Een accountantskantoor in goede banen leiden, betekent ook elke dag de juiste keuzes maken voor optimaal teamwerk

Heel wat accountantskantoren zijn gegroeid vanuit het enthousiasme van de oprichter ervan. Door de jaren heen zijn er verschillende medewerkers bij gekomen. Dat betekent dat de eigenaar van het kantoor onvermijdelijk keuzes moet maken bij het aansturen van het team.

Als leverancier en partner van diverse accountskantoren kan ik vanuit Syneton en AAAwesome natuurlijk veel observeren. En ik stel jammer genoeg vast dat eigenaars van accountantskantoren op dat vlak nog te vaak geen of juist een verkeerde keuze maken. Dat zorgt al te vaak voor problemen die eigenlijk gemakkelijk te voorkomen waren geweest.

Onvoldoende aandacht schenken aan het aansturen van het team leidt uiteindelijk immers altijd tot heel wat gedoe, onvrede, frustratie en stress. Het kost flink wat centen en energie en tijd om dat op te lossen. Want de baas van het kantoor moet zich dan meer bezig houden met randzaken dan met de eigenlijke business. Terwijl het leiden van een accountantskantoor door het aantrekken van meer medewerkers juist gemakkelijker zou moeten worden, wordt het daardoor moeilijker.

Waar komen de verkeerde keuzes bij het leiden van het team vandaan? Uiteraard doet de eigenaar en oprichter van het kantoor zoiets niet opzettelijk, maar vaak is dit aan de orde, omdat hij of zij als leidinggevende is blijven steken in een vorig tijdperk of niet voldoende nadenkt over hoe het team zou moeten werken. Ook eigenaars van accountantskantoren moeten meegaan met hun tijd. In mijn boek "Accountants: met uitsterven bedreigd of superhelden van morgen" benadruk ik de noodzaak van flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Dat betekent dat ook verkeerde keuzes rond het aansturen van het team altijd kunnen worden goedgemaakt. Ook hier geldt: beter laat dan nooit. Soms is het even door de zure appel heen bijten, maar het kan altijd anders. Blijf niet hangen in het oude, omdat dit nu eenmaal bekend terrein is. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.Het volstaat om regelmatig eens de vraag te stellen wat er mis loopt en waaraan dat precies kan liggen. Heeft het team nood aan meer vrijheid of juist aan duidelijkere grenzen ? Zijn er mensen die echt affiniteit hebben met sommige sectoren waarin klanten actief zijn en werken zij op de dossiers van dit soort klanten of moeten ze te veel bezig zijn met klanten die actief zijn in sectoren die hen niets zeggen?

Vergeet nooit dat het bij de oprichting van het kantoor nooit de bedoeling is geweest om alleen maar brandjes te blussen. De manier waarop medewerkers functioneren en daardoor soms een remmende factor zijn op de werking van het kantoor zou nooit een remmende factor mogen zijn. Probeer hen in ieder geval beter te leren kennen. Als werken fun blijft, volgen de resultaten vanzelf. Daarom doen we er ook bij Syneton/AAAwesome echt alles aan om een goede en positieve werksfeer te creëren, op kantoor én bij het thuiswerk.

Source : LinkedIn - oktober 2021

Mots clés

Articles recommandés

CrossRoads France-Wallonie-Vlaanderen kondigt eerste oproep aan

Kwart van de Belgen werkt een of twee dagen van thuis uit

Mogen bedrijven een stap terugzetten en telewerk afschaffen?