De Algemene Administratie van de Fiscaliteit – Personenbelasting publiceerde op 25/02/2022 de Circulaire 2022/C/23 over de looptijdverlenging van hypothecaire leningen in het kader van de COVID-19-pandemie – Waals Gewest.
Deze circulaire bespreekt de looptijdverlenging van hypothecaire leningen naar aanleiding van de COVID-19-pandemie en bepaalde Waalse belastingvoordelen voor uitgaven die verband houden met de eigen en enige woning.
Inhoudstafel
V. Aangepaste bepalingen van het WIB 92
1. De belastingplichtige die financieel getroffen is door de coronacrisis kon bij zijn bank, onder bepaalde voorwaarden, een betalingsuitstel aanvragen voor zijn lopend hypothecair krediet in het kader van de charters 'uitstel van betaling hypothecair krediet' (zie nr. 3 hieronder).
Deze circulaire beoogt de situatie waarbij een dergelijk betalingsuitstel is verleend en ten gevolge daarvan de looptijd van het krediet met maximum de periode van het verleende betalingsuitstel wordt verlengd, wat betreft de toepassing van de Waalse belastingvoordelen voor de eigen en enige woning, zoals bedoeld in art. 14537 tot 14546, WIB 92.
2. Een dergelijke door de belastingplichtige gevraagde looptijdverlenging zou normaal gezien onder de toepassing van de regel van niet-tegenstelbaarheid (1) vallen, zoals bedoeld in art. 14546bis, WIB 92. Dit zou tot gevolg hebben dat de uitgaven met betrekking tot die looptijdverlenging van de hypothecaire lening ten opzichte van de contractueel voorziene duur zoals vastgesteld op 01.11.2015 (of in bepaalde minderheidsgevallen op 01.01.2016 (2)) niet in aanmerking zouden zijn gekomen voor een Waals belastingvoordeel.
(1) Zie randnrs. 8 tot en met 14 van de circulaire 2017/C/49 over de 'Chèque Habitat' van 14.07.2017.
(2) Als de lening die bij de belastingplichtige voor het eerst aanleiding heeft gegeven tot een voordeel voor zijn eigen woning zoals bedoeld in art. 14537 tot 14546, WIB 92, werd aangegaan vanaf 02.11.2015 tot en met 31.12.2015.
3. Om hieraan te remediëren heeft het Waals decreet van 22.12.2021 tot wijziging van het Wetboek van de inkomstenbelasting betreffende de uitgaven voor de enige eigen woning (BS 03.01.2022) (hierna 'D 22.12.2021'), een uitzondering op voornoemde regel van niet-tegenstelbaarheid ingevoerd (3). Hierdoor is de duurtijdverlenging van de lening ten gevolge een betalingsuitstel dat aan de belastingplichtige op diens aanvraag werd toegekend wegens de gevolgen van de COVID-19 gezondheidscrisis voor de periode vervat tussen 01.04.2020 en 30.06.2021 in het kader van de charters 'uitstel van betaling hypothecair krediet' (4) wel tegenstelbaar aan de fiscale administratie.
(3) Art. 1, D 22.12.2021, dat een derde lid invoegt bij art. 14546bis, WIB 92.
(4) Charters van 07.08.2020 en 09.12.2020.
4. Wat de toepassing van de Waalse belastingvoordelen voor de eigen en enige woning betreft, zoals bedoeld in art. 14537 tot 14546, WIB 92, is de duurtijdverlenging die het gevolg is van een betalingsuitstel als bedoeld in nr. 3, bijgevolg wel tegenstelbaar aan de fiscale administratie. De uitgaven in verband met deze duurtijdverlenging kunnen in aanmerking worden genomen.
5. Aangezien de regel van niet-tegenstelbaarheid zoals bedoeld in art. 14546bis, WIB 92, alleen betrekking heeft op de Waalse belastingvoordelen zoals bedoeld in art. 14537 tot 14546, WIB 92, heeft de bovengenoemde uitzondering op deze regel geen gevolgen voor de toepassing van de 'Chéque Habitat', zoals bedoeld in art. 14546ter tot 14546quinquies, WIB 92.
6. Voorbeeld 1
Een belastingplichtige heeft zijn fiscale woonplaats in het Waalse Gewest. Zijn situatie blijft wat dat betreft ongewijzigd voor alle aanslagjaren waarop dit voorbeeld betrekking heeft.
Hij heeft in 2014 voor zijn eigen en enige woning een hypothecaire lening afgesloten die in aanmerking komt voor de Waalse woonbonus. De einddatum van die lening was, zoals oorspronkelijk overeengekomen, 15.11.2036.
In 2020 vroeg en kreeg hij omwille van de COVID-19-crisis voor die hypothecaire lening zes maanden betalingsuitstel (het gaat om een in randnr. 3 bedoeld betalingsuitstel). De duurtijd van die lening wordt daardoor met zes maanden verlengd (namelijk tot 15.05.2037).
Normaal gezien zou hij, op basis van de regel van niet-tegenstelbaarheid zoals bedoeld in art. 14546bis, eerste lid, WIB 92, de uitgaven tijdens die extra zes maanden (vanaf 16.11.2036 tot en met 15.05.2037) niet in aanmerking mogen nemen voor de Waalse woonbonus. Deze uitgaven worden immers gedaan buiten de contractuele voorziene duur zoals vastgesteld op 01.11.2015 (looptijd tot 15.11.2036).
Aangezien hij echter betalingsuitstel heeft verkregen ten gevolge van de COVID-19-crisis, zoals beoogd door de uitzondering besproken in nr. 3 hierboven, is de regel van niet-tegenstelbaarheid niet van toepassing op die looptijdverlenging van de lening van zes maanden. De belastingplichtige kan de uitgaven met betrekking tot deze periode van 16.11.2036 tot en met 15.05.2037 dus wel in aanmerking nemen voor de Waalse woonbonus.
7. Voorbeeld 2
Dezelfde gegevens als voorbeeld 1 maar met volgende verschilpunten:
- de belastingplichtige heeft in 2019 bovendien een lening aangegaan ter herfinanciering van de in 2014 aangegane lening, met vervaldatum op 15.11.2041
- in 2020, werd naar aanleiding van het betalingsuitstel van zes maanden dat werd gevraagd wegens de COVID-19-crisis (zoals bedoeld in nr. 3 hierboven), de duurtijd van de herfinancieringslening met zes maanden (namelijk tot 15.05.2042) verlengd.
Normaal gezien zou de belastingplichtige, op grond van de regel van niet-tegenstelbaarheid zoals bedoeld in art. 14546bis, eerste lid, WIB 92, de uitgaven tijdens die extra zes maanden, gaande vanaf 16.11.2036 tot en met 15.05.2037, niet in aanmerking mogen nemen voor de Waalse woonbonus. Deze uitgaven worden immers gedaan buiten de contractuele voorziene duur zoals vastgesteld op 01.11.2015 (looptijd tot 15.11.2036).
Aangezien hij echter betalingsuitstel heeft verkregen ten gevolge van de COVID-19-crisis, zoals beoogd door de uitzondering besproken in nr. 3 hierboven, is de regel van niet-tegenstelbaarheid niet van toepassing op die looptijdverlenging van de lening van zes maanden. De belastingplichtige kan de uitgaven met betrekking tot deze periode van 16.11.2036 tot en met 15.05.2037 dus wel in aanmerking nemen voor de Waalse woonbonus.
Daarentegen mag de belastingplichtige uiteraard de uitgaven vanaf 16.05.2037 tot en met 15.05.2042 niet in aanmerking nemen voor de Waalse woonbonus. Deze periode valt immers niet onder de voormelde uitzondering. De regel van niet-tegenstelbaarheid is er dus wel op van toepassing.
8. De beoogde belastingplichtigen zijn:
- de rijksinwoners die op 1 januari van het aanslagjaar hun fiscale woonplaats in het Waalse Gewest gevestigd hebben
- de niet-inwoners/natuurlijke personen die:
* inwoners zijn van een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte, en
* in België belastbare beroepsinkomsten hebben behaald of verkregen die ten minste 75 % bedragen van het geheel van hun in het belastbare tijdperk behaalde of verkregen binnenlandse en buitenlandse beroepsinkomsten, en
* in het Waalse Gewest zijn gelokaliseerd volgens de bepalingen van de art. 248/2 en 248/3, WIB 92.
9. De wijziging treedt in werking vanaf het inkomstenjaar 2020.
- Artikel 14546bis, WIB 92.
- Decreet van 22.12.2021 tot wijziging van het Wetboek van de inkomstenbelasting met betrekking tot uitgaven voor de eigen en enige woning (BS 03.01.2022).
Artikel 14546bis, WIB 92 (zoals van toepassing voor het Waalse Gewest)
Elke handeling gesteld of gesloten vanaf 1 november 2015, die tot doel of tot gevolg heeft de verlenging van de duur waarin de belastingverminderingen of -kredieten bedoeld in de artikelen 14537 tot 14546 zoals ze bestaan op 1 november 2015, kunnen verkregen worden in verhouding tot de contractueel voorziene duur voor het voordeel van deze verminderingen en belastingkredieten, zoals opgesteld op 1 november 2015, wordt niet tegengeworpen aan het Bestuur der directe belastingen voor zover deze handeling de bedoelde duur verlengt.
Onverminderd lid 1 kan elke handeling gesteld of gesloten vanaf 1 januari 2016, die tot doel of tot gevolg heeft de verlenging van de duur waarin de belastingverminderingen of -kredieten bedoeld in de artikelen 14537 tot 14546 zoals ze bestaan op 1 januari 2016, kunnen verkregen worden in verhouding tot de contractuele voorziene duur voor het voordeel van deze verminderingen en belastingkredieten, zoals opgesteld op 1 januari 2016, wordt niet tegengeworpen aan het Bestuur der directe belastingen voor zover deze handeling de bedoelde duur verlengt.
De leden 1 en 2 zijn niet van toepassing wanneer de verlenging van de duur van het krediet voortvloeit uit een uitstel van betaling die de belastingplichtige op diens aanvraag wordt toegekend wegens de effecten van de COVID-19 gezondheidscrisis voor de periode vervat tussen 1 april 2020 en 30 juni 2021 in het kader van de charters 'uitstel van betaling hypothecair krediet'.
Bron: Fisconetplus