Een elektronische factuur, ook wel “e-invoice” genoemd, is een factuur die in een elektronisch formaat wordt uitgegeven, verzonden en ontvangen. Om een elektronische factuur aan te maken gebruik je gestructureerde data op basis van de computertaal UBL (Universal Business Language), het standaard formaat voor e-facturatie in België. Een pdf-document is dus geen elektronische factuur.
Elektronische facturen hebben dezelfde juridische geldigheid als papieren facturen. Bovendien verloopt de uitwisseling van facturen veilig omdat het gecodeerde bestanden zijn die leesbaar zijn door de verschillende boekhoudsystemen.
Een goede e-facturatieoplossing zoals Billtobox maakt het proces voor jou eenvoudig, hoe groot of klein je onderneming ook is. Dit betekent ook het aanbieden van een handig digitaal archief in je account waar je al je documenten, facturen en bonnetjes kunt bewaren. Zo hoef je geen kaften en stapels papier fysiek te bewaren - alles is altijd en overal digitaal toegankelijk.
Er is geen voorkennis vereist en je hoeft geen IT-expert te zijn om te beginnen met e-facturatie. Maak een account aan en begin elektronische facturen te versturen. Zo simpel is het. Bovendien ben je meteen in orde voor de toekomstige e-invoicing verplichting (zie puntje 7).
Geen papier, geen postzegels, geen fysiek transport, geen extra tijd of personeel om zaken manueel over te typen of na te kijken… elektronische facturatie is goedkoper én duurzamer.
Minder manuele handelingen betekent ook minder kans op fouten (in het rekeningnummer, de communicatie, enz.). Je bent er dus zeker van dat je de juiste gegevens gebruikt én dat je factuur niet verloren geraakt onderweg. Want een opmerkelijk aantal verstuurde e-mails bereikt de ontvanger niet…
De Belgische regering heeft een plan aangekondigd voor verplichte elektronische facturatie tussen bedrijven (B2B). De exacte data nog moeten worden bevestigd, maar alle bedrijven (met uitzondering van micro-ondernemingen) moeten in de toekomst elektronische facturen kunnen verzenden en ontvangen.