Kmo’s benutten volop nieuwe kredietlijnen

Febelfin coronamonitor: de laatste evoluties in betalingsuitstellen en betalingen in beeld
  • De voorbije maand hebben de Belgische banken meer dan 20.000 nieuwe kredieten verleend aan kmo’s (met en zonder staatsgarantie). Ook de grote ondernemingen blijven gebruik maken van nieuwe kredieten: in juni werden er meer dan 2.300 verleend.
  • Naast het toekennen van nieuw krediet, ondersteunen de Belgische banken ondernemingen én gezinnen ook via het verlenen van betalinguitstel. Zo verleenden ze de voorbije weken:
  • 123.356 betalingsuitstellen voor hypothecaire kredieten
  • 5.091 betalingsuitstellen voor consumentenkredieten
  • 134.127 betalingsuitstellen voor ondernemingskredieten
  • Nieuw: particulieren en bedrijven die voor hun hypothecair of ondernemingskrediet betalingsuitstel hebben gevraagd en gekregen tot uiterlijk 31 oktober 2020, kunnen bijkomend uitstel krijgen tot eind dit jaar, indien ze nog steeds aan de voorwaarden voldoen.
  • Voor wie financiële problemen heeft door de coronacrisis en betalingsuitstel wil aanvragen, blijft het advies: neem zo snel mogelijk contact op met de bank. De  verschillende contactpunten bij de banken staan hier opgelijst.
  • De Belg heeft zich meer digitale betaalgewoontes aangemeten tijdens de coronacrisis en lijkt die aan te houden:
  • In juni gebeurde 35% van alle kaartbetalingen contactloos. Dit is opnieuw een stijging van enkele percenten tegenover een maand eerder.
  • In de eerste week van juli haalden alle Belgen samen nog steeds vaker hun kaart boven in een fysiek verkooppunt dan dat ze geld afgehaalden.
  • Febelfin blijft oproepen  om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te betalen. Een digitale - en zeker contactloze -  betaling is bij uitstek de meest hygiënische en veilige manier om te betalen.


Belg betaalt digitaler

Sinds het uitbreken van de coronacrisis hebben handelaars en banken gensensibiliseerd om zo veel mogelijk digitaal te betalen. Betalen met de kaart en de smartphone is dan ook een uiterst veilige en hygiënische manier om aankopen af te rekenen, en al helemaal als het contactloos gebeurt. De Belg stelde zijn betaalgedrag hierop af en lijkt deze nieuwe digitale gewoonte ook aan te houden.
In juni van dit jaar gebeurde 35% van alle betalingen contactloos. Ter vergelijking: in februari lag dit percentage op 16, in mei op 32.




Onderstaande grafiek lijkt er bovendien op te wijzen dat de Belg nog steeds vaker de kaart bovenhaalt dan dat hij of zij cash betaalt.
Febelfin roept alvast op om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen.


Gezinnen en ondernemingen kunnen beroep doen op bancaire steun
De banken blijven consumenten, bedrijven en zelfstandigen die onder financiële druk staan door de coronacrisis volop ondersteunen.

In juni werden meer dan 22.000 nieuwe kredieten toegekend aan bedrijven voor een bedrag van meer dan 4,5 miljard euro. Zeker kmo’s zijn gebaat bij deze bancaire steun. Met meer dan 20.000 nieuwe kredieten nemen zij de hoofdmoot voor hun rekening.

Daarnaast hebben banken sinds 31 maart meer dan 134.127 keer uitstel van betaling verleend voor ondernemingskredieten. Het gaat in totaal over een onderliggend kredietvolume van 22,9 miljard euro of gemiddeld 170.000 euro per krediet. Ook hier wordt het grootste aantal betalingsuitstellen toegekend aan kmo’s en zelfstandigen (meer dan 80%).

Wat particulieren betreft, verleenden de banken sinds 31 maart 2020 meer dan 123.356 betalingsuitstellen voor hypothecair krediet. Het totale onderliggende kredietvolume bedraagt 13 miljard euro of gemiddeld 105.000 euro per krediet.

Sinds 20 mei kunnen particulieren ook betalingsuitstel aanvragen voor hun consumentenkrediet. Een dergelijk uitstel werd 5.091 keer verleend voor een onderliggend kredietvolume van 104 miljoen  euro.

Wie financiële problemen kent door de coronacrisis en betalingsuitstel wil aanvragen, wordt gevraagd zo snel mogelijk contact opnemen met zijn of haar bank. Via deze link zijn de verschillende contactpunten bij de banken terug te vinden.
Ook Febelfin heeft een eigen contactpunt voor algemene vragen over het betalingsuitstel of eventuele vragen bij het antwoord van de eigen bank. Meer info is hier terug te vinden.


Deze cijfers zijn ook terug te vinden in de coronamonitor hieronder.

Bron : Febelfin



    Tags

    • Banken
    • Coronamonitor
    • KMO's kredietlijnen
    • betalingsuitstellen