België, de 4e grootste markt wereldwijd voor elektrische auto’s: de rol van fiscaliteit in de transitie. Maar tegen welke prijs?

Volgens de laatste ranglijst van de Ayvens-studie over de volwassenheid van elektrische voertuigen (EV’s) staat België op de vierde plaats wereldwijd. Dit resultaat toont de inspanningen van het land om de transitie naar elektrische mobiliteit te bevorderen. Deze ranglijst, die landen beoordeelt op basis van verschillende criteria zoals infrastructuur, overheidsbeleid en adoptiepercentages, plaatst België net achter Noorwegen, Nederland en Duitsland. Hoewel dit succes door meerdere factoren wordt beïnvloed, speelt de Belgische fiscaliteit een belangrijke rol in deze vooruitgang.

We bekijken hier hoe België zich in deze top 10 heeft weten te

1. De ranglijst van de top 10 landen

De Ayvens-studie beoordeelt de volwassenheid van markten voor elektrische voertuigen wereldwijd. Hier zijn de tien beste landen in de ranglijst:

  1. Noorwegen
  2. Nederland
  3. Duitsland
  4. België
  5. Zweden
  6. Verenigd Koninkrijk
  7. Frankrijk
  8. Denemarken
  9. Verenigde Staten
  10. Canada

België, op de vierde plaats, is de tweede Benelux-land en een van de weinige niet-Noordse landen in de top 5. Wat verklaart deze positie?

2. De rol van fiscaliteit in de adoptie van elektrische voertuigen in België

Fiscaliteit speelt een doorslaggevende rol in de ontwikkeling van elektrische mobiliteit in België, zowel voor bedrijven als voor particulieren. Hier zijn de belangrijkste fiscale mechanismen die bijgedragen hebben aan deze gunstige positie.

a) Fiscale aftrekbaarheid voor bedrijven

Belgische bedrijven zijn centrale spelers in de adoptie van elektrische voertuigen, grotendeels dankzij fiscale aftrekbaarheid. Al enkele jaren zijn elektrische voertuigen 100% fiscaal aftrekbaar voor bedrijven, wat deze voertuigen bijzonder aantrekkelijk maakt voor bedrijfswagenparken. Deze maatregel stelt bedrijven in staat om de volledige kosten van aankoop, leasing en onderhoud van elektrische voertuigen af te trekken van hun belastingen, wat de totale eigendomskosten aanzienlijk verlaagt.

Daarnaast is de installatie van laadpalen bij bedrijfsgebouwen ook fiscaal aftrekbaar, wat de implementatie van de nodige infrastructuur voor elektrische auto’s bevordert.

b) Voordelen voor particulieren

Voor particulieren zijn directe subsidies voor de aanschaf van elektrische voertuigen minder gebruikelijk dan in sommige andere landen, maar er zijn verschillende fiscale prikkels in werking. In Wallonië en Brussel zijn elektrische voertuigen vrijgesteld van de belasting op inverkeerstelling (BIV) en genieten ze aanzienlijke kortingen op de jaarlijkse verkeersbelasting. In Vlaanderen worden premies aangeboden voor de installatie van privélaadpalen, wat het bezitten van een elektrische auto aantrekkelijker maakt.

Deze maatregelen zijn bedoeld om het hogere initiële aankoopbedrag van elektrische voertuigen te compenseren in vergelijking met voertuigen met verbrandingsmotor.

c) Een ontmoedigend belastingbeleid voor thermische voertuigen

Naast de stimulansen voor elektrische voertuigen heeft België de fiscaliteit op thermische voertuigen, met name dieselauto’s, aangescherpt. Dit omvat hogere verkeersbelastingen en toenemende beperkingen in stedelijke gebieden. Dit regelgevingskader ontmoedigt het gebruik van vervuilende voertuigen en stimuleert consumenten om elektrische alternatieven te overwegen.

3. De impact van infrastructuur en overheidsbeleid

Naast fiscaliteit heeft België ook geïnvesteerd in de uitbreiding van zijn laadinfrastructuur. Het land beschikt over een groeiend netwerk van openbare laadpalen, met bijzondere aandacht voor dichtbevolkte stedelijke gebieden. De ontwikkeling van deze infrastructuur is cruciaal om het vertrouwen van consumenten in elektrische voertuigen te versterken en hun langdurige adoptie te waarborgen.

Ook Belgische overheidsmaatregelen spelen een belangrijke rol in de bevordering van duurzame mobiliteit. De recente beslissing van de regering om bedrijfswagens tegen 2026 volledig elektrisch te maken, is een belangrijke stap in de richting van een volledig geëlektrificeerd wagenpark.

4. Een gematigde blik op de toekomstige uitdagingen

Hoewel België goed presteert in de ranglijst, staan er nog steeds enkele uitdagingen voor de deur om de vooruitgang op het gebied van elektrische mobiliteit te consolideren. De belangrijkste uitdaging blijft de verdere ontwikkeling van de laadinfrastructuur in minder dichtbevolkte gebieden. Ook moeten de huidige fiscale prikkels worden aangepast naarmate de markt zich verder ontwikkelt om te voorkomen dat de adoptie stagneert.

De hoge kosten van elektrische voertuigen, hoewel gedeeltelijk gecompenseerd door fiscale voordelen, blijven voor sommige consumenten een obstakel. Het is daarom van cruciaal belang om de toegankelijkheid van deze voertuigen te blijven verbeteren, vooral voor huishoudens met een lager inkomen.

Tegelijkertijd, zou dit niet het ideale moment zijn om de autofiscaliteit te herzien en deze ook aanzienlijk eenvoudiger te maken?

De vierde plaats van België in de Ayvens-ranglijst is het resultaat van meerdere jaren van proactief beleid ter bevordering van elektrische mobiliteit. Fiscaliteit speelt hierin een belangrijke rol door zowel bedrijven als particulieren te ondersteunen bij de overstap naar elektrische voertuigen.

Desondanks is de transitie naar duurzame mobiliteit nog niet voltooid, en België zal moeten blijven investeren in infrastructuur en zijn fiscale beleid aanpassen om zijn positie als leider op het gebied van elektrische voertuigen te behouden.

Mots clés

Articles recommandés

Olo green, de groene staatsobligaties : wat u zou beter moet weten !

De “Dag van de duurzaamheid” van de FIDEF in Dakar op 8 mei 2024

Wegvervoer: een nieuwe online tool om beter te informeren en te vergelijken