Uw kritieke succesfactoren niet kennen: de snelle weg naar mislukking?

De kritieke succesfactoren of KSF’s zijn de noodzakelijke voorwaarden om een doel te bereiken binnen een project, een missie of de implementatie van een bedrijfsstrategie.

De KSF’s verschillen afhankelijk van de nagestreefde doelen, maar ook van de organisatie zelf, de sector en de concurrentie.

Vanuit een strategisch oogpunt zijn KSF’s essentieel voor het succes van een onderneming door het verkrijgen van één of meerdere doorslaggevende concurrentievoordelen.

Hoe identificeer je ze ?

De kritieke succesfactoren komen voornamelijk uit vier bronnen:

1. De sector van de onderneming

Deze factoren zijn nauw verbonden met de sector waarin de onderneming actief is. Het monitoren van de markt is belangrijk om de sectorale trends te begrijpen die de hele industrie zullen beïnvloeden.

2. De concurrentie

Niet alle bedrijven in een bepaalde sector hebben dezelfde kritieke succesfactoren. De huidige positie en de ontwikkelingsfase van een onderneming hebben invloed op de creatie van deze succesfactoren, evenals op de beschikbare middelen en capaciteiten. Naast de totale waarde van een organisatie spelen ook demografische en andere factoren een rol. Elke afdeling/dienst zal zijn eigen “sub-succesfactoren” creëren.

3. De externe omgeving

De externe omgeving van een organisatie bepaalt in grote mate de ontwikkeling van de kritieke succesfactoren. Een PESTEL-analyse kan worden gebruikt om deze externe omgeving te analyseren, waaronder politieke, economische, sociale, technologische, ecologische en juridische factoren. De organisatie kan deze externe factoren meestal niet beïnvloeden, maar ze moeten absoluut in overweging worden genomen.

4. De organisatie zelf

Individuele of organisatorische aspecten kunnen ook leiden tot nieuwe KSF’s. Wanneer bepaalde verantwoordelijkheden binnen een functie als cruciaal worden beschouwd voor de prestaties van de organisatie als geheel, moeten ze nauwlettend in de gaten worden gehouden en gemeten.

Elke KSF moet meetbaar zijn, want zaken die nauwkeurig worden gemeten, worden veel vaker uitgevoerd dan zaken die dat niet zijn.

Een goede manier om uw KSF’s te bepalen, is te beginnen met een marktonderzoek dat de behoeften van de klanten identificeert op basis van variabelen die verband houden met de sector en de levenscyclus van uw product of dienst.

Technologische beheersing, kostenbeheersing, beheersing van de toeleveringsketen of het beheersen van specifieke vaardigheden zijn allemaal elementen die de KSF’s beïnvloeden.

Als u uw kritieke succesfactoren niet kent, kunnen wij u helpen deze te identificeren en tegelijkertijd een winnende strategie te ontwikkelen.

Mots clés

Articles recommandés

“Alles wat je altijd al wilde weten over elektrische voertuigen”

Wolters Kluwer versterkt zijn positie op de Belgische accountancymarkt met de overname van de portefeuille van Isabel Group (CodaBox, ClearFacts, Clearnox, Zoomit en Flowin).

Europeanen zien democratie en economische macht als de grootste troeven van de EU