Aanwervingsintenties van Belgische kmo’s op hoogste peil in twee jaar

De laatste twee jaar keken de Belgische kmo’s nooit zo positief naar de economische toekomst als vandaag. Een derde ziet de komende maanden rooskleurig in en maar liefst de helft van de kmo’s wil ook personeel aanwerven. Over het invullen van de vacatures, zijn de kmo’s echter realistisch: 77% vreest dat de arbeidskrapte ervoor zal zorgen dat ze niet alle vacatures ingevuld krijgen. 8 op de 10 vrezen vacatures wel moeilijk in te vullen

Dat blijkt uit de halfjaarlijkse kmo-barometer van hr-dienstenbedrijf Acerta en werkgeversorganisaties ETION en VKW Limburg.

Positieve economische vooruitzichten

De Belgische kmo’s keken in geen twee jaar zo optimistisch naar de economie als nu. Eén op de 3 (34%) ziet de komende maanden zonder meer positief tegemoet. Eind vorig jaar was dat nog 25%. De kmo’s die aankijken tegen een negatieve economische evolutie vormen een kleine minderheid (12%). In november 2022 zag nog zo’n 20% van de bedrijfsleiders de toekomst voor hun onderneming niet echt rooskleurig in.

economische vooruitzichten kmo’s, kmo werkbarometer Acerta, ETION & VKW Limburg, editie mei 2023

Figuur 1: economische vooruitzichten kmo’s, kmo werkbarometer Acerta, ETION & VKW Limburg, editie mei 2023

Geert Janssens, hoofdeconoom ETION, bevestigt de betere economische outlook maar nuanceert ook meteen: “Het zijn vooral de dienstensectoren en de bouw die de positieve vooruitzichten bepalen. In de industrie heeft men de energieschok nog niet volledig verteerd.

Helft wil aanwerven

Een gevolg van die positieve toekomstperspectieven: maar liefst de helft van de kleine en middelgrote bedrijven in ons land wil personeel aannemen de komende zes maanden. Daarmee staan de aanwervingsintenties op het hoogste peil in twee jaar. In november vorig jaar voorspelde nog maar 40% een personeelsgroei. Slechts 29% van de bedrijfsleiders verwacht niet te zullen aanwerven, dat is het laagste percentage van de laatste twee jaar.

aanwervingsintenties kmo’s, kmo werkbarometer Acerta, ETION & VKW Limburg, editie mei 2023

Figuur 2: aanwervingsintenties kmo’s, kmo werkbarometer Acerta, ETION & VKW Limburg, editie mei 2023

Hannelore Van Meldert, experte talentontwikkeling van Acerta Consult: “Om de netto groei in personeel waar te maken, zullen kmo’s op retentie moeten inzetten. Bedrijven willen natuurlijk niet alleen de juiste mensen aantrekken, ze willen uiteraard ook vermijden dat werknemers snel weer vertrekken. Investeren in retentie loont dubbel zo hard wanneer het aanbod van talent in verhouding tot de vraag krap blijft. En om de beste talenten te behouden, zal niet alleen het aangeboden loon, maar zullen ook de loopbaanmogelijkheden binnen de organisatie belangrijk zijn.

Kmo’s wel beducht voor aanhoudende arbeidskrapte

De arbeidskrapte dreigt bij veel kmo’s wel stokken in de wielen te steken tijdens het rekruteringsproces. 45% van de kmo’s verwacht dat het moeilijk wordt om het extra personeel dat ze zullen nodig hebben ook effectief te vinden, 32% zegt dat die uitdaging zelfs ‘heel moeilijk’ wordt. Alles samen zijn dus bijna acht op de tien kmo’s beducht voor de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt.


Over de cijfers

De gegevens zijn het resultaat van de kmo-barometer die Acerta tweemaal per jaar in samenwerking met de werkgeversorganisaties ETION en VKW Limburg organiseert onder kmo-werkgevers (minder dan 100 werknemers). Aan deze editie van mei 2023 namen 527 respondenten-kmo’s deel.

Bron : Acerta RH, 16 juni 2023


Mots clés

Articles recommandés

Bijna één op de vijf zorgbedrijven zet flexi-jobbers in

Het eindejaarsgeschenk, een financieel voordelige traditie om 2024 goed af te sluiten