Wat blijkt uit het wereldwijde onderzoek van Deloitte naar "autoconsumenten" in 2023?

Lagere brandstofkosten, niet klimaatverandering, stimuleren interesse in elektrische voertuigen

Welke consumententrends zullen het komende jaar de grootste impact hebben op de auto-industrie? Onze Global Automotive Consumer Study onthult belangrijke inzichten in de gewoonten van Belgische consumenten die autobedrijven kunnen helpen om uitdagingen te overwinnen en te floreren.

Van september tot oktober 2022 ondervroeg Deloitte meer dan 26.000 consumenten in 24 landen, waaronder 1.019 consumenten in België, om de meningen te onderzoeken over een aantal kritieke kwesties die een impact hebben op de autosector. De 2023 Global Automotive Consumer Study, het 13e jaarlijkse rapport, biedt belangrijke inzichten die bedrijven kunnen helpen bij het prioriteren en beter positioneren van hun bedrijfsstrategieën en investeringen in het komende jaar.

Belgische consumenten zijn steeds meer geïnteresseerd in elektrische voertuigen, waarbij één op twee aangeeft dat ze de volgende keer voor een elektrisch voertuig zouden kiezen. Ze worden gemotiveerd door lagere brandstofkosten, minder onderhoud, extra belastingen op traditionele motoren, overheidspremies en een betere rijervaring. Er zijn echter verschillende uitdagingen die dit in de weg staan, zoals betaalbaarheid, afstandsangst, oplaadtijd en de beschikbaarheid van oplaadinfrastructuur.

Thuis opladen met groene energie is nummer 1

De meeste consumenten die van plan zijn om een elektrisch voertuig te kopen, zijn van plan om hun voertuig thuis op te laden met behulp van een alternatieve energiebron. De hoge installatiekosten blijven echter een probleem, wat de deur openzet voor financieringsaanbieders om een thuislaadoplossing aan te bieden.


Gemak is koning

Ondervraagde consumenten geven voorrang aan gemak als het gaat om het vinden van een openbare oplaadlocatie, waarbij de meerderheid voorzieningen wil zoals toiletten, Wi-Fi-connectiviteit en snelle drankjes.

Slechts 8% van de Belgen verwacht minder dan 10 minuten te moeten wachten om hun auto op te laden op een openbare locatie, terwijl meer dan de helft 10 tot 40 minuten zou wachten om hun voertuig op te laden.


Kaartbetalingen hebben de overhand

Met één op twee consumenten die liever betalen voor het opladen van een elektrisch voertuig in het openbaar via krediet-/debetkaartbetalingen, is er duidelijk nood aan een standaardisering van de openbare oplaadervaring om het nut en het gemak te maximaliseren.


Betrouwbaarheid inspireert tot nieuw kopen

De Belgen verkiezen nieuwe wagens: 49% is van plan nieuwe wagens te kopen, tegenover 34% tweedehands. Betrouwbaarheid en fabrieksgarantie zijn de belangrijkste redenen om voor een nieuw voertuig te kiezen. Degenen die van plan zijn om tweedehands te kopen, noemen betaalbaarheid en waar voor je geld als belangrijkste redenen.


Dealers wekken vertrouwen

Consumenten vertrouwen hun aankoop-/servicedealer het meest, wat aangeeft dat ze erin slagen een sterke klantenrelatie op te bouwen.

Van de consumenten die een nieuw voertuig hebben gekocht, brengt 76% het regelmatig terug naar de dealer voor onderhoud, terwijl slechts 34% van de bezitters van een tweedehands voertuig hetzelfde doet.


Uitdagingen op het gebied van gegevens

2 trends: aan de ene kant vertrouwen consumenten, dealers en OEM's (Original Equipment Manufacturers) het meest voor het beheer van de gegevens die door hun voertuig worden gegenereerd. Aan de andere kant vertrouwt 28% van de consumenten niemand.


Mots clés

Articles recommandés

Fiscale behandeling van roerende inkomsten: een onrechtvaardige belasting? Analyse en oplossingen

5 redenen waarom we een federale regering nodig hebben

Dubai’s toenemende aantrekkelijkheid als crypto-vriendelijke bestemming