Akkoord over de platformeconomie voor de zelfstandigen en over de hervorming van de arbeidsmarkt voor de betrokken werknemers en kmo’s

Het kernkabinet heeft in de nacht van zondag op maandag een akkoord bereikt om de arbeidsmarkt te hervormen. Er werden meerdere belangrijke maatregelen genomen om de vrijheid en de flexibiliteit te garanderen voor de werknemers en de zelfstandigen.

  • De zelfstandigen die in de platformen werken zullen beter beschermd zijn: het evenwicht van de zogeheten wet “Laruelle” over de aard van de arbeidsrelaties uit 2006 blijft ongewijzigd, met voorrang aan de 4 algemene juridische bepalingen (waaronder de wil van de partijen)maar acht nieuwe specifieke criteria geïnspireerd op het ontwerp van Europese richtlijn worden toegevoegd:
  1. De uitbater van het platform kan een exclusiviteit eisen ten aanzien van zijn activiteitsdomein;
  2. Het platform kan geolocalisatie gebruiken voor andere doeleinden dan de goede werking van zijn basisdiensten;
  3. De uitbater van het platform kan de vrijheid van de werkende inperken in de manier waarop het werk wordt uitgevoerd;
  4. Het platform kan de inkomstenniveaus van een individu beperken, in het bijzonder door uurtarieven te betalen en/of het recht van een individu te beperken om werkvoorstellen te weigeren op basis van het voorgestelde tarief en/of door hem niet toe te laten de prijs te bepalen voor de prestatie. De collectieve arbeidsovereenkomsten afgesloten met de erkende vakbonden zijn uitgesloten van deze clausule.
  5. De uitbater van het platform kan eisen dat een werkende verbindende regels naleeft wat betreft het voorkomen, het gedrag ten aanzien van de ontvanger van de dienst of de uitvoering van het werk (met uitsluiting van maatregelen en regels die wettelijk opgelegd worden of die nodig zijn om de gezondheid en de veiligheid van de gebruikers van de dienst te vrijwaren, met inbegrip van de klanten of de werkenden zelf).
  6. Het platform kan de bepaling van de prioriteit voor toekomstige werkaanbiedingen en/of het voor een taak geboden bedrag en/of de bepaling van de rangorde, bepalen aan de hand van de verzamelde informatie en de monitoring van de prestaties van de werkenden, met uitsluiting van het resultaat van die prestatie, met name door gebruik te maken van elektronische middelen.
  7. De uitbater van het platform kan, inclusief via sancties, de vrijheid om het werk te organiseren beperken, met name de vrijheid de werkuren te kiezen of de periodes van afwezigheid, taken te aanvaarden of te weigeren of een beroep te doen op onderaannemers of vervangers, behalve wanneer de wet de mogelijkheid een beroep te doen op onderaannemers uitdrukkelijk beperkt.
  8. De uitbater van het platform kan de mogelijkheid beperken voor de werkende om een klantenbestand op te bouwen of werken uit te voeren voor derden buiten het platform.

De platformwerker die als zelfstandige wenst te werken, zal dit dus kunnen blijven doen, maar de bestaande arbeidsrelatie voor dit type platform zal worden vermoed te zijn uitgevoerd in het kader van een arbeidsovereenkomst wanneer blijkt dat aan 2 van de 5 Europese criteria (of de criteria 4° tot 8°) of 3 van de 8 criteria is voldaan. Dit vermoeden is weerlegbaar en kan worden weerlegd aan de hand van de 4 algemene criteria.

Daarnaast zullen de zelfstandigen beter beschermd zijn wanneer zij werken op een platform dankzij een arbeidsongevallenverzekering ten laste van de platformen.

  • De e-commerce zal worden versterkt: deze zal genieten van meer flexibiliteit en faciliteit omdat vanaf een pilootproject van 12 maanden, nachtwerk dat geen arbeidsregeling met nachtprestaties inhoudt, uitgevoerd zal kunnen worden van 20u tot 24u. Het doel van een dergelijke actie is het mogelijk te maken om op vrijwillige basis te komen tot een soepelere organisatie van het werk in de ondernemingen en om de combinatie van het beroeps- en het privéleven voor de werknemer te verbeteren.
  • De week van vier dagen zal worden ingevoerd: dit zal werknemers toelaten om 38 uur te presteren op 4 dagen als zij dat wensen en dus een dag van hun week vrij te maken. Dit zal meer flexibiliteit toelaten, een betere combinatie van het privé- en het beroepsleven, minder absenteïsme, minder verplaatsingen, een vermindering van de werkplaatsen. De werknemers zullen ook de mogelijkheid krijgen om hun arbeidstijd te regelen via een cyclus van twee opeenvolgende weken waarin het mogelijk is om tot 9 uur per dag te werken en dus 45 uur per week, op voorwaarde dat de prestaties van de eerste week gecompenseerd worden door de prestaties van de tweede week.

Mots clés

Articles recommandés

Economische najaarsprognose 2024: geleidelijk herstel in een ongunstige context

AAA

Vlaams Opleidingsverlof: naar een definitieve verankering van het gemeenschappelijk initiatiefrecht