Eén werknemer op vier gebruikt ze tegenwoordig voor alledaagse boodschappen terwijl ecocheques vroeger voornamelijk dienden voor grotere aankopen. Bij personen met een laag inkomen lijkt dit cijfer zelfs verder toe te nemen. Dat blijkt uit een studie1 van Listen in opdracht van VIA, de overkoepelende organisatie van uitgevers van ecocheques en maaltijdcheques (Edenred, Monizze, Sodexo).
VIA stelt ook een verschuiving van het gebruik vast, waarbij bijvoorbeeld de categorieën “voeding” en “doe-het-zelf” steeds belangrijker worden. De ecocheque draagt enerzijds bij aan een groter ecologisch bewustzijn en speelt anderzijds een grotere rol in het dagelijkse huishoudbudget. De ecocheques zijn ingevoerd door een nationale interprofessionele collectieve arbeidsovereenkomst (cao nr. 98 van 2009) gesloten door de sociale partners in de Nationale Arbeidsraad (NAR). De NAR actualiseert regelmatig de lijst van producten en diensten die in aanmerking komen voor de ecocheques.
De Belgen gebruiken hun ecocheques op een andere manier dan in 2019. De volledige digitalisering
van de ecocheques, de uitbreiding van de lijst van producten en diensten die men met ecocheques kan
kopen en het gebruiksgemak van de cheques zorgen voor een stijging in het dagelijkse gebruik ervan.
Ook in de voedingssector is het gebruik gestegen in vergelijking met 2019. Het gaat dan voornamelijk
om werknemers en mensen met een laag inkomen die voor hun huishoudbudget op deze extra groene
koopkracht rekenen.
Sven Marinus, voorzitter van VIA: "Ecocheques maken deel uit van het jaarlijkse huishoudbudget van
de helft van de Belgische werknemers. We merken dat deze groene koopkracht ook deel wordt van het
dagelijkse leven van de Belgen en 46% van hen de kans geeft om noodzakelijke aankopen te doen
waarvoor ze anders het budget niet hebben. Bovendien zijn we erg tevreden dat mensen die in het
dagelijkse leven ecocheques gebruiken zich ook over het algemeen milieubewuster gedragen. Verder
wil 70% van de begunstigden de limiet van 250 euro verhogen. Voornamelijk jongeren zijn hier
voorstander van.”
Aankopen met ecocheques zijn sterk veranderd dankzij de groei van het aanbod en de uitbreiding van
het netwerk. De categorie "tuinieren" staat bovenaan, gevolgd door de categorie "elektro/multimedia".
Producten uit de categorieën "biologische voeding" en "doe-het-zelf", die eerder dagelijks worden
gekocht, zijn belangrijker dan in 2019.
Sven Marinus is erg tevreden: “Eén op de twee begunstigden zegt zich dankzij de ecocheques meer
bewust te zijn van milieuproblemen en zich meer ecologisch verantwoord te gedragen. De ecocheques
hebben op twee manieren een positieve impact: ze zijn enkel bruikbaar in België waardoor ze de lokale
economie steunen én maken onze werknemers milieubewuster.”
1. Tuin: bomen/planten/materiaal
2. Ledverlichting
3. Huishoudapparaten
4. Biologische voeding
5. Dagelijkse ecologische producten
6. Renovatie/bouw
7. Ecologische schoonmaakproducten
8. Elektrische fietsen of steps/mobiliteit
9. Tweedehands
10. Reparatie/onderhoud
• 1 op 2 Belgische werknemers ontvangt ecocheques
• €1 aan ecocheques uitgegeven = 1 kg CO2 bespaard
• Meer dan 113.000 bedrijven aangesloten
• Alle producten waarvoor begunstigden hun ecocheques kunnen gebruiken, staan op de
website myecocheques.be
• Een door de CNT geactualiseerde lijst op basis van ecologische feiten
1.312 Belgen die ecocheques ontvingen van Edenred, Monizze of Sodexo werden bevraagd tussen 8 en 21 maart 2022. De
steekproef is samengesteld uit werknemers van verschillende sectoren en bedrijven van verschillende grootte, en is
representatief voor de beroepsbevolking in België.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Denis Dalmans
VIA@teamlewis.com
+32 (0) 472 31 69 04
Bron : VIA