• FR
  • NL
  • EN

Netwerken is een kunst, en u?

Netwerken is een uitstekende manier om jezelf bekend te maken, vertrouwen op te bouwen en uiteindelijk zaken te doen. Niettemin is het essentieel om bepaalde regels te volgen om te voorkomen dat de tijd die in deze activiteit wordt geïnvesteerd verloren gaat.


In het begin ging ik naar veel evenementen met het triviale doel om mijn visitekaartjes te verspreiden. Ik bleef in mijn comfortzone en bracht het grootste deel van mijn tijd door met mensen die ik kende. Wanneer ik thuiskwam, was ik moe en gefrustreerd omdat ik de personen niet had ontmoet die me hadden kunnen helpen mijn zakelijke netwerk te ontwikkelen.

Ondertussen heb ik heel wat dingen geleerd die ik graag met u wil delen.


1. Bepaal uw doelen en de tijd die u aan netwerken wilt besteden

Bent u op zoek naar het uitbouwen van uw netwerk, het doen van zaken, het vergroten van uw naamsbekendheid, het ontmoeten van een bepaalde persoon? Hoe specifieker uw doelen, hoe beter u zich kunt voorbereiden om ze te bereiken.

Het is ook interessant om de frequentie van uw netwerken te bepalen. Eenmaal per week of eenmaal per maand? Dit zal u toelaten selectiever te zijn en enkel deel te nemen aan evenementen die in overeenstemming zijn met uw doelen, nadat u ze in uw agenda hebt genoteerd.


2. Word (of word geen) lid van organisaties

Identificeer de organisaties, kringen, verenigingen, businessclubs enz. die u zouden kunnen helpen het doel te bereiken dat u zich hebt gesteld.

Vertrouw niet op wat men u vertelt, kijk zelf. Voordat u lid wordt, neem deel aan verschillende vergaderingen. Dit zal u een realistischer beeld geven van wat u er werkelijk zult vinden, buiten de propaganda, zowel wat betreft de leden, de modus vivendi/operandi en de voordelen van deelname.

Er bestaan zeer dure businessclubs waarvan het rendement meer dan twijfelachtig is ondanks de propaganda eromheen. Andere zijn goedkoop en zitten vol met mogelijkheden, denk bijvoorbeeld aan de zeer actieve Kamer van Koophandel. Nog andere bieden kwaliteitsvolle evenementen aan met betrekking tot domeinen die u, afhankelijk van uw doelen, verder zou willen verdiepen.

Het is niet altijd noodzakelijk om deel uit te maken van een organisatie, aangezien sommige organisaties niet-leden toelaten om deel te nemen aan hun evenementen door enkel een deelname aan de kosten te betalen.


3. Bereid het evenement voor

Dit houdt in: uw doelen en uw plan om ze te bereiken in perspectief plaatsen. Welke onderwerpen zullen worden behandeld? Wie zal er deelnemen? Wie wilt u ontmoeten?


4. Gedrag en houding op de dag zelf

Vergeet niet om u dienovereenkomstig te kleden. Opgepast aangekleed aankomen op een "cool" evenement zal waarschijnlijk geen goede indruk maken... en omgekeerd trouwens.

Blijf niet in uw hoekje zitten. Observeer eerst om de sfeer te peilen en meng u dan onder de aanwezigen.

Praat niet over uzelf als men u er niet naar vraagt en deel uw visitekaartjes niet uit als ordinaire reclamefolders. Dat is niet chic. Toon interesse in uw gesprekspartners, luister naar hen, stel relevante vragen, u zult waarschijnlijk gemeenschappelijke punten ontdekken die u later kunt uitwerken.

Wanneer u met iemand praat, wees 100% aanwezig. Kijk hem in de ogen, schenk hem aandacht en neem geen telefoontjes aan, tenzij het een noodgeval betreft, en in dat geval zult u zich verontschuldigen.

Als u absoluut een telefoontje moet aannemen, verlaat dan de ruimte en ga naar een rustige plek waar u niemand zult storen.

Als u zich moet afmelden bij uw gesprekspartner, doe dit dan met tact en hoffelijkheid.

Verbrand geen etappes. Het is niet omdat u iemand hebt ontmoet dat hij uw compagnon de route wordt of dat u hem iets kunt verkopen. Netwerken is vooral het creëren van contacten die u later moet onderhouden om vertrouwen op te bouwen. Dit vertrouwen is de essentiële voorwaarde voor het opbouwen van een duurzame en wederzijds voordelige zakelijke relatie. Mijn ervaring is dat als u wilt ontvangen, u eerst moet geven. Een uitwisseling van wederdiensten, zeg maar.

Vertrouwen is fragiel, vooral in het begin van een relatie. Vrij verrassend kan het te laat komen op een eenvoudige afspraak dit vertrouwen ondermijnen. Het idee is dat als u niet in staat bent om op tijd te komen, hoe kunt u er dan zeker van zijn dat u professioneel zult omgaan met de mensen die u zijn aangeraden. Het is een snelle conclusie, maar ook een realiteit.


5. Online netwerken

Net als bij netwerken in persoon, hebben sociale media ook hun eigen regels. Sommige hierboven genoemde regels zijn ook van toepassing, maar hier zijn er nog een paar specifieke.

Woorden verdwijnen, maar het geschreven woord blijft. Zorg er dus voor dat wat u schrijft perfect in overeenstemming is met de manier waarop u wilt dat anderen u zien.

Informeer en deel uw expertise, mensen houden daarvan, maar teveel zelfpromotie zal uw imago schaden. U zou zelfs arrogant en egoïstisch kunnen overkomen.

Als u over uw bedrijf wilt praten, kies dan voor een professionele pagina, bijvoorbeeld op Facebook of LinkedIn.

Als u contact wilt leggen met iemand, geef hem dan een reden om uw verzoek te accepteren in plaats van hem een onpersoonlijk bericht te sturen.

Wat betreft degenen die met u in contact willen komen, voel u niet verplicht. Maak ook uw selectie om een kwalitatief en relevant netwerk te behouden.

Net als bij netwerken in persoon, verbrand geen etappes. Bouw eerst vertrouwen op.

Wees zo nuttig mogelijk. Elke keer dat u mensen met elkaar in contact kunt brengen of iemand kunt helpen bij het beantwoorden van een vraag, grijp die kans en doe het.

Toon onderscheidingsvermogen en begin bijvoorbeeld geen privégesprekken in het openbaar in geval van een meningsverschil. Zelfs online wast men zijn vuile was in de familie.

Wanneer u iemand interessants ontmoet, waarom hem dan geen ontmoeting voorstellen, die persoonlijk of via videoconferentie kan plaatsvinden?

Samenvattend zou ik zeggen dat hoewel een toename van de verkoop uiteindelijk het doel is, netwerk niet om te verkopen, maar om relaties op te bouwen met mensen die u kunt helpen en die u kunnen helpen. De verkoop zal later wel komen, dat is zeker.

Mots clés

Articles recommandés

Optimisme keert terug: Belgische ondernemers zien lichtpuntjes in augustus

Samen bouwen aan een inclusief DNA op de werkvloer: 5 onmisbare stappen

Loontransparantie: de sleutel tot vertrouwen en transparantie