Eén op de vijf werknemers werd op de werkvloer al geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-expert Acerta Consult. Bedrijfsleiders geven hun welzijnsbeleid momenteel zelf een 7,3 op 10, blijkt ook uit de bevraging.
“Het is belangrijk dat bedrijven niet alleen initiatieven voor welzijn op de werkvloer opzetten, maar ze ook goed opvolgen en kenbaar maken”, aldus Acerta Consult.
De bedrijfsleiders in ons land geven hun eigen welzijnsbeleid op de werkvloer een gemiddelde score van 7,3 op 10. De allerkleinste en de grootste ondernemingen zijn iets positiever dan het gemiddelde, zo blijkt uit het onderzoek dat Acerta Consult samen met het onderzoeksbureau Indiville voerde bij 500 ondernemingen. Basis voor de positieve beoordeling is dat werkgevers verschillende acties ondernemen die er specifiek op zijn gericht het welzijn op de werkvloer te bevorderen. Dat gaat vooral over zorgen voor zinvol werk (66%), flexibele arbeidsvoorwaarden rond werkuren en vakantieregeling (65%) en een ziekte- en re-integratiebeleid (65%).
Figuur 1: Beoordeling welzijnsbeleid – bevraging werkgevers 2024 Acerta/Indiville
Toch verhinderen al die acties niet dat er nog steeds grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer voorkomt. 1 op de 5 werknemers zegt zelf al grensoverschrijdend gedrag op de werkplek meegemaakt te hebben, blijkt uit de bevraging van Acerta.
Miet Vanhegen, juridisch experte van Acerta Consult en gastdocente aan de KUL: “Dat één op de vijf werknemers slachtoffer of getuige is geweest van grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer, is alarmerend veel. Vaak worden wel veel initiatieven genomen door bedrijven, zoals een meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag of de aanstelling van een vertrouwenspersoon waarbij medewerkers terecht kunnen als er zich problemen voordoen die te maken hebben met psychosociale risico’s op het werk (waaronder pesten, ongewenst seksueel gedrag, conflictsituaties, stress,...) Welzijn gaat echter niet alleen over het aanpakken van grensoverschrijdend gedrag, maar bijvoorbeeld ook over een (preventief) ziektebeleid en re-integratie op de werkvloer. Deze initiatieven hebben tot doel het welzijn op het werk te bevorderen, maar ze krijgen niet altijd de nodige kenbaarheid. Bij werkgevers staat dat in de top 3 van prioritaire acties, terwijl zes op de tien werknemers menen dat er bij hun werkgever geen re-integratiebeleid is. Of neem het afsprakenkader rond het recht op deconnectie: 85% van de werkgevers bevestigt dat ze dat hebben, maar onder de werknemers heeft blijkbaar maar 1 op de 4 daar weet van. De manier om te voorkomen dat initiatieven hun doelgroep en dus ook hun doel niet bereiken, is duidelijke en herhaaldelijke communicatie. Anders is het jammer van de tijd, het geld en de energie.”
Figuur 2: meldpunten welzijn op het werk – boven: werkgevers, onder werknemers - bevragingen 2024 Acerta/Indiville
Over de cijfers
De gegevens komen van de jaarlijkse spiegelbevraging die Acerta Consult door het onderzoeksbureau Indiville laat uitvoeren bij een representatief staal van meer dan 500 Belgische werkgevers en nog eens bij meer dan 2700 werknemers. De data van de bedrijven werden gewogen om representatief te zijn voor België naar het aantal werknemers in de actieve ondernemingen met minstens 5 werknemers. De data van de werknemers werden gewogen om representatief te zijn voor België naar statuut, leeftijd, geslacht, taal en sector. De bevragingen liep tussen 17 en 31 januari 2024 voor de werkgevers en tussen 16 januari en 1 februari 2024 voor de werknemers. Dankzij deze aanpak kan een historisch perspectief geboden worden vanuit werkgevers en werknemersstandpunt.