De eigen echokamer verlaten biedt mooie toekomstkansen

In mijn op stapel staande boek benadruk ik hoe belangrijk het voor accountants is om “over het muurtje” te kijken en om verder te kijken dan de eigen echokamer. Vandaag de dag is het dankzij het internet bijzonder gemakkelijk om via verschillende nieuwsbrieven op de hoogte te blijven van wat er in dit vakgebied gebeurt. Al het laatste nieuws is, voor wie een klein beetje moeite doet om het te zoeken, gemakkelijk toegankelijk. We hebben dus allemaal heel veel inspiratiebronnen ter beschikking. En omdat je toch niet veel anders kan doen tijdens de pandemie, kan je beter je tijd nuttig gebruiken!


Dat zorgt echter ook voor een valkuil waar ik nog te veel accountants zie in trappen. Ze gebruiken de inspiratie uit het gemakkelijke toegankelijke nieuws immers niet om creatief mee aan de slag te gaan, maar ze kopiëren gewoon wat ze bij anderen zien. Met andere woorden: ze nemen klakkeloos aan dat wat voor anderen kennelijk lijkt te werken ook voor hen zal werken en dat innovatie hen niets zal kosten.


In de politiek is al meermaals bewezen dat het kopiëren van recepten van andere partijen niet werkt, omdat kiezers bijzonder goed door hebben dat het origineel beter is dan de doorslag. Wie kopieert is een volger en geen leider. Ik ben ervan overtuigd dat elk accountantskantoor creatief genoeg is om zijn eigen ding te doen. Om zelf creatief op zoek te gaan naar wat in marketingtermen vandaag de dag soms “het oneerlijke voordeel” wordt genoemd.


Ik ben me ervan bewust dat die zoektocht voor het ene accountantskantoor al wat gemakkelijker kan zijn dan voor het andere. Maar precies daarom pleit ik er al jaren voor om verder te kijken dan de eigen neus lang is. In zijn boek Innoshock (Innoshock | Dirk De Boe | 9789401463669 | Standaard Boekhandel) reikt Dirk De Boe tal van manieren aan om de creatieve en innovatieve motor aan te zwengelen. En het bedrijf Arteconomy (www.arteconomy.be), geleid door Julie Vandenbroucke, brengt als bemiddelaar samenwerkingen tot stand tussen kunstenaars en bedrijven. Die samenwerkingen zorgen altijd voor verrassende en vernieuwende inzichten.


Ik ben ervan overtuigd dat dergelijke samenwerkingen accountantskantoren veel meer kunnen helpen dan ze zelf voor mogelijk houden. Syneton zou niet staan waar het nu staat als we niet heel vaak de moed hadden gehad om over de muren van onze eigen sector te kijken en daar inspiratie te vinden die echt voor onderscheidend vermogen zorgt. Trouwens… Syneton is zo ontstaan! 2 officieren van de Landmacht die in een voor hen “zeer vreemde wereld” belandden. En ook voor het unieke concept van de sterkere VO2-max voor onze klanten (ontzorgen, ondersteunen, versterken en vormen) haalden wij de mosterd bij een heel andere branche: de sport. De moed hebben om de betreden paden te verlaten, is altijd al een veel succesvoller recept gebleken dan het kopiëren van wat voor anderen goed werkt.


Bron: Linkedin

Mots clés