Telewerk, e-commerce, cyberveiligheid, industriële en dienstrobots ..
In 2022 hadden de meeste werknemers toegang op afstand tot de belangrijkste digitale tools van hun kmo (e-mail, documenten, software …):
Ook vergaderen op afstand is wijdverspreid. Bijna negen op de tien bedrijven met 50 tot 249 werknemers organiseren vergaderingen op afstand. Voor kleinere bedrijven is het gebruik minder uitgesproken, maar nog steeds vrij significant: drie op de tien bedrijven met minder dan 10 werknemers en zes op de tien bedrijven met 10 tot 49 werknemers organiseerden onlinevergaderingen in 2022.
De Belgische kmo's onderscheiden zich duidelijk van hun Europese buren op het vlak van e-commerce. 27,3 % van de Belgische kmo's (10-249 werknemers) is actief in e-commerce en verkoopt producten online, en gemiddeld 16,7 % van hun omzet wordt gegenereerd via e-commerce (verkoop via elektronische netwerken). Die resultaten liggen hoger dan de cijfers voor de buurlanden en het Europese gemiddelde: 19,1 % van de kmo’s in de EU verkopen online en 11,3 % van hun omzet wordt via e-commerce gegenereerd.
In 2022 is IT-beveiliging nog steeds vooral het domein van grotere kmo's (met meer dan 50 werknemers). Meer dan een op de tien micro-ondernemingen (2 tot 9 werknemers) heeft echter al te maken gehad met een beveiligingsincident.
Industriële en dienstrobots werden in 2022 nog steeds weinig gebruikt door micro-, kleine en middelgrote bedrijven. Er lijkt zich echter een trend af te tekenen in de richting van het gebruik van industriële of servicerobots bij middelgrote bedrijven (50 tot 249 werknemers), waarvan 17,8 % zegt dat type hulpmiddel te gebruiken. Het percentage is veel lager voor kleine en micro-ondernemingen (respectievelijk 7,9 % en 2,3 %).
De belangrijkste redenen voor het gebruik van industriële of servicerobots zijn: