• FR
  • NL
  • EN

EU klimaatdoelstelling 2040: EP wil emissiereductie van 90% in EU-klimaatwet

Het Parlement wil een emissiereductiedoelstelling van 90% tegen 2040 ten opzichte van het niveau van 1990, om tegen 2050 een klimaatneutrale EU tot stand te brengen.


Knelpunten

Vanaf 2036 zou vijf procentpunten van de emissiereducties via internationale koolstofkredieten kunnen komen

EU-emissiehandelssysteem ETS2 uitgesteld tot 2028

Voortgangsverslag om de twee jaar met de mogelijkheid om de doelstelling voor 2040 te herzien

Groene transitie hand in hand met verbetering van EU concurrentievermogen


Flexibiliteit voor EU-landen

De EP-leden zijn van mening dat de groene transitie en het verbeteren van het concurrentievermogen van de EU hand in hand gaan. Ze volgen daarom het voorstel van de Commissie om nieuwe flexibiliteit in te voeren bij de wijze waarop deze streefcijfers kunnen worden gehaald.

Vanaf 2036 zou tot vijf procentpunten van de netto-emissiereducties afkomstig kunnen zijn van hoogwaardige internationale koolstofkredieten van partnerlanden, maar het Parlement wil garanties dat dit zal worden onderworpen aan robuuste voorwaarden. De Commissie had een plafond van maximaal drie procentpunten voorgesteld.

De EP-leden willen ook dat de mogelijkheid voor binnenlandse permanente koolstofverwijderingen wordt gebruikt om de moeilijk te verminderen emissies in het EU-emissiehandelssysteem (EU-ETS) te compenseren, evenals meer flexibiliteit binnen en tussen sectoren en instrumenten om streefcijfers te bereiken die zo kosteneffectief mogelijk zijn.

Het Parlement steunt een voorstel van de lidstaten om de invoering van het EU-ETS2 met één jaar uit te stellen van 2027 tot 2028. ETS2 heeft betrekking op CO2-emissies als gevolg van de verbranding van brandstoffen in gebouwen en het wegvervoer.

Herziening van de doelstelling voor 2040

Het Parlement wil dat de Commissie om de twee jaar de vooruitgang in de richting van tussentijdse doelstellingen beoordeelt, rekening houdend met de meest recente wetenschappelijke gegevens, technologische ontwikkelingen en het internationale concurrentievermogen van de EU.

Bij de evaluatie zal onder meer de status van nettoverwijderingen op EU-niveau worden beoordeeld in vergelijking met wat nodig is om de doelstelling voor 2040 te verwezenlijken, alsook nieuwe problemen en het potentieel om het industriële concurrentievermogen van de EU te versterken. Bij de herziening zal ook rekening worden gehouden met de ontwikkeling van de energieprijzen en de gevolgen daarvan voor zowel bedrijven als huishoudens.

Naar aanleiding van de conclusies van de evaluatie zal de Commissie zo nodig een wijziging van de EU-klimaatwet voorstellen. Dit kan betekenen dat de doelstelling voor 2040 wordt gewijzigd of dat aanvullende maatregelen worden genomen om het ondersteunende kader te versterken, bijvoorbeeld om het concurrentievermogen, de welvaart en de sociale eenheid van de EU te waarborgen.

Volgende stappen

De tekst werd met 379 stemmen voor en 248 stemmen tegen, bij 10 onthoudingen, goedgekeurd. Het Parlement is nu klaar voor onderhandelingen met de lidstaten over de definitieve vorm van de wet.

Achtergrond

De Europese klimaatwet maakt de doelstelling van klimaatneutraliteit tegen 2050 een juridisch bindende verplichting voor alle EU-lidstaten. Het bevat ook een juridisch bindend streefcijfer voor de EU om de nettobroeikasgasemissies tegen 2030 met ten minste 55 % te verminderen ten opzichte van het niveau van 1990.

Het vaststellen van een ambitieuze EU-klimaatdoelstelling voor 2040 is ook belangrijk voor de EU om de internationale klimaatverbintenissen na te komen die op de agenda staan van de 30e VN-klimaatconferentie, die van 10 tot en met 21 november in Belém (Brazilië) plaatsvindt. Van 17 tot en met 21 november zal een delegatie van het Parlement aanwezig zijn.

Mots clés

Articles recommandés

De klimaatwet van de EU biedt een nieuwe manier om 2040 te bereiken

EU's broeikasgasemissies dalen meer dan 8% in 2023 dankzij de hernieuwbare energie