De coronacrisis doet de economie nog altijd op haar grondvesten daveren. Terwijl de overheid in eerste instantie veel problemen leek te kunnen opvangen door massale steun toe te kennen, klinkt nu toch steeds luider de vrees voor een grote toevloed aan ontslagen en faillissementen in het najaar. Hoe kunnen accountants ook in deze troebele tijden hun klanten ontzorgen, ondersteunen, versterken en vormen ? Volgens mij ligt het antwoord in “het hoofd koel houden” en focussen op een aantal specifieke prioriteiten. Ik zet ze hieronder even op een rijtje.
De eerste prioriteit in crisissen zoals vandaag moet liggen in het bijstaan van de klanten met hun cashmanagement. Daarbij komt het erop aan een grondige cashflowanalyse van de laatste weken of maanden op te maken, met alle ins en outs, trends en tendensen. Komt er nog voldoende geld binnen? Waarop zijn besparingen mogelijk? Welke leveranciers kunnen nog betaald worden? Op die manier kunnen accountants de balans structureren en de nood aan werkkapitaal optimaliseren. En hoewel de onzekerheid groot is en de situatie van dag tot dag kan veranderen, is ook het opstellen van een cashflowplanning voor de komende maanden, rekening houdend met verschillende scenario’s, aangewezen. Accountants kunnen juist in deze crisissituatie uitblinken door hun klanten te helpen om sereen te blijven en hun situatie eens echt tot op het bot te analyseren en in vraag te stellen.
Een tweede manier om als accountant voor de klanten in deze harde tijden van groot nut te zijn, bestaat erin om te werken met real-time data en een bijzonder gedetailleerde rapportering. De huidige crisis kan op dat vlak een zogenaamd ‘compelling event’ zijn, dat ondernemingen eindelijk de stap doet zetten naar de digitalisering die ze nodig hebben. Ook hierin levert Syneton tools aan, zoals AdminPower: vinger aan de pols houden met live monitoring van je cijfers - https://vimeo.com/364971190.
Ook het opstellen van een agile scenarioplanning – ik heb erover geschreven in een andere blog – is een manier om als accountant juist nu het verschil te maken. Natuurlijk is niet alles te voorzien, maar door de klanten te helpen nadenken over wat de financiële implicaties zijn van tijdelijke werkloosheid, de verkoop van een deel van de stock of het overschakelen naar een ander businessmodel, kunnen accountants hun klanten mogelijk zelfs behoeden voor de ondergang. En dat kan ver gaan. Op het nieuwsplatform www.re-story.be maakt Bert Van Wassenhove een denkoefening over de vraag of Brussels Airlines ook zonder vliegtuigen een winstgevend bedrijf zou kunnen zijn en het antwoord is verrassend genoeg “ja”. https://www.re-story.be/nl/stories/bert-van-wassenhove-brussels-airlines-zonder-vliegtuigen.
Accountants die op die manier meedenken en zelfs de strategie van hun klanten in vraag durven stellen, tonen in ieder geval dat ze echt een meerwaarde hebben. Meer dan ooit is het de rol van de accountant om niet langer alleen in de achteruitkijkspiegel te kijken, maar om ook te begrijpen wat er vandaag gebeurt én om in te schatten wat de toekomst zal brengen. En daarbij moet hij of zij voor de klant ook de strategie durven in vraag stellen en kijken of de prioriteiten rond de activiteiten die voor inkomsten zorgen juist liggen.
Bron: Linkedin