Dit zou je hoofddoel moeten zijn: waarde creëren voor je bedrijf!

Men vraagt me vaak wanneer het beste moment is om een exit-strategie te plannen. Antwoord: ofwel voordat u met uw bedrijf begint, of nu als u er nog geen hebt. Uw keuzes kunnen zijn: verkopen aan de hoogste bieder, een stap terugnemen en voorzitter worden, het bedrijf overdragen aan uw kinderen of verkopen aan het personeel via een management buy-out. Maar bovenal moeten alle aandeelhouders het eens worden over de eindfase, een plan opstellen en samen aan een tijdlijn werken.

Door duidelijkheid te verkrijgen en het eens te worden over het doel, moet het belangrijkste doel zijn om waarde te creëren in uw bedrijf, zodat u vrij bent om een van de bovengenoemde keuzes te maken.

"Wat u krijgt door uw doelen te bereiken, is minder belangrijk dan wat u wordt door ze te bereiken." - Zig Ziglar

Wat zijn de stappen?

  1. Financiële prestaties. Zorg ervoor dat u altijd over actuele informatie beschikt. Het gebruik van visuele dashboards en prestatie-indicatoren helpt niet alleen om uw inspanningen te richten op verbeteringen en groeiactiviteiten, maar toont ook potentiële kopers aan dat gezonde management- en controlepraktijken aanwezig zijn en dat u de kritieke factoren kent die uw bedrijf draaiende houden!
  2. Zorg ervoor dat uw bedrijf niet afhankelijk is van één persoon, één leverancier of één klant. Uw belangrijkste klant mag niet meer dan 15% van uw totale verkoop uitmaken. U moet altijd minimaal twee potentiële leveranciers hebben voor uw producten of diensten en weten of uw bedrijf afhankelijk is van een bepaalde persoon, inclusief uzelf (punt 7). Uw rol is om uw bedrijf te beschermen tegen toekomstige risico's.
  3. Versterk uw kasstroombeheer en verbeter uw voorraadrotatie. Hoe meer geld u vastlegt in lopende projecten, debiteuren of voorraden, hoe minder waarde de cheque zal hebben die u bij verkoop ontvangt, aangezien de koper de werkkapitaalbehoefte van het bedrijf zal moeten financieren.
  4. Automatiseer processen met behulp van technologie en veilige operationele procedures. Naast het feit dat u het bedrijf gemakkelijker kunt beheren, kunt u zich hiermee ook bevrijden van bepaalde beperkingen en u concentreren op de ontwikkeling van uw bedrijf.
  5. Zorg ervoor dat uw klanten tevreden zijn. Verzamel getuigenissen en zorg ervoor dat uw klanten tevreden zijn. Hoe hoger de reputatie van uw bedrijf, hoe sterker het merk. Als gevolg hiervan zullen meer kopers geïnteresseerd zijn en zal de waarde van het bedrijf toenemen.
  6. Bouw een portfolio van terugkerende inkomsten op. Als u een dienst aanbiedt, een onderhoudscontract, een lidmaatschap of een abonnement, richt u dan op het opbouwen van dit verkoopkanaal. Sluit automatische verlengingscontracten af met automatische incasso. Dit zal niet alleen gunstig zijn voor het beheer van de kasstroom, maar ook de waarde van uw bedrijf aanzienlijk verhogen. Hoe meer inkomsten gegarandeerd zijn, hoe hoger de waardering van uw bedrijf zal zijn.
  7. Vermijd de valkuilen van de ondernemer en neem afstand van uw bedrijf. Als u degene bent die in contact staat met de klant, alle klachten afhandelt, het product produceert of de dienst levert, zal de waarde van uw bedrijf aanzienlijk verminderen in de ogen van de koper omdat het voor hem moeilijk zal zijn om u te vervangen.


Er zijn veel technieken om een bedrijf te waarderen, maar geen enkele is volledig betrouwbaar. Er zijn echter wel trends. We zien vaak waarderingen tussen 3 en 5 keer de jaarlijkse nettowinst voor volwassen en stabiele bedrijven. Maar hoe aantrekkelijker u uw bedrijf maakt door een loyale en aantrekkelijke klantenkring, gegarandeerde toekomstige inkomstenstromen en het aantonen van groeipotentieel, hoe hoger de waarde van uw bedrijf zal zijn.

U wilt misschien uiteindelijk niet verkopen, maar zou het niet geweldig zijn om de vrijheid te hebben om te kiezen na al die lange uren en jaren van hard werken? Dan hoeft u alleen nog maar te beslissen wat u daarna gaat doen.

Wilt u meer weten? Neem gerust contact op met uw Business Doctor.

In het belang van zijn optimale verspreiding bieden wij u een automatische vertaling van dit artikel met behulp van kunstmatige intelligentie.
De Stichting is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit en de nauwkeurigheid van deze machinevertaling.
Dit artikel is oorspronkelijk in het Frans geschreven, dus het is de franse versie waarnaar in alle gevallen moet worden verwezen.

Mots clés

Articles recommandés

Uw klantenservice communiceert die positief?

Uw kritieke succesfactoren niet kennen: de snelle weg naar mislukking?

Meer dan het wat en hoe, ontdek het “waarom”… kopen klanten uw diensten en/of producten?