Veel andere Europese en niet-Europese landen gingen België voor op het vlak van e-facturatie. Dit, samen met het voorstel van de Europese Commissie "Btw in het digitale tijdperk" (klik hier), heeft België ertoe aangezet om ook een verplichte B2B e-facturatie in te voeren. De belangrijkste drijfveren zijn (i) een administratieve vereenvoudiging, met name een betere verwerking van facturen wat zou moeten resulteren in lagere kosten en (ii) het dichten van de btw-kloof (klik hier), wat zou moeten leiden tot een toename van de btw-ontvangsten voor de btw-administratie.
Vanaf 1 januari 2026 voert België een verplichte B2B e-facturatie in voor Belgische btw-plichtigen, maar ook voor buitenlandse belastingplichtigen die activiteiten verrichten in België.
Voor btw-doeleinden wordt een e-factuur gedefinieerd als "een factuur die is uitgereikt, verzonden en ontvangen in een gestructureerd elektronisch formaat dat automatische en elektronische verwerking mogelijk maakt".
België schuift het PEPPOL-BIS-formaat naar voren als de te gebruiken standard, maar partijen kunnen vrij beslissen om hiervan af te wijken, op voorwaarde dat (i) ze het er allebei mee eens zijn en (ii) ze minstens een formaat gebruiken dat voldoet aan de Europese norm inzake semantiek en syntaxis EN 16-1931.
Om binnen het toepassingsgebied van de B2B e-factureringsregels te vallen, moet tegelijkertijd aan drie criteria worden voldaan.
In België gevestigd zijn is niet relevant. Buitenlandse entiteiten vallen ook binnen het toepassingsgebied.
De levering die gefactureerd wordt door een Belgische btw-plichtige moet btw-belast zijn in België en niet art. 44 WBTW vrijgesteld zijn. Dit betekent dat de Belgische leverancier zijn Belgische btw-nummer moet gebruiken.
Leveringen onder btw verlegd zijn inbegrepen, bv. werk in onroerende staat in België tussen twee Belgische btw-plichtigen.
Gemengde btw-plichtigen moeten alleen een e-factuur uitreiken wanneer ze een btw-belaste prestatie verrichten, niet voor hun btw-vrijgestelde activiteiten.
Wanneer een andere btw-vrijstelling dan art. 44 WBTW wordt toegepast, kan een e-factuur ook vereist zijn, behalve voor bijv.:
Eerst moet u beoordelen of u onderworpen bent aan de e-factureringsverplichting, zij het als verstrekker of als ontvanger.
Vervolgens is het van cruciaal belang om je huidige facturatie-opzet grondig te evalueren en te beoordelen of je klaar bent om over te stappen op een e-facturatiesysteem. Dit omvat een analyse van de gebruikte software, de technologische infrastructuur en de mogelijkheid binnen deze systemen om elektronische facturen te genereren en te verzenden. Is je huidige systeem flexibel genoeg om aan deze nieuwe vereisten te voldoen, moet je enkele (kleine) updates uitvoeren of moet je overstappen naar een gespecialiseerd e-facturatieplatform?
Het is cruciaal om je transacties in kaart te brengen en de juiste btw-behandeling te bepalen. Ondanks de digitale omgeving, mag het menselijke aspect niet over het hoofd worden gezien. Het succes van de overstap naar e-facturatie hangt deels af van de kennis en ervaring van je personeel, zowel vanuit technisch als btw-perspectief. Training en bewustwordingsprogramma's voor je medewerkers zijn cruciaal voor een soepele overgang en om ervoor te zorgen dat e-facturen worden opgesteld in overeenstemming met de geldende btw-regels.
Bij de beoordeling van uw btw-positie en het in kaart brengen van uw activiteiten, evenals bij de opleiding van uw medewerkers, kan Tiberghien u helpen. Neem contact op met Gert Vranckx, Lode Van Dessel of een ander lid van het btw-team als je meer ondersteuning nodig hebt.