Waarom accountantskantoren verder moeten gaan dan alleen boekhouden

Als voormalig producent van kantoorbeheersoftware voor accountants (Syneton - nu AdminPulse Visma ) ben ik er stellig van overtuigd dat accountantskantoren, om te floreren in het competitieve landschap van vandaag, verder moeten gaan dan alleen cijfers verwerken. Het is niet langer voldoende om simpelweg te zeggen wat ze doen; ze moeten verwoorden waarom ze het doen.

Het bekende 'Golden Circle'-concept, gepopulariseerd door Simon Sinek in zijn boek "Begin met het Waarom", heeft talloze ondernemers het belang geleerd van starten met het 'waarom'. En ik geloof dat dit principe ook op accountantskantoren van toepassing is.

Traditioneel werden accountants gezien als cijferwizards, die zorgvuldig financiële transacties vastlegden. Maar in een wereld waar technologie veel van deze taken kan automatiseren, moeten ze meer bieden. Ze moeten inzichten bieden die verder gaan dan de data en waarde toevoegen aan de bedrijven van hun klanten.

Door het 'waarom' te omarmen, kunnen accountantskantoren zich positioneren als vertrouwde adviseurs die echt de doelen en ambities van hun klanten begrijpen. Ze kunnen strategische partners worden die bedrijven helpen uitdagingen te navigeren en kansen te grijpen.

Dus hoe kunnen ze deze verschuiving implementeren? Allereerst begint het met het begrijpen van de behoeften en motivaties van hun klanten. Door de tijd te nemen om te luisteren en dieper te graven, kunnen ze de onderliggende redenen achter hun financiële beslissingen ontdekken. Hierdoor kunnen ze hun diensten en aanbevelingen dienovereenkomstig aanpassen.

Bovendien is het essentieel voor accountantskantoren om te investeren in voortdurende professionele ontwikkeling. Ze moeten op de hoogte blijven van industriële trends, technologische vooruitgang en bedrijfsstrategieën. Dit continue leren stelt ze in staat vooruitstrevende oplossingen te bieden die in lijn zijn met de langetermijndoelstellingen van hun klanten.

Ter afsluiting, accountantskantoren moeten het 'waarom' omarmen als ze relevant willen blijven in een snel evoluerende markt. Door verder te gaan dan boekhouden en strategische inzichten te bieden, kunnen ze zichzelf positioneren als onmisbare partners voor het succes van hun klanten. Beginnen met het waarom!

Meer in mijn boek : Accountants: met uitsterven bedreigd of de superhelden van morgen?

Mots clés

Articles recommandés

Sluiting van de Fod Financiën diensten op 15 november 2024

Wat zijn de geheimen van succesvolle verkopers?

Kent u de waarde van uw klanten?