4 tips om uw personeel mee te krijgen in de digitale transformatie

De overstap naar een digitaal accountancykantoor maakt u niet alleen. Net als u staan ook uw medewerkers voor een grote verandering: nieuwe software en een totaal nieuwe werkwijze. Welke impact heeft dit op hun dagelijks werk? Hoe reageren zij op deze verandering? En hoe gaat u hiermee om? In dit artikel geef ik u hiervoor vier tips.


1. Hou rekening met weerstand

Verandering stuit altijd op weerstand, dus ook bij het in gebruik nemen van nieuwe boekhoudsoftware. De technische implementatie van cloud software lijkt op voorhand misschien de grootste uitdaging maar eigenlijk is het vooral de adoptie van de nieuwe technologie. De software verandert immers de manier van (handmatig) werken waar uw medewerkers al jaren aan gewend waren.


2. Voer een impactanalyse uit

Onderzoek daarom de impact van de digitalisering op uw medewerkers. En laat hen meedenken over de nieuwe technologie. Vaak weten medewerkers zelf heel goed hoe het werk efficiënter en beter kan. Door te luisteren naar hun feedback en dit mee te nemen in de implementatie neemt u al veel weerstand weg.


Vertraging

Ondanks uw inspanningen kunnen er altijd medewerkers zijn die de nieuwe werkwijze niet willen accepteren. Ze zetten hun hakken in het zand en vertragen zo het verloop van de overgang. Met als gevolg dat uw klanten niet weten waar ze aan toe zijn. Dat komt de sfeer en de slagkracht van uw dienstverlening niet ten goede.


3. Hou vast aan uw visie

Dat ervaarde ook de winnaar van de Exact Cloud Award, De Jong Accountants en Adviseurs. Door de nieuwe werkwijze verloren zij 30 procent van hun personeel en namen enkele kleine klanten afscheid. Maar in de plaats daarvan kwamen al gauw vakkundige medewerkers en nieuwe klanten die zich wel aangetrokken voelden tot de visie en werkwijze. Hun adviesomzet groeide hierdoor van 20 naar 40 procent.


Actuele stuurinformatie

Het geheim van De Jong? Elke dag verwerken zij de boekhoudkundige cijfers die ze via online dashboards aan hun klanten presenteren. Uit klantgesprekken weten de medewerkers van De Jong in welke richting hun klanten hun onderneming willen sturen. Als zij zien dat er indicatoren daarvan afwijken, nemen ze direct contact op met de klant. Zo sturen ze bij waar nodig en blijft de ondernemer op koers om zijn doelen te behalen.


4. Investeer in verbreding van personeel

Voor het aanbieden van dergelijke adviesdiensten zijn andere expertises nodig. Neem daarom, naast administratieve medewerkers, ook data-analisten en marketeers aan. Met alleen accountants aan boord zult u het niet halen. Data-analyse en kennis van de onderneming van de klant zijn tegenwoordig minstens zo belangrijk.


Klaar voor de volgende stap

Heeft u uw medewerkers geënthousiasmeerd? Dan is het tijd om ook uw klanten mee te nemen in de nieuwe aanpak. Download de gratis whitepaper Hoe wordt u een digitale accountant en ontdek hoe u ook hen succesvol meeneemt in de digitale overstap.


Door Jan Lamaire

Mots clés