Nieuwe kansen voor consumenten en bedrijven ! De Europese Commissie heeft op 28 juni 2023 voorstellen gedaan om betalingen en de financiële sector als geheel het digitale tijdperk binnen te loodsen. De nieuwe regels van vandaag zullen de consumentenbescherming en de concurrentie op het gebied van elektronische betalingen verder verbeteren en consumenten in staat stellen hun gegevens op een veilige manier te delen, zodat zij een breder scala aan betere en goedkopere financiële producten en diensten kunnen krijgen. In deze voorstellen staan consumentenbelangen, concurrentie, veiligheid en vertrouwen centraal.
De markt voor betalingsdiensten is de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. De elektronische betalingen in de EU zijn voortdurend toegenomen tot een waarde van €240 biljoen in 2021 (tegenover €184,2 biljoen in 2017). Deze trend is door de COVID-19-pandemie versneld. Dankzij digitale technologieën zijn nieuwe aanbieders op de markt gekomen die met name “open bankdiensten” aanbieden – waarbij financiële gegevens veilig worden gedeeld tussen banken en financiëletechnologiebedrijven (“fintechs”). Er zijn ook geavanceerdere vormen van fraude ontstaan, waardoor consumenten risico lopen en het vertrouwen wordt aangetast.
In reactie op deze ontwikkelingen heeft het pakket van vandaag tot doel ervoor te zorgen dat de financiële sector van de EU geschikt is voor het beoogde doel en zich kan aanpassen aan de huidige digitale transformatie en de risico's en kansen die deze met name voor consumenten meebrengt.
Daarom heeft de Commissie vandaag twee reeksen maatregelen voorgesteld.
Het voorstel van vandaag zal de huidige richtlijn betalingsdiensten (PSD2) wijzigen en moderniseren (die wordt dan PSD3) en omvat daarnaast een verordening betalingsdiensten (PSR). Het gaat om een pakket maatregelen dat:
Dit voorstel zorgt ervoor dat consumenten veilig elektronische betalingen en transacties in de EU kunnen blijven verrichten, zowel binnenlandse als grensoverschrijdende, in euro en andere valuta's. Dit voorstel beschermt de rechten van consumenten en moet ook zorgen voor een ruimere keuze aan betalingsdienstaanbieders op de markt.
Dit voorstel stelt duidelijke rechten en verplichtingen vast voor het delen van klantgegevens in de financiële sector buiten betaalrekeningen, namelijk:
In de praktijk zal dit voorstel leiden tot meer innovatieve financiële producten en diensten voor gebruikers en zal het de concurrentie in de financiële sector stimuleren. Klanten zullen bijvoorbeeld profiteren van beter beheer en advies op het gebied van persoonlijke financiën. Voorheen omslachtige procedures zoals vergelijkingsdiensten of overstappen op een nieuw product zullen vlotter en goedkoper worden. Een voorbeeld hiervan is de geautomatiseerde verwerking van hypotheekaanvragen. Ook kleine en middelgrote bedrijven zouden toegang kunnen krijgen tot een breder scala aan financiële diensten en producten, zoals gunstigere leningen omdat hun kredietwaardigheidsgegevens gemakkelijker toegankelijk zijn.
Met dit voorstel wordt een belangrijke toezegging in de strategie voor retailbetalingen van de Commissie van 2020 nagekomen door ervoor te zorgen dat de regels die van toepassing zijn op de sector retailbetalingen in de EU geschikt blijven voor het beoogde doel, rekening houdend met de marktontwikkelingen, en door de ontwikkeling van instantbetalingen in de EU te bevorderen. Op dat gebied vormt het een aanvulling op het voorstel van de Commissie van 2022 voor een verordening om instantbetalingen in euro beschikbaar te stellen voor alle burgers en bedrijven die een bankrekening hebben in de EU en in EER-landen.
Tegelijkertijd draagt het voorstel inzake toegang tot financiële gegevens bij tot het nakomen van de in de strategie voor het digitale geldwezen van 2020 gedane toezegging om een Europese ruimte voor financiële data tot stand te brengen. In het algemeen past dit initiatief voor de financiële sector in de bredere Europese datastrategie en bouwt het voort op de kernbeginselen voor gegevenstoegang en -verwerking die zijn uiteengezet in de bijbehorende initiatieven, zoals de datagovernanceverordening, de digitalemarktenverordening en het voorstel voor de dataverordening.
Bron: Europese Commissie, 28 juni 2023