Er werd verduidelijkt dat in het buitenland opgerichte entiteiten die hun maatschappelijke zetel naar België verplaatsen, zich moeten inschrijven in het UBO-register. Hetzelfde geldt voor in België opgerichte entiteiten die hun maatschappelijke zetel naar het buitenland verplaatsen (tenzij de entiteit werd stopgezet).

4. Beursgenoteerde ondernemingen (2.1.4)

Dochterondernemingen van beursgenoteerde ondernemingen die zijn vrijgesteld van de UBO- registratieplicht zijn nog steeds verplicht om de tussenliggende entiteiten in hun eigendomsstructuur te registreren. De situatie van dochterondernemingen van beursgenoteerde ondernemingen in het Verenigd Koninkrijk werd ook verduidelijkt.

5. Lijst van entiteiten sui generis (2.1.4)

Voorbeelden van juridische entiteiten ‘sui generis’ die niet onder het toepassingsgebied van de regelgeving vallen, werden toegevoegd in de FAQ.

6. Controle door een publiekrechtelijk rechtspersoon (2.5.7)

Wanneer een entiteit gecontroleerd wordt door een intermediaire entiteit van het publiekrecht, zijn de uiteindelijke begunstigden de personen die een functie hebben binnen die publiekrechtelijke moederentiteit. De regels met betrekking tot deze controle werden verduidelijkt.

7. Het leidinggevend personeel (2.5.8)

De beschrijving in verband met het leidinggevend personeel werd verduidelijkt. Indien een onderneming eigendom is van of onder zeggenschap staat van één of meerdere intermediaire entiteiten waarvoor geen UBO van de 1ste of 2de categorie kan worden geïdentificeerd, moet het leidinggevend personeel van de moederentiteit die voldoende aandeel in het kapitaal of de stemrechten heeft, geregistreerd worden als UBO van de informatieplichtige.

8. Bewijsstukken (2.7)

Er werd ook verduidelijkt welke buitenlandse documenten vertaald, gelegaliseerd of geapostilleerd moeten worden. Verder wordt de status van elektronische aandelenregisters toegelicht. Er wordt aan informatica-ontwikkelingen gewerkt om de extractie mogelijk te maken van bewijsstukken die reeds in het Belgisch Staatsblad werden gepubliceerd. Bijgevolg werd de deadline om bewijsstukken op te laden verlengd tot 31 augustus 2021.

9. Afwijkingen (2.12)

Er werd een onderdeel toegevoegd over de afwijkingen zodat personen die een verzoek willen indienen beter kunnen inschatten of hun situatie voldoet aan de voorwaarden van het koninklijk besluit.

10. Indien een uiteindelijk begunstigde komt te overlijden (3.2.6)

Bij het overlijden van de uiteindelijke begunstigde kan onzekerheid ontstaan over de UBO- verplichtingen, de nieuwe FAQ brengt duidelijkheid hieromtrent.

FAQ – de belangrijkste verduidelijkingen van juli 2021

11. Kosteloze raadpleging voor het grote publiek (2.9)

De nieuwe wetswijziging geeft aan dat het raadplegen van het UBO-Register kosteloos is (artikel 75, 2e alinea).


Goed om weten

Dit document (XLSX, 109.15 KB)(This hyperlink opens a new window) omvat een lijst met alle Europese UBO-registers.


Bron : Fod Financiën, Ubo-register



Mots clés

Articles recommandés

Gunstregime familiale ondernemingen: bewijs van persoonlijke exploitatie

Update FAQ COM EU ijzer- en staalproducten + dual use

Jaarlijkse verkeersbelasting: indexatie op 1 juli 2023