Fiscaal gunstregime voor pick-ups afgeschaft vanaf 1 januari 2023

Op dit moment geniet een lichte vracht van een voordelig fiscaal regime: de jaarlijkse verkeersbelasting ligt veel lager van die van een gewone auto en er moet geen belasting op inverkeerstelling betaald worden. Doordat dit voordelig regime bestond, kochten veel particulieren zich voor hun dagdagelijkse verplaatsingen een pick-up in plaats van een gewone personenwagen omdat pick-ups tot de categorie lichte vracht behoren.

Vanaf 1 januari 2023 is dit dus niet meer mogelijk. Het fiscaal gunstregime wordt alleen behouden voor pick-ups die verbonden zijn aan een ondernemingsnummer of voor pick-ups die voor 1 januari 2023 al ingeschreven waren. Er is ook een overgangsmaatregel voorzien. De details over de afschaffing van het gunstregime vindt u hieronder

Pick-ups die beroepsmatig gebruikt worden, blijven ook genieten van het fiscaal gunstregime.

Voor extra vragen of info kunnen burgers steeds bellen naar het gratis nummer 1700.


Wat?

Een pick-up of een chassis cabine is een wagen die voorzien is van een gesloten passagiers- en bestuurdersgedeelte en die een open laadruimte heeft.

Jaarlijkse verkeersbelasting

Voor voertuigen die vanaf 01.01.2023 worden ingeschreven wordt volgend onderscheid gemaakt:

Pick-ups die voor 01.01.2023 al waren ingeschreven blijven onder het oude regime vallen.​​​​en worden dus belast aan het tarief lichte vracht.

  • als de wagen wordt gebruikt voor louter privé- en vrijetijdsgebruik, dan wordt deze belast aan het tarief personenauto, auto voor dubbel gebruik en minibus
  • als de wagen wordt gebruikt voor professionele doeleinden en is ingeschreven op naam van iemand die zelf een inschrijving heeft bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, dan wordt deze belast aan het tarief lichte vracht. U hoeft hier zelf niets voor te doen, dit gunsttarief wordt automatisch toegepast.

Belasting op inverkeerstelling

Voor voertuigen die vanaf 01.01.2023 worden ingeschreven wordt volgend onderscheid gemaakt:

Pick-ups die werden ingeschreven voor 01.01.2023 voldeden steeds aan de fiscale definitie van een lichte vrachtwagen en zijn geen BIV verschuldigd.

  • als de wagen wordt gebruikt voor louter privé- en vrijetijdsgebruik, dan wordt deze belast aan het tarief personenauto, auto voor dubbel gebruik en minibus
  • als de wagen wordt gebruikt voor professionele doeleinden en is ingeschreven op naam van iemand die zelf een inschrijving heeft bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, dan is er geen BIV verschuldigd.

Overgangsmaatregel

Indien het voertuig besteld is voor 1 januari 2023, maar na die datum is geleverd en ingeschreven, kan de definitie van lichte vrachtauto zoals deze van toepassing was voor 1 januari 2023 nog worden toegepast en kan er nog van het tarief lichte vracht worden genoten.

Hiervoor moet er voldaan zij aan de volgende voorwaarden:

  • Het gaat om een lichte vrachtauto.
  • Het voertuig dient effectief voor 1 januari 2023 te zijn besteld.
  • Er moet een kopie van de bestelbon aan de Vlaamse Belastingdienst worden bezorgd, voor 15 februari 2023, samen met het formulier dat u terugvindt op onze formulierenpagina.
  • Het gaat om een nieuw voertuig dat na 31 december 2022 voor de eerste keer ingeschreven wordt bij de DIV. Tweedehandse voertuigen komen dus niet in aanmerking voor deze maatregel.

Op welke voertuig en vanaf wanneer is de nieuwe regeling van toepassing ?

De nieuwe maatregel is van toepassing op pick-ups die na 1 januari 2023 worden ingeschreven door particulieren.


Voor welke voertuigen verandert er niets? Is er een overgangsmaatregel?


Voor pick-ups die verbonden zijn aan een ondernemingsnummer en dus beroepsmatig gebruikt worden, verandert er niets. Ook voor pick-ups die al ingeschreven waren voor 1 januari 2023 blijft het oude regime gelden.

Er wordt ook een overgangsmaatregel voorzien: een pick-up die pas in 2023 wordt ingeschreven maar die uiterlijk 31/12/2022 was besteld, valt nog onder het oude regime. U dient ons dan wel vóór 15 februari 2023 de ondertekende bestelbon voor te leggen. Dat kan via het formulier dat u terugvindt op de fomulierenpagina.

Waarom alleen voor pick-ups en niet voor een camionette, dat is toch ook een lichte vracht?

Het fiscaal gunstregime blijft behouden wanneer de pick-up beroepsmatig gebruikt wordt. Enkel pick-ups die na 1 januari 2023 ingeschreven worden en niet beroepsmatig gebruikt worden, komen in de categorie van personenwagens. Camionettes zijn vaak meer gericht op professioneel gebruik, terwijl dit bij pick-ups minder het geval is.


Is het hebben van een ondernemingsnummer een indicatie van beroepsmatig gebruik?

Alleen zelfstandigen of vennootschappen hebben een ondernemingsnummer. Het gaat dus per definitie om beroepsmatig gebruik. Het ondernemingsnummer is een objectief criterium dat makkelijk te controleren valt.

Kan een particulier niet snel zo’n ondernemingsnummer aanvragen?

Dat is zeker niet evident. Een ondernemingsnummer hebben is één ding, maar bij een onderneming komen heel wat administratieve aspecten en verplichtingen kijken zoals een BTW-aangifte indienen, sociale bijdragen betalen en een boekhouding bijhouden. Het is niet vanzelfsprekend om louter voor de inschrijving van een wagen een onderneming op te richten, zonder dat achter een onderneming ook een werkelijke economische activiteit zit.

Wat als achteraf het ondernemingsnummer geschrapt wordt?

Wanneer na de inschrijving onder het fiscaal gunstregime voor lichte vracht (dus natuurlijke persoon die de wagen inschrijft met koppeling aan een KBO-nummer) het KBO nummer verdwijnt of niet langer kan gekoppeld worden aan het rijksregisternummer van de eigenaar, dan zal de wagen niet langer kunnen genieten van het fiscaal gunstregime lichte vracht. De wagen zal vanaf dan belast worden volgens het algemeen geldend regime voor personenwagens.

Welke boetes worden opgelegd wanneer mensen ten onrechte gebruik willen blijven maken van de oude regeling?

De Vlaamse Belastingdienst controleert dagelijks op overtredingen van de regelgeving voor verkeersbelastingen en voor de inschrijving van voertuigen. Als een overtreding vastgesteld wordt, wordt een proces-verbaal opgemaakt, moeten de ontdoken belastingen natuurlijk betaald worden én kan een boete opgelegd worden. Voor een foutief ingeschreven voertuig wordt een boete opgelegd van 50 % van het niet-betaalde bedrag bij een eerste inbreuk (met een minimumboete van 50 euro en een maximumboete van 1.250 euro). Bij herhaling bedraagt die boete 150%, en bij fraude met bv. valse inschrijvingsdocumenten zelfs 300%.

Bron : Vlaamse Belastingdienst, december 2022

Mots clés

Articles recommandés

Internationale klimaatfinanciering 2023 : de bedragen in kwestie

Bijna 15% van de werknemers heeft een bedrijfswagen

EU's broeikasgasemissies dalen meer dan 8% in 2023 dankzij de hernieuwbare energie