Ben je werkzoekende en wil je de stap zetten naar ondernemerschap? Denk er dan aan dat je als werkzoekende een beroep kunt doen op verschillende mechanismen en steunmaatregelen die je op weg helpen en je kansen op succes maximaliseren.
Op deze pagina vind je alle steunmaatregelen die ter beschikking staan op het vlak van opleidingen, begeleiding en financiële steun bij het opstarten van je project.
Download ook onze brochure "Van werkzoekende naar ondernemer" (PDF). Hierin vind je alle informatie, maar ook inspirerende getuigenissen van voormalige werkzoekenden die net als jij een eigen bedrijf zijn gestart!
Een eigen ondernemingsproject opstarten doe je niet zomaar. De voorbereiding vereist niet alleen tijd maar soms ook nieuwe vaardigheden. Maar hoe kun je een opleiding volgen en je project voorbereiden als je moet voldoen aan de verplichting om actief naar werk te zoeken?
Bij de ontwikkeling van een ondernemersproject moet je soms nieuwe competenties verwerven die nuttig zijn om een onderneming te beheren (marketing en communicatie, commerciële aspecten, digitale vaardigheden, financiën, vreemde talen, enz.) of om een nieuw beroep uit te oefenen in het kader van een omscholing.
Als werkzoekende kun je een vrijstelling van beschikbaarheid aanvragen, die je gedurende je opleiding ontslaat van de verplichting om actief naar werk te zoeken. Zo kun je een alternerende opleiding, een stage (dankzij de beroepsinlevingsstage) of zelfs studies volgen.
Vergeet niet je vrijstelling steeds aan te vragen voordat je opleiding, stage of studie van start gaat.
Meer info? ? Bekijk alle in aanmerking komende opleidingsinstellingen en de stappen die je moet volgen op de specifieke webpagina van Actiris.
Voordat je jouw project opstart, kun je ook de tijd nemen om je project gedurende maximaal 6 maanden voor te bereiden, en toch je werkloosheidsuitkering behouden. Het kan gaan om een haalbaarheidsstudie van het project, de inrichting van lokalen, administratieve formaliteiten, enz.
Welke formaliteiten moet je verrichten bij de aanvang van de voorbereiding?
Je moet voorafgaandelijk en schriftelijk aangifte doen van de voorbereiding bij het werkloosheidsbureau door middel van een formulier dat beschikbaar is op de website van de RVA of via je uitbetalingsinstelling. Tijdens de voorbereidingsperiode moet je ingeschreven blijven als werkzoekende en in het bezit blijven van een controlekaart die je moet invullen volgens de erop vermelde instructies.
Meer info?
Raadpleeg de specifieke pagina op de website van de RVA.
Als je de stap naar ondernemerschap wil zetten, is begeleiding de sleutel tot succes!
In Brussel kan je bij heel wat organisaties terecht. Een aantal daarvan zijn gespecialiseerd in de begeleiding van (toekomstige) ondernemers die nog het statuut van werkzoekende hebben. Voor die opdracht ontvangen ze overheidssteun en bieden ze programma's aan die écht op je behoeften zijn afgestemd en die je recht geven op gratis begeleiding.
Je kan er terecht voor onderstaande diensten:
Kies de structuur die het best bij je past, of volgens de eventuele aangeboden specialiteit
Om meer te weten te komen over hun diensten en hun werking, kun je je inschrijven voor een van hun informatiesessies via hun website.
Voordat je start als zelfstandige in hoofdberoep en je werkloosheidsuitkering verliest, zijn er verschillende mogelijkheden om als werkzoekende een activiteit te starten en de risico's te beperken.
We bieden je hier meer inzicht in de verschillen tussen deze mogelijkheden, de gevolgen ervan voor je statuut en je uitkering, en eventuele (on)verenigbaarheden.
Over al deze formules is ook een informatiesessie ontwikkeld met als titel "Coöperaties, springplank, premie voor zelfstandigen: met welke formule kun je de risico's beperken". Bekijk het filmpje hier (FR).
Activiteiten-coöperatie | Springplank naar zelfstandige | Premie voor zelfstandigen | Gedeelde onderneming | Erasmus for Young Entrepreneurs | |
Duur | 18 maanden maximaal | 12 maanden maximaal | 6 maanden maximaal | onbeperkt | 6 maanden maximaal |
Statuut | Werkzoekende | Werkzoekende + zelfstandige in bijberoep | zelfstandige in hoofdberoep | Werkzoekende | Werkzoekende |
Werkloosheids-uitkering | JA Bevriezing van de degressiviteit in periode 2 | JA Geen bevriezing van de degressiviteit | NEE | JA voor dagen zonder opdracht als zelfstandige | JA |
Sociale bijdragen | NEE Geen bijdragen verschuldigd tijdens testfase | JA Minimum 96,8€/kwartaal (jaar 2023) | JA Minimum 875€/kwartaal (jaar 2023) | Ondersteund door de gedeelde onderneming | NEE |
Bedrijfsbeheer | Niet verplicht tijdens de testfase | Verplicht | Verplicht | Niet verplicht | Niet verplicht |
Begeleiding | Inbegrepen | Niet inbegrepen maar sterk aanbevolen | Inbegrepen | Inbegrepen volgens de gedeelde onderneming | Inbegrepen |
Dankzij activiteitencoöperaties kunnen werkzoekenden (bij voorrang) hun activiteit testen zonder direct een ondernemersstatuut aan te nemen.
Je kunt produceren en factureren als een echte zelfstandige, maar onder de bescherming van de activiteitencoöperatie. Na (maximaal) 18 maanden testen heb je de nodige bagage om te beslissen of je als ondernemer wil starten met het statuut van jouw keuze of werkzoekende wil blijven.
Indien nodig begeleiden zij je in een eerste fase ook om de start van je onderneming voor te bereiden (zie punt "Begeleiding krijgen").
Je blijft werkzoekende en hebt geen zelfstandigenstatuut. Je factureert via het btw-nummer van de activiteitencoöperatie.
Je blijft je uitkering ontvangen gedurende de testperiode met een bevriezing van de degressiviteit in periode 2 (fase 2A). Je keert niet terug naar deze fase als je die hebt doorlopen.
Je kunt ook gebruikmaken van een vrijstelling van beschikbaarheid op de arbeidsmarkt tijdens de testfase en kunt je dus voor 100% aan je project wijden.
Met de inkomsten uit je activiteit kun je jouw beroepskosten vergoeden, maar je kunt je eigen middelen niet rechtstreeks aanspreken om jezelf uit te betalen (boven een door de RVA vastgesteld plafond). Aan het einde van de testfase kun je jouw geldmiddelen echter terugkrijgen.
Het administratieve beheer en de boekhouding worden verzorgd door de activiteitencoöperatie. In ruil voor deze begeleiding lever je een bijdrage aan de coöperatie van 10% van je brutomarge.
Afhankelijk van je behoeften en de voortgang van je project kun je een beroep doen op een eerste fase van voornamelijk collectieve begeleiding. Na deze voorbereidingsfase, of als je onmiddellijk in staat bent om te factureren, ga je naar de testfase, die maximaal 18 maanden in beslag neemt. Tijdens deze fase factureer je via het btw-nummer van de activiteitencoöperatie. Je wordt gedurende het hele proces begeleid.
Het is mogelijk de testperiode in te gaan zonder basiscompetenties inzake bedrijfsbeheer. Als je nadien start als zelfstandige ben je onderworpen aan de geldende regels inzake toegang tot bedrijfsbeheer.
Als je toegang tot het beroep moet verkrijgen voor je activiteit, moet je dit vóór de testfase in orde brengen.
Brussel telt twee activiteitencoöperaties die zijn ondergebracht bij JobYourself:
Houd er rekening mee dat bepaalde projecten of activiteitensectoren zijn uitgesloten (vrije beroepen, personenvervoer, enz.).
Let op: er moet een onderscheid worden gemaakt tussen activiteitencoöperaties, die je de mogelijkheid bieden je activiteit te testen, en tewerkstellingscoöperaties (Rcoop, DiES, enz.), waarbij je jouw activiteit zelfstandig maar als werknemer van de coöperatie uitoefent.
? Zeker, indien :
? Zeker niet, indien :
✊ Onverenigbaarheden
Je situatie is niet verenigbaar met de activiteitencoöperatie, indien:
Meer info ?
? Bezoek de websites van JobYourself en JobYourself Baticrea.
Met de springplankmaatregel kunnen werkzoekenden een zelfstandige activiteit in bijberoep starten (of voortzetten) en tegelijk hun statuut van werkzoekende en hun werkloosheidsuitkering behouden.
Hiervoor is voorafgaande goedkeuring van de RVA nodig, via procedures die je bij je uitbetalingsinstelling moet uitvoeren.
Je hoofdstatuut is nog altijd dat van werkzoekende en je wordt zelfstandige in bijberoep voor een periode van 12 maanden.
Je behoudt je werkloosheidsuitkering terwijl je jouw activiteit opstart. Je moet wel beschikbaar blijven op de arbeidsmarkt, ingaan op uitnodigingen en je activiteiten bijhouden.
Je factureert met je btw-nummer en ontvangt rechtstreeks de inkomsten uit je activiteit. Er is echter sprake van een inkomensplafond waarboven je de ontvangen uitkeringen geheel of gedeeltelijk moet terugbetalen. Ook de sociale bijdragen die je betaalt zijn voorlopige bijdragen, die worden geregulariseerd afhankelijk van je inkomsten.
In een tweede fase moet je dan het teveel aan inkomsten terugbetalen en worden je bijdragen herberekend. Het is dus absoluut noodzakelijk je boekhouding bij te houden (en je zo nodig te laten begeleiden) en eventuele bedragen die moeten worden terugbetaald opzij te zetten om onaangename verrassingen te voorkomen!
Je bent niet verplicht je door een organisatie te laten begeleiden om het systeem van de springplank te activeren, maar begeleiding op maat wordt sterk aanbevolen, vooral bij het opstarten van je activiteit (zie de rubriek "Begeleiding krijgen"). Aarzel niet om contact op te nemen met een van deze organisaties. Zij zullen je helpen de risico's te beperken en je project voor te bereiden.
Je moet over basiscompetenties bedrijfsbeheer beschikken en toegang hebben tot het beroep als je activiteit dat vereist.
? Zeker, indien :
? Zeker niet, indien :
✊ Onverenigbaarheden
Je situatie is onverenigbaar met het springplanksysteem, indien:
Meer info ?
? Ga voor meer informatie over het springplanksysteem naar de website van de RVA.
De premie voor zelfstandigen is een financiële steunmaatregel van Actiris voor werkzoekenden, waarbij zij gedurende maximaal 6 maanden financiële ondersteuning kunnen krijgen wanneer zij starten als zelfstandige in hoofdberoep.
Je doet afstand van je statuut als werkzoekende en wordt zelfstandige in hoofdberoep. Dit betekent dat je niet langer een werkloosheidsuitkering ontvangt, maar een premie om je te helpen tijdens de eerste maanden van je activiteit.
Je factureert via je eigen btw-nummer en ontvangt een premie van maximaal 4.000 euro (voor het jaar 2022), betaald in 6 opeenvolgende maandelijkse schijven.
Je kunt dit geld gebruiken zoals je zelf wil. Als je jouw activiteit tijdens de eerste 6 maanden stopzet, heb je geen recht op de resterende nog niet betaalde schijven.
De premie wordt als een inkomen beschouwd, wat betekent dat deze in aanmerking wordt genomen bij de berekening van je sociale bijdragen en personenbelasting.
In een eerste fase, nog vóór je het statuut van zelfstandige aanvraagt, neem je maar beter contact op met een begeleidende instantie. Die zal je project analyseren. Na een positieve beoordeling ontvang je een document met een overzicht van de te zetten stappen om zelfstandige te worden en een premie aan te vragen. Zolang de premie wordt gestort, heb je ook recht op begeleiding.
Deze erkende organisaties zijn de 5 Lokale Economieloketten, Credal, Iles vzw, Microstart en JobYourself. Deze organisaties zijn opgenomen in de paragraaf "Je laten begeleiden".
Het is belangrijk om de verschillende relevante stappen zorgvuldig te volgen voordat je het statuut van zelfstandige aanneemt, anders wordt de premie niet toegekend. Bovendien kunnen deze procedures tijd in beslag nemen, houd daar rekening mee!
Je moet over basiscompetenties bedrijfsbeheer beschikken en toegang hebben tot het beroep als je activiteit dat vereist.
? Zeker, indien :
? Zeker niet, indien :
✊ Onverenigbaarheden
Je situatie is onverenigbaar met de premie voor zelfstandigen, indien:
Meer info ?
? Bekijk de specifieke pagina over de premie voor zelfstandigen op de website van Actiris.
Gedeelde ondernemingen of payrollstructuren bieden je de mogelijkheid je diensten via hen te factureren en tegelijkertijd je werkloosheidsuitkering te behouden tussen je prestaties. Zo kun je de winstgevendheid van je activiteit testen voordat je het statuut van zelfstandige aanneemt.
Je blijft werkzoekende. Je sluit specifieke contracten van bepaalde duur af met de gedeelde onderneming waardoor je diensten kunt verlenen of verkopen kunt realiseren binnen een wettelijk en veilig kader.
Je krijgt geen werkloosheidsuitkering voor de dagen waarop je diensten verleent, maar wel tussen twee contracten in.
Het administratieve beheer (bijdragen, btw, enz.) wordt verzorgd door de gedeelde onderneming, zodat je rechtstreeks netto-inkomsten uit je diensten ontvangt. In ruil daarvoor krijgen ze een percentage op deze diensten.
Je bent niet verplicht je door een erkende ondersteuningsorganisatie te laten begeleiden om via een gedeelde onderneming te kunnen factureren, maar begeleiding op maat wordt sterk aanbevolen. De gedeelde onderneming biedt ook individuele en collectieve begeleidings- en opleidingsprogramma's aan.
Je kunt via een gedeelde onderneming factureren zonder dat je over basiscompetenties inzake bedrijfsbeheer beschikt. Als je toegang tot het beroep moet verkrijgen voor je activiteit, en deze activiteit wordt aanvaard door de gedeelde onderneming, dan moet je aantonen dat je deze hebt verkregen.
? Zeker, indien :
? Neen, indien:
Kies een gedeelde onderneming bij jou in de buurt en/of volgens de activiteitensector.
Erasmus for Young Entrepreneurs (EYE) verschilt enigszins van de andere in dit artikel voorgestelde alternatieven, want het stelt je niet in staat je activiteit rechtstreeks uit te oefenen. Het is eerder een hulpmiddel om je voor te bereiden op het ondernemerschap en de voorbereiding van je project grondiger uit te werken.
Het is een grensoverschrijdend uitwisselingsprogramma dat werkzoekenden (bij voorrang) de kans biedt gedurende 1 tot 6 maanden te leren van ervaren ondernemers die in een van de deelnemende landen kleine ondernemingen runnen.
Je ontvangt een maandelijkse financiële steun van de Europese Commissie van 550 tot 1.100 euro (afhankelijk van de gekozen bestemming). Deze financiële steun kan worden gecumuleerd met een werkloosheidsuitkering.
? Zeker, indien :
? Neen, indien :
Meer info ?
? Ga naar de specifieke pagina gewijd voor Erasmus for Young Entrepreneurs op de website van hub.brussels
Wie zich als werkzoekende waagt aan een zelfstandige activiteit in hoofdberoep, behoudt gedurende 15 jaar het recht om opnieuw op een werkloosheidsuitkering aanspraak te maken.
Zet je je activiteit in de eerste zes maanden stop, dan wordt die periode meegeteld in de berekening van de degressiviteit van je uitkering. Onderbreek je je activiteit na zes maanden, dan ontvang je in principe dezelfde uitkering als voordien.
Het opstarten van activiteiten in bijberoep doet je recht op een werkloosheidsuitkering geenszins vervallen. Je kan dus op een stevig veiligheidsnet terugvallen indien je bedrijf niet draait zoals je had gehoopt.
? Meer informatie op de specifieke pagina op de website van de RVA.
Bron : 1819.hub.brussels, juni 2023