De AI-verordening, de allereerste uitgebreide AI-wet ter wereld, bevat regels voor het gebruik van artificiële intelligentie in de EU.
Lees hier hoe deze verordening u zal beschermen.
Als onderdeel van haar digitale strategie wil de EU regels voor artificiële intelligentie (AI) vaststellen om beter vat te krijgen op de voorwaarden voor de ontwikkeling en het gebruik van deze innovatieve technologie. AI kan veel voordelen opleveren, zoals betere gezondheidszorg, veiliger en schoner vervoer, efficiëntere productiemethoden en schonere en duurzamere energie.
In april 2021 maakte de Europese Commissie haar voorstel bekend met de allereerste EU-regels voor AI. Hierin wordt voorgesteld de diverse AI-toepassingen te analyseren en in te delen volgens het risico dat zij inhouden voor gebruikers. Afhankelijk van het risiconiveau zouden er meer of minder regels gelden. Als dit voorstel wordt goedgekeurd, wordt de EU de eerste plek ter wereld waar AI aan regels gebonden zal zijn.
Lees meer over wat artificiële intelligentie is en hoe het wordt gebruikt
De prioriteit van het Parlement is ervoor te zorgen dat AI-systemen die in de EU worden gebruikt veilig, transparant, traceerbaar, niet-discriminerend en milieuvriendelijk zijn. Het Parlement vindt dat AI-systemen nooit volledig geautomatiseerd mogen zijn, maar altijd onder menselijk toezicht moeten staan om schadelijke gevolgen te kunnen voorkomen.
Het Parlement pleit daarnaast voor een technologieneutrale, uniforme definitie van AI die geldt voor alle toekomstige AI-systemen.
Lees meer over de voorstellen van het Parlement over AI en zijn visie voor de toekomst van AI
De nieuwe regels houden bepaalde verplichtingen voor aanbieders en gebruikers in, afhankelijk van het risico van de AI-toepassing. Bij veel AI-systemen is het risico minimaal, maar toch moeten ook die worden beoordeeld.
AI-systemen met een onaanvaardbaar risico zijn systemen die als een gevaar voor de mens worden beschouwd. Deze zullen worden verboden. Het gaat hier onder meer om:
Toch is er ook ruimte voor uitzonderingen voor rechtshandhavingsdoeleinden. Biometrische systemen voor identificatie op afstand in real-time zullen slechts in een beperkt aantal ernstige gevallen worden toegestaan. Aan de andere kant worden systemen voor identificatie op afstand 'achteraf', waarbij de identificatie met aanzienlijke vertraging plaatsvindt, wel toegestaan bij de vervolging van ernstige misdrijven, maar alleen met toestemming van de rechter.
AI-systemen die een negatief effect hebben op de veiligheid of de grondrechten worden als systemen met een hoog risico beschouwd en worden onderverdeeld in twee categorieën:
1) AI-toepassingen in producten die onder de EU-wetgeving op het gebied van productveiligheid vallen. Voorbeelden hiervan zijn speelgoed, luchtvaartuigen, auto’s, medische hulpmiddelen en liften.
2) AI-systemen op acht verschillende gebieden, die in een EU-databank moeten worden geregistreerd:
Alle AI-systemen met een hoog risico krijgen een beoordeling voor zij in de handel worden gebracht en worden tijdens de volledige levensduur van het systeem gevolgd.
Generatieve AI, zoals ChatGPT, zal moeten voldoen aan een aantal transparantievereisten:
AI-modellen met een grote impact die een systeemrisico kunnen vormen, zoals het meer geavanceerde AI-model GPT-4, zouden grondig moeten worden geëvalueerd en alle ernstige incidenten aan de Commissie moeten rapporteren.
AI-systemen met een beperkt risico moeten voldoen aan minimale transparantievereisten om gebruikers in staat te stellen weloverwogen beslissingen te nemen. Na interactie met een toepassing is het dan aan de gebruikers om te beslissen of zij de toepassing willen blijven gebruiken. Het moet aan de gebruikers duidelijk worden gemaakt dat zij interageren met een AI-systeem. Dit geldt onder meer voor AI-systemen die beeld-, audio- of videomateriaal genereren, zoals deepfakes.
Op 9 december 2023 bereikte het Parlement een voorlopig akkoord met de Raad over de AI-wet. De overeengekomen tekst moet nu formeel worden aangenomen door zowel het Parlement als de Raad om EU-wetgeving te worden.
De commissie interne markt en de commissie burgerlijke vrijheden van het Parlement zullen tijdens een volgende vergadering over het akkoord stemmen.
De gevaren van cryptomunten en de voordelen van EU-wetgeving
Bestrijding van cybercriminaliteit: nieuwe EU-wetgeving inzake cyberbeveiliging uitgelegd
Meer gegevensuitwisseling in de EU: wat zijn de voordelen?
Wet inzake digitale markten en wet inzake digitale diensten van de EU: een toelichting