Ondanks regeerakkoord ziet meer dan helft van Belgische bedrijven geen daling in administratieve lasten, VBO stelt pistes voor om last met 50% te doen dalen

Ondanks de goede intenties van onze federale regering – 30% minder administratieve lasten, dixit het regeerakkoord – valt er nauwelijks verbetering te melden. Dat blijkt uit een bevraging van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) bij zijn lid-sectorfederaties, aangevuld met voorbeelden uit 150 bedrijven. Zo meldt 52% van de respondenten dat zij geen enkele afname van administratieve lasten konden vaststellen. Administratieve lasten rond tewerkstelling, lonen en personeelsadministratie worden door de bedrijven het vaakst in de top drie van (structureel) belangrijkste administratieve lasten gezet. Daarom stelt het VBO 15 concrete maatregelen voor die de lasten met 50% kunnen doen dalen.


In zijn thema-magazine ‘Reflect’ deze editie gewijd aan administratieve vereenvoudiging, organiseerde het VBO een aantal vragenrondes bij bedrijven om de sterk stijgende administratieve lasten in kaart te brengen. De enquête focuste zich op 3 vragen: Wat zijn voor uw bedrijf de drie belangrijkste administratieve lasten? Welke administratieve lasten namen de voorbije jaren (sterk) toe? Welke administratieve lasten namen de voorbije drie jaar (sterk) af?

Parallel lanceert het VBO 15 concrete vereenvoudigingsvoorstellen die het mogelijk moeten maken om de totale administratieve lasten voor Belgische bedrijven met ongeveer 50% te verminderen. Zo kunnen beleidsmakers in de volgende legislatuur het actieplan gebruiken om de tanende kostencompetitiviteit van onze bedrijven al enigszins op te krikken.


Enquête: ondanks regeerakkoord geen daling in administratieve lasten

Uit de bevraging blijkt dat de administratieve lasten rond tewerkstelling, lonen en personeelsadministratie door de bedrijven het vaakst in hun top drie van (structureel) belangrijkste administratieve lasten worden geciteerd (26%).

Over de vraag ‘Welke administratieve lasten namen de voorbije drie jaar (sterk) af?’ was er weinig enthousiasme. Meer dan de helft (52%) van de bevraagden meldt dat zij geen enkele afname van administratieve lasten konden vaststellen.

De meest recente cijfers van het Planbureau (februari 2024) die betrekking hebben op het jaar 2022, tonen zelfs dat de administratieve lasten voor ondernemingen en zelfstandigen in de periode 2020-2022 zijn gestegen met ongeveer 1 miljard euro.


15 voorstellen voor 50% minder lasten

Om de administratieve rompslomp te verminderen en de strijd tegen Kafka op te voeren, heeft het VBO 15 concrete vereenvoudigingsvoorstellen. Hieronder leest u op welke domeinen het VBO efficiëntiewinsten ziet.

  • Faciliteer de toegang tot informatie uit het UBO-register voor financiële instellingen
  • Digitaliseer dagelijkse juridische handelingen
  • Structureer en digitaliseer duurzaamheidsrapportering
  • Gebruik het ‘only once’-principe bij overheidsopdrachten
  • Maak het kader rond werfmeldigen minder complex
  • Schaf het attest basiskennis bedrijfsbeheer ook af in Wallonië
  • Verduidelijk de vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor onderzoekers
  • Coördineer en vereenvoudig alle verplichtingen rond fiscale rapportering
  • Herzie de wet rond de Federal Learning Account
  • Schaf de (papieren) individuele rekening van de werknemer af
  • Hervorm het systeem tijdelijke werkloosheid economische redenen
  • Maak de elektronische handtekening & elektronische arbeidsovereenkomst gebruiksvriendelijker
  • Stel een begindatum voorop voor het verplichte gebruik van de eBox Enterprise
  • Stroomlijn het e-invoicingsysteem in alle Europese landen
  • Verbeter de ‘digital by default’-tools nog verder


De strijd tegen Kafka is nog lang niet gewonnen want van de beloofde verlaging van 30% in het regeerakkoord hebben de Belgische bedrijven de voorbije vier jaar nog maar weinig gevoeld. Alle beleidsniveaus – Europees, federaal, regionaal – zijn in hetzelfde bedje ziek. Ondernemend België ligt nog te vaak stilzwijgend wakker van de lawine aan administratieve lasten die hen overspoelt. Dat kan zo niet langer. Vervang complexe, ondoorgrondelijke formulieren en procedures door slimme digitale trajecten. Administratieve vereenvoudiging is de goedkoopste optie om de concurrentiepositie van onze bedrijven te verbeteren. Zie dit dus als een stevige oproep om het na de verkiezingen van 9 juni veel beter te doen.

--Pieter Timmermans, CEO van het VBO

Mots clés

Articles recommandés

Waarom de forfaitaire VAA’s absoluut niet mogen worden afgeschaft!

Slimme telecomgebruikers kunnen heel wat besparen op jaarbasis, volgens het BIPT

De betalingstermijnen van de federale administratie: overzicht van de eerste drie kwartalen van 2024