Wanneer de fiscus de procedure aan zijn laars lapt!

Vandaag ontving ik een brief van een attaché van het KMO-centrum Charleroi. Het beroepsgeheim verplicht me om deze niet te delen, maar het is bijna verleidelijk.

Het betreft een vraag om inlichtingen over een dossier inzake auteursrechten (van een informaticus, hoe verrassend!). Er is geen enkele bedreiging voor de schatkist.

Niets ongewoons op het eerste gezicht…

Maar in deze brief wordt een antwoord op zijn talrijke vragen geëist binnen een termijn van “15 dagen” (te rekenen vanaf de 3e werkdag na de verzenddatum van de brief).

Dit is een pure en duidelijke schending van het fiscale wetboek van procedure.

De wettelijke termijn die wordt opgelegd door artikel 316 van het WIB/92 is vastgesteld op één maand (te rekenen vanaf de 3e werkdag na de verzenddatum van de brief).

Beste collega’s, wees op uw hoede voor deze nieuwe, meer dan twijfelachtige, meer dan frequente en, laten we eerlijk zijn, oneerlijke praktijken van controleurs die bewust het recht en de procedure overtreden.

Er is geen enkele reden om toe te geven aan de druk en chantage van een belastingambtenaar die de zaken wil versnellen in zijn eigen belang (waarschijnlijk vanwege achterstand in het behandelen van zijn dossier of simpelweg om een belastingbetaler onder druk te zetten).

Moeten we eraan herinneren dat we in een rechtsstaat leven en niet in een bananenrepubliek? Dit is totale schande!

Wees voorzichtig! Laten we ons niet zomaar doen!

In het belang van zijn optimale verspreiding bieden wij u een automatische vertaling van dit artikel met behulp van kunstmatige intelligentie.
De Stichting is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit en de nauwkeurigheid van deze machinevertaling.
Dit artikel is oorspronkelijk in het Frans geschreven, dus het is de franse versie waarnaar in alle gevallen moet worden verwezen.

Mots clés

Articles recommandés

Het Europees Comité voor gegevensbescherming maakt het leven van KMO's gemakkelijker.

Masp - registratieprocedure "economic operator notification gateway" (eongw)

Meer dan het wat en hoe, ontdek het “waarom”… kopen klanten uw diensten en/of producten?