logo

Internationale belastinghervorming

  • nl
  • fr

Multinationals eerlijke belastingen laten betalen, daar gaat het om. Het OESO/G20-akkoord over een internationale belastinghervorming (OESO/G20 Inclusive Framework on BEPS), ondersteund door 137 landen, stelt een tweepijleroplossing voor: een gedeeltelijke herverdeling van de belastingheffing naar landen waar de verkopen plaats vinden en een wereldwijde vennootschapsbelasting van minimum 15%.

Hoe moet het internationale belastingsysteem worden aangepast aan de steeds verdere globalisering en digitalisering van de economie? Wat zijn de voornaamste elementen uit de bij de OESO onderhandelde tweepijleroplossing, welke economische impact heeft ze en hoe kan het ontwerp ervan worden verbeterd?



De nood aan een meer diepgaande coördinatie van het internationale belastingsysteem is de laatste jaren sterk gegroeid. Dat komt omdat de huidige internationale belastingprincipes niet mee geëvolueerd zijn met de toenemende globalisering en digitalisering van het bedrijfsleven. Multinationale ondernemingen maken steeds vaker gebruik van de mazen in het bestaande belastingstelsel om hun totale belastingverplichtingen te verlagen. De consensus groeit dan ook dat het internationale stelsel toe is aan een grondige hervorming.

Er is voor de internationale instellingen een belangrijke rol weggelegd bij een mogelijke herziening van het internationale kader voor de vennootschapsbelasting. Een belangrijke mijlpaal is de OESO/ G20 Inclusive Framework on BEPS en het bijhorende akkoord over een tweepijleroplossing voor een internationale herziening van de vennootschapsbelasting (8 oktober 2021). Dit artikel bespreekt de belangrijkste elementen van deze tweepijleroplossing, de mogelijke invoering ervan in de EU de budgettaire gevolgen ervan en, ten slotte, de mogelijke beperkingen van het ontwerp.

In een notendop toont het artikel aan dat de bij de OESO onderhandelde tweepijleroplossing de beoogde resultaten zal opleveren. De belastingconcurrentie tussen landen zal afnemen, de link tussen de plaats waar bedrijven belasting betalen en de plaats waar ze waarde creëren zal opnieuw sterker worden, en grote internationaal actieve bedrijven zullen hun rechtvaardige deel aan belastingen betalen. De multilaterale overeenkomst zou dus in belangrijke mate kunnen bijdragen aan een efficiëntere verdeling van de belastingdruk over de verschillende productiefactoren. Beleidsmakers moeten daarom worden gestimuleerd om de tweepijleroplossing in praktijk te brengen.

Links en documenten


Bron: Nationale Bank van Belgie, november 2022


Mots clés

Aanbevolen artikelen

Vereenvoudigde aangifte : nieuwe circulaire 2024/C/76

Focus on Europa's nieuwe digitale grenssysteem

Circulaire 2024/C/82 over de gewijzigde CFC-regeling