logo

Circulaire 2020/C/135 over de tijdelijke vrijstelling van doorstorting van de BV omwille van COVID-19 pandemie – invoering van een specifieke maatregel voor werkgevers die gebruik hebben gemaakt van het stelsel van tijdelijke werkloosheid - FAQ

De Algemene Administratie van de Fiscaliteit – Personenbelasting publiceerde op 05/11/2020 de circulaire 2020/C/135 over de tijdelijke vrijstelling van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing omwille van COVID-19 pandemie – invoering van een specifieke maatregel voor werkgevers die gebruik hebben gemaakt van het stelsel van tijdelijke werkloosheid - FAQ.


Inhoudstafel

I. Inleiding
II. Wet van 15.07.2020 houdende diverse dringende fiscale bepalingen ten gevolge van de COVID-19 pandemie (CORONA III) (BS 23.07.2020)
III. Koninklijk besluit van 22.08.2020 houdende uitvoering van artikel 2, achtste lid, van de wet van 15.07.2020 houdende diverse dringende fiscale bepalingen ten gevolge van de COVID-19 pandemie (CORONA III), met betrekking tot de vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing, zoals gewijzigd door het koninklijk besluit van 27.09.2020
IV. Commentaar

1. Welke werkgevers komen in aanmerking voor deze steunmaatregel?
2. Wat verstaat men onder 'ononderbroken periode van ten minste 30 kalenderdagen tussen 12.03.2020 en 31.05.2020, beide data inbegrepen'?
3. Welke tijdelijke werkloosheid komt in aanmerking?
4. Wat verstaat men onder 'werkgevers die gebruik hebben gemaakt van het stelsel van tijdelijke werkloosheid'?
5. Zijn er bijzondere regels voor uitzendkrachten?
6. Hoe wordt deze steunmaatregel berekend?
7. Welke bezoldigingen komen in aanmerking voor de berekening van deze steunmaatregel?
8. Kan deze steunmaatregel toegepast worden in combinatie met de vrijstellingen van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing beoogd in de artikelen 2751 tot 27511, WIB 92?
9. Is er een beperking met betrekking tot deze steunmaatregel?
10. Hoe moet deze vrijstelling van doorstorting verwerkt worden in de aangifte in de bedrijfsvoorheffing voor maandaangevers?
11. Hoe moet deze vrijstelling van doorstorting verwerkt worden in de aangifte in de bedrijfsvoorheffing voor kwartaalaangevers?
12. Voorbeelden
13. Worden sommige werkgevers uitgesloten van deze steunmaatregel?
14. Bepaalde werkgevers uit de non-profitsector moeten een gedeelte van de vrijstelling doorstorten, ter financiering van de sociale Maribel fondsen. Heeft die doorstorting een impact op de berekening?
15. Welke bewijsstukken moet de werkgever kunnen voorleggen?


Bron: Fisconetplus

Mots clés

Aanbevolen artikelen

De Dienst Voorafgaande Beslissingen (DVB): tussen kritiek en verdediging van zijn bindende kracht

Verplicht flexiloongegevens uploaden via ‘Flexi at work’

Vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor onderzoek en ontwikkeling: het hof van beroep te Antwerpen zet de puntjes op de i!