De Europese Commissie heeft op 14 juli 2021 een pakket maatregelen vastgesteld om het EU-beleid inzake klimaat, energie, landgebruik, vervoer en belastingen zo af te stemmen dat de netto broeikasgassemissies tegen 2030 ten opzichte van het niveau van 1990 met minstens 55 % kunnen worden verlaagd. Het is van cruciaal belang dat deze emissiereductie de komende tien jaar wordt gehaald zodat Europa tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent ter wereld kan worden en de Europese Green Deal werkelijkheid wordt.
Met deze voorstellen presenteert de Commissie de wetgevingsinstrumenten om de doelen van de Europese klimaatwet te verwezenlijken en onze economie en samenleving om te vormen met het oog op een eerlijke, groene en welvarende toekomst.
In de Europese Green Deal, die de Commissie op 11 december 2019 heeft gepresenteerd, is de doelstelling vastgelegd om van Europa tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent te maken. In de Europese klimaatwet, die deze maand in werking treedt, is in bindende wetgeving vastgelegd dat de EU zich inzet voor klimaatneutraliteit en de tussentijdse doelstelling om de netto-uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met ten minste 55 % te verminderen ten opzichte van het niveau van 1990. De toezegging van de EU om haar netto-uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met ten minste 55 % te verminderen, als EU-bijdrage aan de verwezenlijking van de doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs, is in december 2020 aan het UNFCCC medegedeeld.
Als gevolg van de bestaande klimaat- en energiewetgeving van de EU zijn de broeikasgasemissies van de EU ten opzichte van 1990 al met 24 % gedaald, terwijl de economie van de EU in dezelfde periode met meer dan 60 % is gegroeid; de groei is dus losgekoppeld van de uitstoot. Dit beproefde en deugdelijk gebleken wetgevingskader vormt de basis van dit wetgevingspakket.
Alvorens deze voorstellen in te dienen heeft de Commissie uitgebreide effectbeoordelingen uitgevoerd om de kansen en kosten van de groene transitie te meten. Het voorstel van de Commissie om de netto-emissiereductiedoelstelling van de EU voor 2030 te verhogen tot ten minste 55 % ten opzichte van het niveau van 1990 wordt geschraagd door een uitgebreide effectbeoordeling in september 2020. Hieruit bleek dat deze doelstelling zowel haalbaar als nuttig is. De wetgevingsvoorstellen van vandaag worden ondersteund door gedetailleerde effectbeoordelingen, waarbij rekening wordt gehouden met de onderlinge samenhang met andere onderdelen van het pakket.
De langetermijnbegroting van de EU voor de komende zeven jaar zal de groene transitie ondersteunen. 30 % van de programma's in het kader van het meerjarig financieel kader 2021-2027 van 2 biljoen EUR en NextGenerationEU is bestemd voor de ondersteuning van klimaatactie. 37 % van de 723,8 miljard EUR (in lopende prijzen) van de herstel- en veerkrachtfaciliteit, waarmee de nationale herstelprogramma's van de lidstaten zullen worden gefinancierd, is bestemd voor klimaatactie.
Verklaringen van de leden van de Commissie:
Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie: “De fossielebrandstofeconomie heeft haar grenzen bereikt. We willen een gezonde planeet achterlaten voor de volgende generatie en zorgen voor goede banen en een groei die de natuur niet schaadt. De Europese Green Deal is onze groeistrategie waarmee we op weg zijn naar een koolstofvrije economie. Europa was het eerste continent dat heeft verklaard tegen 2050 klimaatneutraal te zijn en we zijn nu de allereersten die een concreet stappenplan op tafel hebben gelegd. Europa voegt met het klimaatbeleid door middel van innovatie, investeringen en sociale compensatie de daad bij het woord.”
Frans Timmermans, uitvoerend vicevoorzitter voor de Europese Green Deal: “De komende tien jaar zijn allesbepalend in de strijd tegen de klimaat- en biodiversiteitscrises. De Europese Unie heeft ambitieuze doelstellingen vastgesteld en we presenteren vandaag hoe we deze doelstellingen kunnen verwezenlijken. Het vergt aanzienlijke inspanningen in elke sector en elke lidstaat om een groene en gezonde toekomst voor iedereen waar te maken. Samen zullen onze voorstellen de nodige veranderingen op gang brengen, alle burgers in staat stellen zo snel mogelijk de voordelen van klimaatactie te ervaren en steun verlenen aan de kwetsbaarste huishoudens. De transitie van Europa zal eerlijk, groen en concurrerend zijn.”
Paolo Gentiloni, commissaris voor Economie: “Onze inspanningen om de klimaatverandering aan te pakken moeten politiek ambitieus, wereldwijd gecoördineerd en sociaal rechtvaardig zijn. We zijn onze regels voor energiebelasting, die al twintig jaar oud zijn, aan het bijwerken om zo het gebruik van groenere brandstoffen aan te moedigen en schadelijke concurrentie op het gebied van energiebelasting te verkleinen. Wij stellen een koolstofgrenscorrectiemechanisme voor om de koolstofprijs op invoer af te stemmen op de prijs die binnen de EU wordt gehanteerd. Met volledige inachtneming van onze WTO-verbintenissen zal dit ervoor zorgen dat onze klimaatambitie niet wordt ondermijnd door buitenlandse ondernemingen die aan minder strenge milieueisen zijn onderworpen. Het zal ook buiten onze grenzen het naleven van groenere normen stimuleren. Het is écht nu of nooit. De verschrikkelijke realiteit van de klimaatverandering wordt ieder jaar duidelijker: wij bevestigen vandaag dat wij vastbesloten zijn om te handelen, voordat het echt te laat is.”
Kadri Simson, commissaris voor Energie: “Zonder een hervorming van ons energiesysteem (waar het grootste deel van onze emissies ontstaat) zal het verwezenlijken van de Green Deal-doelstellingen niet mogelijk zijn. Om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn, moeten we de hernieuwbare energie-evolutie ombuigen tot een revolutie en ervoor zorgen dat er tegelijkertijd geen energie wordt verspild. De voorstellen van vandaag bevatten ambitieuzere doelstellingen: het wegnemen van belemmeringen en toevoegen van stimulansen, zodat we nog sneller overschakelen op een klimaatneutraal energiesysteem.”
Adina Vălean, commissaris voor Vervoer: “Met onze drie vervoersspecifieke initiatieven — ReFuelEU Luchtvaart, FuelEU Maritime en de verordening inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen — zullen wij de overgang van de vervoerssector naar een toekomstbestendig systeem ondersteunen. Wij zullen een markt voor duurzame alternatieve brandstoffen en koolstofarme technologieën tot stand brengen en tegelijkertijd de juiste infrastructuur aanleggen om te zorgen voor een brede invoering van emissievrije voertuigen en vaartuigen. Door dit pakket zullen wij verder gaan dan het vergroenen van mobiliteit en logistiek. Het is een kans om van de EU een leidende markt voor geavanceerde technologieën te maken.”
Virginijus Sinkevičius, commissaris voor Milieu, Oceanen en Visserij: “Bossen vormen een groot deel van de oplossing voor veel van de uitdagingen waarmee wij worden geconfronteerd bij de aanpak van klimaat- en biodiversiteitscrises. Zij zijn ook van cruciaal belang om de EU-klimaatdoelstellingen voor 2030 te halen. Maar de huidige staat van instandhouding van bossen in de EU is niet gunstig. We moeten vaker gebruik maken van biodiversiteitsvriendelijke praktijken en de gezondheid en veerkracht van bosecosystemen waarborgen. De bosstrategie is een fundamentele verandering in de manier waarop we onze bossen beschermen, beheren en laten groeien voor onze planeet, onze mensen en de economie.”
Commissaris voor Landbouw Janusz Wojciechowski: “Bossen zijn van essentieel belang in de strijd tegen de klimaatverandering. Zij zorgen ook voor banen en groei in plattelandsgebieden, duurzaam materiaal voor de ontwikkeling van de bio-economie en waardevolle ecosysteemdiensten voor onze samenleving. De bosstrategie moet er aan de hand van een gecombineerde aanpak van de sociale, economische en milieuaspecten voor zorgen dat de multifunctionaliteit van onze bossen wordt gewaarborgd en versterkt, waarbij de cruciale rol van de miljoenen bosbouwers die er werken, wordt benadrukt. Dankzij het nieuwe gemeenschappelijk landbouwbeleid ontstaat een kans op meer gerichte steun voor onze bosbouwers en voor de duurzame ontwikkeling van onze bossen.”
Dankzij de voorstellen van vandaag kan de noodzakelijke versnelling bij de reductie van broeikasgasemissies in de komende tien jaar worden gerealiseerd. In de voorstellen worden de volgende elementen gecombineerd: toepassing van emissiehandel op nieuwe sectoren en aanscherping van het bestaande EU-emissiehandelssysteem; meer gebruik van hernieuwbare energie; vergroting van energie-efficiëntie; snellere realisatie van emissiearme vervoerswijzen en bijbehorende ondersteunende infrastructuur- en brandstofbeleidsmaatregelen; afstemming van het belastingbeleid op de doelstellingen van de Europese Green Deal; maatregelen ter preventie van koolstoflekkage, en instrumenten voor het behoud en de aanwas van onze natuurlijke koolstofputten.
Al deze voorstellen zijn met elkaar verweven en vullen elkaar aanWe hebben dit evenwichtige pakket en de inkomsten die het genereert nodig om te zorgen voor een transitie waardoor Europa eerlijk, groen en concurrerend wordt, de verantwoordelijkheid gelijkmatig over de verschillende sectoren en lidstaten wordt verdeeld en waar nodig aanvullende steun wordt verleend.
Hoewel de voordelen van het klimaatbeleid van de EU op de middellange tot lange termijn duidelijk opwegen tegen de kosten van deze transitie, bestaat er op korte termijn een risico dat huishoudens met een lager inkomen, micro-ondernemingen en vervoergebruikers door het klimaatbeleid extra onder druk komen te staan. Bij de vormgeving van het beleid in het pakket van vandaag worden de kosten van de aanpak van en de aanpassing aan de klimaatverandering dan ook eerlijk gespreid.
Daarbij genereren instrumenten voor koolstofbeprijzing inkomsten die opnieuw kunnen worden geïnvesteerd om innovatie, economische groei en nieuwe schone technologieën te stimuleren. Er wordt een nieuw sociaal klimaatfonds voorgesteld om te voorzien in specifieke financiering voor de lidstaten om mensen te helpen investeringen in energie-efficiëntie, nieuwe verwarmings- en koelsystemen, en schonere mobiliteit te financieren. Het sociaal klimaatfonds zou uit de EU-begroting worden gefinancierd met een bedrag dat overeenkomt met 25 % van de verwachte inkomsten uit de handel in emissierechten voor de bouw en het wegvervoer. Op basis van een gerichte wijziging van het meerjarig financieel kader zal het de lidstaten voor de periode 2025-2032 72,2 miljard euro aan financiering verstrekken. Met een voorstel om van overeenkomstige financiering van de lidstaten gebruik te maken, zou door het fonds 144,4 miljard euro voor een sociaal rechtvaardige transitie vrijgemaakt worden.
Onmiddellijke maatregelen om de mensen en de planeet te beschermen hebben duidelijke voordelen: schonere lucht, koelere en groenere steden en dorpen, gezondere burgers, lager energieverbruik en lagere energierekeningen, banen in Europa, technologieën en industriële kansen, meer ruimte voor de natuur en een planeet die we gezonder over kunnen dragen aan toekomstige generaties. De kern van de groene transitie in Europa is de uitdaging om ervoor te zorgen dat de voordelen en kansen van die transitie zo snel en eerlijk mogelijk voor iedereen beschikbaar zijn. Door gebruik te maken van de verschillende beleidsinstrumenten die op EU-niveau beschikbaar zijn, kunnen we ervoor zorgen dat het tempo van de veranderingen toereikend, maar niet ontwrichtend is.
Meer informatie
Mededeling: Klaar voor 55: verwezenlijken van de klimaatdoelstellingen van de EU voor 2030
Website verwezenlijking van de Europese Green Deal (inclusief wetgevingsvoorstellen)
Website met audiovisueel materiaal over de voorstellen
Vragen en antwoorden over het EU-emissiehandelssysteem
Vragen en antwoorden over het koolstofgrenscorrectiemechanisme
Vragen en antwoorden over de herziening van de energiebelastingrichtlijn
Vragen en antwoorden over duurzame vervoersinfrastructuur en brandstoffen
Structuur van de factsheet van het pakket
Factsheet over de sociaal rechtvaardige transitie
Factsheet over natuur en bossen
Factsheet over het koolstofgrenscorrectiemechanisme
Factsheet over vergroening van de energiebelasting
Brochure over de verwezenlijking van de Europese Green Deal
Bron : Europese Commissie-Belgium