De Belgische handel met het Verenigd Koninkrijk toont een atypisch profiel: de invoer nam sterk toe (+ 27,2 %) terwijl de uitvoer fors afnam (-15,9 %).
Dit persbericht beschrijft het verloop van de goederenhandel (uitgedrukt naar waarde) naar en vanuit België. De statistieken slaan op de totale goederenhandel (communautair concept), waarin de goederenhandel van niet-ingezetenen via België niet in mindering wordt gebracht zoals in het nationale concept. De gegevens zijn
beschikbaar op NBB.Stat en de details naar productcategorie op NBB.be. In november 2021 zetten de uitvoer (+29,9 %) en de invoer (+32,2 %) hun forse groei in vergelijking met de overeenstemmende periode in 2020 voort, zodat in de laatste drie maanden (van september tot en met november) ook het gemiddelde van de buitenlandse handel op kwartaalbasis sterk bleef stijgen, namelijk met 28,3 % voor de uitvoer en 29,5 % voor de invoer (zie Grafiek 1).
In de maanden september tot en met november 2021 zetten zowel de ontwikkelingen naar land als naar product de tendensen van de voorgaande maanden voort.
Naar land (zie Tabel 1) wordt de sterke groei van de uitvoer en de invoer nog steeds gedragen door de handel met de EU, en in het bijzonder met Duitsland, Frankrijk en Nederland, en in veel mindere mate met Azië.
Naar product (zie Tabel 2) komen de grootste bijdragen nog steeds van de internationale handel in chemische en farmaceutische producten en in minerale producten, terwijl de internationale handel in transportmiddelen negatief blijft bijdragen.
De handel met het Verenigd Koninkrijk geeft een atypisch profiel te zien: de invoer nam sterk toe (+ 27,2 %) terwijl de uitvoer fors afnam (-15,9 %). De invoerwaarde van het belangrijkste invoerproduct - aardolie en afgeleide producten (18 % van de totale invoer in 2019) - is in de laatste drie maanden immers bijna verviervoudigd in vergelijking met dezelfde periode in 2020, als gevolg van de gestegen olieprijzen. De uitvoer van transportmiddelen daarentegen (belangrijkste uitvoerproduct in 2019 goed voor 28 % van de totale uitvoer en bestaande voor ruim 80 % uit personenauto’s) viel in dezelfde periode met meer dan 70 % terug. Die daling wordt deels verklaard door het wereldwijde tekort aan sommige stukken. Als gevolg van de Brexit, waarvan de overgangsperiode in januari 2021 afliep, worden nieuwe administratieve verplichtingen opgelegd aan EU-exporteurs.
Bovendien hebben sommige Europese autoproducenten, die voorheen auto's aangaven voor uitvoer die via België werden doorgevoerd naar de Britse markt, er nu voor gekozen de douanedocumenten voor de uitvoer op te stellen in het land van productie; deze administratieve wijziging draagt eveneens bij tot de daling van de Belgische uitvoer naar
het VK.
Bron: NBB