De betreurenswaardige beslissing van de minister van Financiën die de Belgische holdings pijn zal doen

Hoe zijn we hier gekomen?

België, net als andere landen, kon kiezen tussen twee modellen:

  • model B (dat ze aanvankelijk hadden gekozen)
  • model A, strenger.

En raad eens wat de minister van Financiën een goed idee vond?

Hij heeft een wet laten stemmen op 22 december 2023, die België verplicht om over te stappen van model B naar model A.

Vast om de Belgische belastingen te verhogen die nog niet zwaar genoeg zijn, toch?!

Concreet geldt deze nieuwe regel voor Belgische bedrijven die rechtstreeks - of onrechtstreeks - minstens 50% van het kapitaal of stemrechten bezitten in een buitenlands bedrijf dat weinig of geen belasting betaalt.

Dit richt zich vooral op bedrijven gevestigd in een land dat op deze lijsten staat:

  • de "lijst des niet-samenwerkende rechtsgebieden van de Europese Unie »
  • de Belgische lijst van laagbelastende staten

En om te bepalen of de buitenlandse dochteronderneming daadwerkelijk een CFC (Controlled Foreign Company) is en belast moet worden, moet het belastingtarief dat zij daadwerkelijk betaalt worden vergeleken met dat in België.

Met inachtneming van mogelijke kortingen, aftrekposten en vrijstellingen die ons land biedt.

Deze taak ligt bij de belastingdienst. Het is aan hen om dit te bewijzen.

Dit kan ingewikkeld zijn.

Omdat rekening moet worden gehouden met de boekhouding van de dochteronderneming.

Merk op dat hetzelfde probleem zich voordoet bij de "Kaaimanbelasting" wanneer de buitenlandse vennootschap wordt gecontroleerd door een natuurlijke persoon.

Vrijstellingen zijn echter voorzien.

Vooral als de dochteronderneming een aanzienlijke activiteit in het buitenland uitoefent: dit soort activiteit wordt gedefinieerd als het "aanbieden van goederen of diensten op een bepaalde markt". », zelfs binnen de groep, mits dit tegen marktvoorwaarden gebeurt.

Dit kan nieuwe conflicten veroorzaken, aangezien de nieuwe wetgeving vaag is over deze eisen.

Er was een tijd dat België aantrekkelijk was voor holdings...?

Maar dit zou kunnen veranderen vanwege de nieuwe houding van de administratie en al deze vele veranderingen.

Uiteindelijk leidt dit ALTIJD tot hogere belastingen en controles.


Wat zijn de gevolgen hiervan?

We kunnen verwachten dat buitenlandse groepen, en zelfs Belgische groepen, holdings zullen oprichten in meer "vriendelijke" landen, zoals Luxemburg, Nederland, Hong Kong, Singapore of Zwitserland.

Mots clés

Articles recommandés

Circulaire 2024/C/70 betreffende de taks op de beursverrichtingen

Circulaire 2024/C/69 over het belastingstelsel voor de verdeling van papieren publicaties

Transparantie van multinationals: publieke land-per-land rapportage