Vanaf 1 april 2024 moeten aanwezigheden op het werk geregistreerd worden in de schoonmaaksector. Voor die registratie lanceert de RSZ in januari een nieuwe onlinedienst: Check In and Out at Work.
Werknemers, zelfstandigen, uitzendkrachten en stagiairs zijn verplicht om het begin en het einde van hun activiteiten te registreren. Ze moeten dus inchecken op hun werkplaats als ze met hun werk beginnen, en uitchecken als ze stoppen met werken. Ook hun pauzes moeten ze registreren.
Als werkgever of opdrachtgever deelt u de verantwoordelijkheid voor de registratie met de uitvoerder van het schoonmaakwerk. U moet uw personeel informeren over de registratieplicht, en een systeem ter beschikking stellen waarmee uw mensen zich kunnen registreren. U bent ook verantwoordelijk voor de correcte overdracht van de gegevens aan de RSZ.
De registratie is verplicht voor activiteiten ‘die als doel hebben een onroerend goed schoon te maken voor rekening van een derde partij’.
Voor een werkplaats waar de registratieplicht geldt, moet u vooraf ook een Aangifte van werken doen. De registratieplicht voor schoonmaakactiviteiten geldt ongeacht het bedrag van de Aangifte van werken.
In Check In and Out at Work raadpleegt u als werkgever de registraties van uw personeel. De mensen die voor u schoonmaken, gebruiken de onlinedienst om er hun registraties mee uit te voeren. Ook zij kunnen er bestaande registraties in raadplegen.
Check In and Out at Work is ook als webservice te gebruiken, zodat uw personeel in- en uit kan checken met een badge.
Wat u als onderneming moet weten over de aanwezigheidsregistratie, leest u op de pagina van de onlinedienst Check In and Out at Work op dit portaal.
Informatie en toegang tot de onlinedienst voor uw personeel is te vinden op de pagina Check In and Out at Work op het portaal Burger van de sociale zekerheid.
Bron : sociale zekerheid, ondernemingen, december 2023