Elke manager zou zijn of haar eigen jaarlijkse beoordelingsgesprek moeten voeren!

Het jaarlijkse evaluatiegesprek van werknemers wordt door een overweldigende meerderheid van de bedrijven erkend als een onmisbaar managementinstrument. Het biedt een unieke gelegenheid om terug te blikken op de behaalde doelstellingen van het afgelopen jaar en de wederzijdse verwachtingen te bespreken. Wanneer het goed wordt uitgevoerd, wat een goede voorbereiding vooraf en echt luisteren tijdens het gesprek vereist, zien we een verbetering in zowel de tevredenheid van de werknemer als zijn prestaties.

Ondanks al deze voordelen maken maar weinig bedrijfsleiders hun jaarlijkse evaluatie, hetzij alleen of met behulp van een persoonlijke coach. Dit geldt des te meer voor KMO's.

Hier zijn enkele vragen die u zichzelf zou kunnen stellen. Wees objectief maar wees mild voor uzelf.

1) Voer uw diagnose uit

  • Wat waren uw doelen?
  • Wat zijn de feitelijke resultaten? Hebt u deze bereikt?
  • Wat heeft u in staat gesteld om ze te bereiken of wat heeft u verhinderd (de obstakels die u tegenkwam, uw motivatie, uw sterke en zwakke punten, ...)?

2) Bepaal de te realiseren veranderingen

  • Welke dingen doet u goed en zou u moeten blijven doen?
  • Welke dingen zou u moeten stoppen met doen (bijvoorbeeld: niets delegeren)?
  • Welke dingen zou u moeten beginnen te doen?

3) Definieer uw nieuwe doelen

Wees zo specifiek mogelijk. Vage doelen hebben weinig kans om te slagen.

Idealiter worden uw doelen gedefinieerd volgens de bekende SMART-methode. Ze moeten Specifiek, Meetbaar, Actiegericht, Realistisch en Tijdsgebonden zijn.

Vooral, stel niet te veel doelen. In het algemeen, hoe minder doelen u hebt, hoe minder u zich zult verspreiden en hoe groter de kans dat u ze zult bereiken.

4) Meet de voortgang

SMART-doelen stellen u in staat om de voortgang bij te houden en proactief de noodzakelijke veranderingen door te voeren om ze te bereiken.

Mots clés

Articles recommandés