De Algemene Administratie van de Fiscaliteit – Taxatieprocedure en Verplichtingen publiceerde op 24/04/2020 la circulaire 2020/C/59 betreffende het UBO Register.
Deze circulaire bespreekt de door de wetten van 26.03.2018 (BS 30.03.2018) en 11.02.2019 (BS 22.03.2019) gewijzigde artikels op het vlak van procedure. Raadpleging UBO register.
Commentaar op de artikelen 83 en 84 van de wet van 26.03.2018 betreffende de versterking van de economische groei en de sociale cohesie (BS 30.03.2018) en artikel 27 van de wet van 11.02.2019 houdende fiscale, fraudebestrijdende, financiële alsook diverse bepalingen (BS 22.03.2019).
A. Raadpleging van het UBO-register door de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (AAFisc) en de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (AABBI): wijziging van art. 322, § 1, WIB 92 (art. 83 van de wet van 26.03.2018)
1. Werking van het UBO-register
1.1. Inleiding
1.2. Het begrip 'informatieplichtige' en hun verplichtingen
1.3. Het begrip 'uiteindelijk begunstigde' (= 'Ultimate Beneficial Owner' = UBO)
1.4. Welke informatie is beschikbaar in het UBO-register?
1.5. Wanneer moeten de gegevens worden opgenomen in het UBO-register?
1.6. Wie heeft toegang tot het UBO-register?
1.7. Administratieve sanctie in geval van niet-aangifte of wanneer de gegevens niet van goede kwaliteit zijn
1.8. Inwerkingtreding van het KB van 30.07.2018
2.1. Ambtenaren van de AAFisc en de AABBI die het UBO-register kunnen raadplegen
2.2. Toegangsmodaliteiten tot het UBO-register
2.3. Inwerkingtreding
1. Artikel 338, § 24/1, WIB 92
2. Internationale uitwisseling van inlichtingen over uiteindelijke begunstigden
Bron: Fisconetplus