Twee belangrijke uitdagingen waarmee accountants worden geconfronteerd, zijn het overbrengen van kennis en het presenteren van cijfers op een manier die hun publiek, dat niet altijd over boekhoudkundige expertise beschikt, echt boeit.
Hoewel de term storytelling de laatste jaren te pas en te onpas is gebruikt en vaak ook misbruikt, is het volgens mij echt wel een instrument dat accountants kan helpen in hun communicatie. Er zijn immers voldoende studies in de sociale psychologie die aantonen dat informatie gemakkelijker en nauwkeuriger wordt onthouden wanneer ze in de vorm van een verhaal wordt gepresenteerd.
Verhalen brengen immers helderheid in complexe boodschappen. Bij de presentatie van complexe gegevens kan een verhaal dat de gegevens ondersteunt of een voorbeeld geeft van hoe de gegevens eerder zijn gebruikt, duidelijkheid scheppen over dat idee. Verhalen en metaforen schetsen beelden in het hoofd van de luisteraar en stellen hem of haar in staat de gegevens op een vereenvoudigde manier te begrijpen. Wie het bijvoorbeeld heeft over de radicale verandering die nodig is om toekomstige moeilijkheden te vermijden, zal minder snel zijn publiek bereiken met die boodschap dan iemand die zegt dat de trein op een spoor rijdt dat richting afgrond rijdt en dat het dus nodig is om wissels te leggen.
Een verhaal vertellen impliceert ook dat wie het hoort, geneigd is om het door te vertellen. Dat is toch wat we eigenlijk met zijn allen elke dag van nature doen. Hoe vaak merken we niet dat we echt de aandacht weten te vangen als we beginnen met zinnen zoals “Wil je nu wat weten?” of “Weet je wat ik nu gehoord heb?” ? Doorvertelde verhalen zorgen ervoor dat het idee of de informatie die erin vervat is, met een groter aantal mensen wordt gedeeld. Soms presenteren boekhoudprofessionals informatie aan een werknemer van een klantbedrijf en als die informatie eenmaal gepresenteerd is, moet de werknemer dezelfde informatie presenteren aan zijn eigen raad van bestuur. Wanneer de accountant in zijn presentatie verhalen heeft opgenomen, zal de werknemer vaak hetzelfde verhaal gebruiken bij het doorgeven van de informatie.
Verhalen maken bovendien ook een heel andere verbinding met de hersenen dan feiten, cijfers en statistieken. Feiten, cijfers en statistieken maken contact met gebieden van de hersenen die begrip genereren, maar doen niets om te helpen herinneren. Dit is de reden waarom het publiek feiten en cijfers begrijpt wanneer ze worden gehoord, maar moeite heeft om ze zich korte tijd later te herinneren.
En tot slot zijn verhalen ook dé manier om iets over jezelf te vertellen. Accountants die we met AAAwesome aanraden om iets over zichzelf te vertellen om zo connectie te creëren met hun doelpubliek hebben het daar vaak moeilijk mee omdat ze denken dat dit automatisch gepaard gaat met borstklopperij. Maar persoonlijke verhalen zijn juist een manier om jezelf te relativeren en te tonen dat je even kwetsbaar, eigenwijs of perfectionistisch kan zijn als iedereen. Dat verlaagt voor potentiële klanten de drempel om met jouw accountantskantoor in zee te gaan. Dus zowel voor het aanbrengen van droge materie als voor het leggen van contacten die tot business kunnen leiden, is storytelling volgens mij de saus die jouw kennis als accountant echt op smaak kan brengen.
Bron: Linkedin