Bedrijfswebsite en accounts op sociale media: verplichte identificatiegegevens ?

Heeft uw bedrijf een website en/of is het aanwezig op sociale media? Dan moet daar bepaalde informatie over de identiteit van uw bedrijf worden opgenomen.

Waar vindt u meer informatie?

Tegenwoordig kunnen bedrijven niet meer zonder een website of een account op sociale media om ervoor te zorgen dat consumenten, leveranciers of de overheid hen kunnen vinden op het wereldwijde web. Veel bedrijven zijn zich er echter niet van bewust dat ze verplicht zijn om een reeks gegevens op te nemen op alle internetpagina's waarop ze actief zijn, of het nu gaat om een e-commercesite, een vitrinesite of op sociale media.

De door het Wetboek van economisch recht vereiste identificatiegegevens van de dienstverlener moeten gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk zijn. Die informatie stelt klanten in staat om het bedrijf te identificeren en is daarom cruciaal om hun vertrouwen te winnen.

Welke informatie moet worden vermeld?

De volgende informatie moet op uw website of op uw socialmedia-accounts staan:

  • Naam:
    de maatschappelijke benaming of de handelsnaam van uw onderneming.
  • Adres:
    het adres waarop uw onderneming is gevestigd.
  • Contactgegevens:
    elke onderneming moet op haar website of socialmediapagina ten minste twee contactmogelijkheden vermelden waarmee consumenten/internetgebruikers rechtstreeks, snel en efficiënt met de onderneming in contact kunnen komen.
    • Als de onderneming online verkoopt of diensten aanbiedt, vereist de regelgeving de aanwezigheid van een e-mailadres en een telefoonnummer.
  • Ondernemingsnummer:
    het unieke identificatienummer van uw onderneming, dat wordt toegekend wanneer u zich inschrijft bij de Kruispuntbank van Ondernemingen. Dit 10-cijferige nummer begint met 0 of 1. Uw ondernemingsnummer is bijna identiek aan uw btw-nummer. Het enige verschil is dat het btw-nummer wordt voorafgegaan door “BE”, bijvoorbeeld BE 0123.456.789. Als u niet btw-plichtig bent, hebt u geen btw-nummer nodig.
  • Bevoegde toezichthoudende autoriteit:
    als uw commerciële activiteit een vergunning vereist (bv. vastgoedmakelaar), moet u de gegevens van de bevoegde toezichthoudende autoriteit vermelden.
  • Gereglementeerd beroep:
    in dat geval moet u de beroepsvereniging of -titel vermelden, evenals een verwijzing naar de beroepsregels.
  • Gedragscode:
    als uw onderneming is onderworpen aan een gedragscode (bv. fitnesscentra), moet u dat aangeven en het adres vermelden waarop die code kan worden geraadpleegd.

Die verplichtingen gelden ook als u titularis van een vrij beroep bent.

Waar vindt u meer informatie?

> Doet u al aan e-commerce of overweegt u ermee te beginnen?

Er is een toolkit e-commerce beschikbaar. Bekijk die online tool!


> Weet u niet precies welke informatie u op uw e-commercesite moet vermelden?

We nodigen u uit om de guidelines (richtlijnen) van de FOD Economie te raadplegen. Die richtlijnen geven u een overzicht uw informatieverplichtingen in elke fase van het verkoopproces. Zo weet u precies welke informatie u permanent moet verstrekken en welke informatie u moet meedelen bij de uitnodiging tot aankoop, ten laatste bij het begin van het bestelproces of na het sluiten van de overeenkomst.

We nodigen u ook uit om een kijkje te nemen op de site Infoshopping.be, een didactische website over goede praktijken in de e-commerce ontwikkeld door de FOD Economie

​​Die site geeft antwoorden op vaak gestelde vragen. Ontdek op die site ook een demosite. Die site geeft antwoorden op vaak gestelde vragen.

Bron : Fod Economie, nieuws; juli 2023

Mots clés

Articles recommandés

Steeds meer kmo-werkgevers schakelen jobstudenten in !

Frauduleuze tradingplatformen: hoe fraudeurs aan uw gegevens raken