NEE tegen de heropleving van het Vivaldi-fiscale hervormingsplan!

Ik heb nooit een politieke stellingname ingenomen in een post, maar het lijkt me dat voor de eerste keer, gezien de urgentie, een reactie noodzakelijk was.

Zoals de gewaardeerde Michel Rocard zei: “Als je je niet met de politiek bezighoudt, zal de politiek zich met jou bezighouden.”

De laatste dagen lijkt het duidelijk dat er een niet-verborgen wil is van een politieke partij om, als een feniks, de fiscale hervorming voorgesteld door minister Van Peteghem (die ongetwijfeld niet stilzit) weer tot leven te brengen.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, gaan de huidige discussies niet alleen over de belasting op meerwaarden op aandelen.

Zeker, de eerste maatregel van de Vivaldi-fiscale hervorming leek aantrekkelijk: verlaging van de huidige tarieven van 40%, 45% en 50% naar 35%, 40% en 45% en de creatie van een nieuwe schijf met een tarief van 50% voor inkomsten vanaf 84.740 euro.

Maar tegen welke prijs?

De voorgestelde tegenprestaties weerspiegelden een ideologische wil om de ondernemingsgeest te vernietigen, een einde te maken aan eenmanszaken (fiscale fraude!!), investeringen te ontmoedigen, alle fiscale stimulansen voor innovatie of aan werknemers toegekende voordelen af te schaffen.

Moeten we herinneren aan wat er in de pijplijn zat (en wat sommigen weer willen zien opduiken)?

  • Afschaffing van de belangrijkste voordelen van alle aard en belasting op basis van hun werkelijke waarde;
  • Afschaffing van cafetariaplannen en aandelenoptieplannen;
  • Vermindering van de “gunstregimes” met betrekking tot creatie en innovatie;
  • Verhoging van de minimale vergoeding voor de toepassing van het verlaagde vennootschapsbelastingtarief;
  • Geleidelijke beëindiging van werkgeverskosten;
  • Geleidelijke afschaffing van het huwelijksquotiënt en de alimentatie;
  • Afschaffing van VVPRbis en liquidatiereserve;
  • Belasting tegen het tarief van 25% op de terugkerende inkomsten uit vermogen en geleidelijke afschaffing van de vrijstellingsregimes;
  • Belasting op gerealiseerde meerwaarden op aandelen, obligaties en andere financiële producten;
  • Belasting van werkelijke huurinkomsten tegen 25%;
  • Belasting op meerwaarden tegen 15% bij de verkoop van niet-eigen woningen;
  • Invoering van een individueel plafond voor het fiscale voordeel van tweede pijlerpensioenen;
  • Nieuw btw-tarief van 9% (einde van het 6%-tarief) en handhaving van het normale btw-tarief van 21%;
  • Totale hervorming van het fiscale regime voor bedrijfswagens, met beperking van het fiscale voordeel voor emissievrije voertuigen,…


Is dit wat de Arizona-coalitie (toch gedragen door een electoraat dat een ander maatschappelijk model wil) zou moeten herinvoeren?

Een fiscale hervorming is zeker nodig, en wel zo snel mogelijk, maar zeker niet door de oude, onverteerbare recepten weer op te halen die zijn bedacht door politici (en hun door politici (en hun adviseurs) die de middenklasse en bedrijven willen straffen.

Laten we de vleugels niet afknippen van degenen die ons land laten leven en bloeien!​​

In het belang van zijn optimale verspreiding bieden wij u een automatische vertaling van dit artikel met behulp van kunstmatige intelligentie.
De Stichting is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit en de nauwkeurigheid van deze machinevertaling.
Dit artikel is oorspronkelijk in het Frans geschreven, dus het is de franse versie waarnaar in alle gevallen moet worden verwezen.


Mots clés

Articles recommandés

Arizona en de belasting op roerende inkomsten: analyse en vooruitzichten

Effectentaks (TCT): welke toekomstperspectieven?