Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeraars, schaart zich achter het initiatief van de banksector om klanten in financiële moeilijkheden te ondersteunen door een algemeen betalingsuitstel van woonkredieten mogelijk te maken tot en met maart 2023. Ook voor verzekeringsproducten zoals, schuldsaldo- en brandverzekering, kan een klant met betalingsmoeilijkheden, steeds met zijn verzekeraar contact opnemen om samen naar een oplossing te zoeken.
“We hebben als financiële sector een onmiskenbare maatschappelijke rol te spelen nu heel wat klanten door de energiecrisis financiële moeilijkheden ondervinden. We roepen daarom klanten op om contact op te nemen met hun vertrouwde verzekeraar, makelaar of agent om naar een gepaste oplossing te zoeken. Op deze manier hopen we samen met de banken zoveel mogelijk gezinnen te ondersteunen in deze uitdagende tijden.” Hein Lannoy, CEO van Assuralia
Betalingsuitstel voor particulieren
Elke particulier die financieel getroffen is door de energiecrisis kan zijn of haar verzekeraar aanspreken om betalingsuitstel te vragen van een woonkrediet. Het betreft hypothecaire kredieten die verleend worden door een verzekeraar.
Wie komt er in aanmerking?
De verzekeraar kan toekenningsvoorwaarden opleggen, deze zijn dezelfde als de voorwaarden die geldig zijn in de banksector. Met name:
Bovenstaande is van toepassing voor particuliere klanten. Ondernemingen die betalingsmoeilijkheden hebben als een gevolg van de energiecrisis nemen contact op met hun verzekeraar of tussenpersoon om samen te zoeken naar een oplossing op maat.
Voor te leggen bewijsstukken
De verzekeraar kan enkele bewijsstukken opvragen bij de klant om de aanvraag te kunnen opstarten, zoals een bewijs van het afbetalingsplan of de aanvraag ervan bij de energieleverancier. Daarnaast kan er ook een verklaring op eer gevraagd worden dat er betalingsmoeilijkheden ondervonden worden door de oplopende energiefactuur, en dat het totaal roerend vermogen minder dan 10.000 EUR bedraagt.
Timing
Vragen? Neem contact op met je verzekeraar of tussenpersoon
Wie betalingsproblemen ondervindt en betalingsuitstel zou willen aanvragen, wordt gevraagd om zijn of haar verzekeraar of tussenpersoon zo snel mogelijk te contacteren en dit zowel voor het woonkrediet als voor andere verzekeringsproducten.
Bron; Assuralia