Deal over nul-emissiedoelstelling voor nieuwe auto's en bestelwagens in 2035

Het EP en de Raad hebben donderdagavond een voorlopig akkoord bereikt over de herziene CO2-emissiereductiedoelstellingen voor nieuwe personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen.

De EP-onderhandelaars hebben een akkoord bereikt met de lidstaten over het voorstel van de Europese Commissie om tegen 2035 tot emissievrij wegvervoer te komen (een gezamenlijke EU-doelstelling om de CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen met 100% te verminderen ten opzichte van 2021). Dit is het eerste akkoord dat bereikt wordt binnen het "Fit for 55"-pakket. In de aanloop naar de VN-conferentie over klimaatverandering (COP27), is de deal ook een duidelijk signaal dat de EU concrete wetten wil aannemen om de meest ambitieuze doelstellingen van de EU-klimaatwetgeving te bereiken.

Achtergrond

Op 14 juli 2021 heeft de Commissie als onderdeel van het "Fit for 55"-pakket een wetgevingsvoorstel ingediend voor een herziening van de CO2-emissienormen voor nieuwe personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen. Het voorstel moet bijdragen tot de klimaatdoelstellingen van de EU voor 2030 en 2050, voordelen opleveren voor de burgers en innovatie in emissievrije technologieën stimuleren.

Knelpunten

  • Eerste pakket regels overeengekomen van het "Fit for 55"-pakket
  • Nieuwe methode voor de beoordeling van CO2-emissies over de gehele levenscyclus
  • Houdt rekening met daadwerkelijke emissies in de wereld
  • Negatieve economische gevolgen van groene transitie verzachten met gepaste financiering

Quote

Rapporteur Jan Huitema (Renew, NL) zei het volgende: "

Met deze doelstellingen scheppen we duidelijkheid voor de auto-industrie en stimuleren we innovatie en investeringen voor autofabrikanten. Bovendien wordt de aanschaf en het rijden in emissievrije auto's goedkoper voor de consument. Ik ben blij dat we vandaag een akkoord met de Raad hebben bereikt over een ambitieuze herziening van de doelstellingen voor 2030 en een 100%-doelstelling voor 2035 hebben gesteund. Dit is cruciaal om tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken en schoon rijden betaalbaarder te maken."

Beoordeling emissies gedurende volledige levenscyclus en stappen richting emissievrij wegvervoer

Het Parlement is erin geslaagd een methode te introduceren voor de beoordeling en rapportage van gegevens over CO2-emissies gedurende de volledige levenscyclus van personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen die op de EU-markt worden verkocht. De Commissie wordt verwacht deze methodologie tegen 2025 op te zetten, met aanvullende wetgevingsvoorstellen indien nodig.

De Commissie zal ook tegen eind 2025, en vervolgens elke twee jaar, een verslag publiceren om de vooruitgang als het op emissievrij wegvervoer aankomt te evalueren. Dit verslag moet dan betrekking hebben op de gevolgen voor consumenten en voor de werkgelegenheid, vooruitgang op het gebied van energie-efficiëntie, de betaalbaarheid van emissievrije en emissiearme voertuigen en informatie over de markt voor tweedehands voertuigen.

Afstemming van de grenswaarden op de daadwerkelijke emissies

De Commissie zal de kloof tussen de emissiegrenswaarden en de daadwerkelijke brandstof- en energieverbruiksgegevens volgen en er jaarlijks verslag over uitbrengen, zodat de gemiddelde specifieke CO2-uitstoot van de fabrikant vanaf 2030 aangepast wordt.

Financiering voor een rechtvaardige overgang in de automobielsector

Volgens de overeenkomst moet de bestaande EU-financiering worden ingezet voor de overgang naar emissievrije voertuigen en aanverwante technologieën. Het moet met name aangewend worden voor kmo's in de toeleveringsketen van de automobielsector en naar kwetsbare regio's en groepen.

Andere maatregelen waarin de verordening voorziet:

- Het stimuleringsmechanisme voor emissievrije en emissiearme voertuigen (ZLEV) wordt herzien met een hogere benchmark om ervoor te zorgen dat deze beter afgestemd is op de huidige verkooptrends en zo betaalbare emissievrije auto's op de EU-markt brengt;

- Fabrikanten die verantwoordelijk zijn voor kleinere productievolumes per kalenderjaar (1.000 tot 10.000 nieuwe auto's of 1.000 tot 22.000 nieuwe bestelwagens) kunnen een uitzonderingspositie krijgen tot eind 2035 (degenen die verantwoordelijk zijn voor minder dan 1.000 nieuwe voertuigregistraties per jaar blijven vrijgesteld);

- De bestaande regels voor de etikettering van het brandstofverbruik en de CO2-emissies van auto's moeten tegen eind 2024 worden herzien.

Volgende stappen

Het Parlement en de Raad moeten de overeenkomst nu formeel goedkeuren voordat deze in werking kan treden.

Meer info ?

Video met rapporteur Jan Huitema : "Nul-emissie auto's in 2035: nieuwe EU-regels uitgelegd".

Bron : Europees Parlement, october 2022

Mots clés

Articles recommandés

5 redenen waarom we een federale regering nodig hebben

Artificiële intelligentie (AI): Raad keurt conclusies goed ter versterking van EU-ambities

EU ambitieuze financierings- en investeringsdoelstellingen tijdens COP29