Op 12 december werd de CO2-referentie-uitstoot voor 2025 bekendgemaakt door publicatie in het Staatsblad[1]. De referentie-uitstoot is nodig om het belastbaar voordeel van alle aard te kunnen berekenen, dat gekoppeld is aan het privégebruik van de bedrijfswagen die een werkgever (of onderneming) ter beschikking stelt.
De referentie-uitstoot daalt opnieuw in vergelijking met vorig jaar. Dat is niet verwonderlijk. De verkoop van elektrische wagens zit immers duidelijk in de lift. Een daling van de referentie-uitstoot, betekent een stijging van het belastbaar voordeel van alle aard. Hierdoor houdt de werknemer (of bedrijfsleider) netto iets minder over.
De referentie-uitstoot voor diesels daalt van 65 gram naar 59 gram per kilometer en voor wagens met benzine-, LPG- of aardgasmotor van 78 gram naar 71. SD Worx berekent alvast twee voorbeelden, een met benzine en een met diesel.
Veerle Michiels van het Kenniscentrum SD Worx: “Het privégebruik van de bedrijfswagens op fossiele brandstof wordt opnieuw duurder in 2025, zowel voor werknemer als werkgever. Dit privégebruik wordt berekend op basis van de gemiddelde CO2-uitstoten van de nieuw ingeschreven wagens[2]. Deze dalen opnieuw door het toenemend succes van elektrische wagens. Het belastbaar Voordeel Alle Aard (VAA), verbonden aan het privégebruik van de bedrijfswagen, zal daardoor stijgen. De werkgever ziet ook de bijhorende (verworpen) uitgaven stijgen.”
Voor het inkomstenjaar 2025 bedraagt de basis-CO2-coëfficiënt 5,5% voor een referentie-uitstoot van:
Ligt de CO2-uitstoot van de wagen:
Door een daling van de referentie-uitstootwaarden, stijgt het belastbaar voordeel van alle aard (VAA).
Hierdoor wordt er meer bedrijfsvoorheffing ingehouden en houden werknemers en bedrijfsleiders netto iets minder over.
Het VAA zal voor 2025 op jaarbasis 3.091,19 EUR bedragen. Voor januari 2025 is dat 262,54 EUR. Dit is een lichte stijging in vergelijking met 2024. Toen bedroeg het VAA 2.924,10 EUR op jaarbasis (of 247,67 EUR voor januari).
Het VAA zal voor 2025 op jaarbasis 4.180,11 EUR bedragen. Voor januari 2025 is dat 355,02 EUR. Dit is een lichte stijging in vergelijking met 2024, toen het VAA 3.949,71 EUR bedroeg op jaarbasis (of 334,54 EUR voor januari).
Bij bovenstaande vergelijking van het VAA van 2024 en 2025 gaan we er van uit dat alle andere elementen in de berekeningsformule gelijk blijven.
Een wagen die nieuw is op 1 januari 2024 wordt echter één jaar op 1 januari 2025. We passen dan de ouderdomscorrectie toe (cataloguswaarde aan 94% in plaats van 100%).
Het VAA voor 2025 voor de Audi uit ons voorbeeld bedraagt dan 2.905,72 EUR; dat van de BMW 3.929,3 EUR. De correctie voor ouderdom tempert bijgevolg het effect van de dalende referentie-uitstoot. “Bij elke verjaardag van de auto daalt dus het belastbaar voordeel. Maar er is een grens: de cataloguswaarde kan maximaal met 30 procent dalen, wat bereikt wordt als de bedrijfswagen zes jaar oud is.” duidt Veerle Michiels van SD Worx.
Sinds 2012 berekenen we het voordeel van alle aard (VAA) voor het privégebruik van een bedrijfswagen op basis van een specifieke formule. We passen daarbij een CO2-coëfficiënt toe op 6/7e van de cataloguswaarde van de auto en maken een correctie in functie van de ouderdom van de auto. Deze correctie voor ouderdom houdt in dat de cataloguswaarde in het eerste jaar van inschrijving meetelt aan 100%. In het tweede jaar is dat nog 94%. Per jaar daalt dit verder met 6%, tot een minimum van 70% (vanaf het 6e jaar).
Sinds 2021 geldt een begrenzing van de referentie-CO2-uitstoot. De referentiewaarden van het betrokken jaar mogen deze van het voorgaande jaar niet overstijgen. Hierdoor mogen we de nieuw berekende waarden slechts toepassen in de berekeningsformule op voorwaarde dat ze lager liggen dan de referentiewaarden van het voorgaande kalenderjaar. Liggen de nieuwe referentiewaarden hoger, dan moeten we de referentiewaarden van het voorgaande kalenderjaar blijven hanteren.
Voor 2025 zijn de referentiewaarden lager dan deze van 2024. Bijgevolg zullen we deze lagere waarden van 2025 moeten toepassen in de berekeningsformule. Deze lagere waarden gelden dan meteen ook als maximumnorm voor 2026.
[1] Koninklijk besluit van 8 december 2024 tot wijziging van het KB/WIB 92, op het stuk van de voordelen van alle aard voor het persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gesteld voertuig
[2] in de periode van 1 oktober 2023 tot en met 30 september 2024