Viraal gaan met de diensten van je accountantskantoor? Lees "Zoonotic"​

In "Accountants: superhelden van morgen", mijn boek dat binnenkort verschijnt, besteed ik ook ruime aandacht aan het inzetten op moderne marketingtechnieken, iets wat voor accountants in mijn ogen veel te lang een ondergeschoven kindje is geweest. Met ons zusterbedrijf AAAwesome helpen we accountants op dat vlak op weg.


Naambekendheid creëren en ervoor zorgen dat klanten naar jou komen in plaats dat je ze zelf moet gaan zoeken, op een manier die snel kan leiden tot reclame van mond tot mond, is eigenlijk te vergelijken met het verspreiden van een virus . We hebben het afgelopen jaar allemaal geleerd dat de R-factor tot een exponentiële toename van het aantal besmettingen kan leiden.

Wat kunnen accountants daarvan leren om hun diensten steviger op de kaart te zetten? Om een eigen R-factor te creëren die veel nieuwe klanten over de streep trekt? Om het virus te verspreiden dat die diensten als partner van de bedrijfsleider een fantastische hulp betekenen? Om als een lopend vuurtje het gerucht de ronde te laten doen dat bedrijven echt wel veel kunnen hebben aan de gespecialiseerde kennis en begeleiding van accountants?

Marketeer Carole Lamarque legde wat met de pandemie gebeurde grondig onder de loep en ze gelooft dat de natuur ons een duidelijk voorbeeld geeft van hoe ondernemers en dus ook accountants superverspreiders kunnen zijn. Ze schreef daarover het boek Zoonotic. Dat is ook de naam om een virus aan te duiden dat zich razendsnel viraal verspreidt over de hele wereld.

Ze geeft aan dat bedrijven die met virale innovaties de wereld veroveren, niet gewoon “geluk” hebben. Volgens haar gaan deze bedrijven wel degelijk met een bepaalde strategie en mindset tewerk . Dat noemt ze het Zoonotic-actieplan dat ook een specifieke leiderschapsstijl vereist. Het meest kenmerkende van die stijl, is dat ze staat voor “openheid”. Accountants moeten, zoals ik ook in mijn boek aangeef, veel meer dan nu vaak het geval is, over het muurtje van hun eigen wereld durven kijken, hun eigen echokamer durven verlaten (zie ook één van mijn vorige blogs).

Want dat is ook de manier waarop virussen “hun slag slaan”. De meeste wetenschappers zijn het er volgens Carole Lamarque over eens dat de grieppandemie van 1918 veroorzaakt is toen een besmette vogel en een besmet mens, hetzelfde varken ontmoetten. De vogel had vogelpest en de mens de griep. De twee virussen konden elkaars soort niet besmetten , maar ze konden wel allebei het varken besmetten. Bij het varken zijn de 2 virussen samengevoegd, waardoor een nieuw Zoonotic virus ontstaan is, H1N1. Het varken kan dus gezien worden als een soort van “superverspreider”.

In haar boek geeft ze voorbeelden van bedrijven die er op basis van deze wetenschap in geslaagd zijn hun product of dienst razendsnel te verspreiden. Ook voor accountants vallen daar heel mooie lessen uit te trekken, die ervoor kunnen zorgen dat er als het ware nog een turbomotor wordt geplaatst op de aloude en tot zeer goede resultaten leidende techniek van de reclame van mond tot mond.


Bron: Linkedin

Mots clés