Onderzoek online fraude: don't be fooled by a 'phish'

In 2022 hebben cybercriminelen massaal veel phishingberichten uitgestuurd en zich daarbij voorgedaan als vertrouwde organisaties, zoals banken, nutsbedrijven en overheidsdiensten. Ongeacht leeftijd, opleidingsniveau, taal… iedereen ligt in het vizier van cybercriminelen, helaas ook jongeren. Voortdurende waakzaamheid blijft dus de boodschap. Hoe evolueert online fraude en wat zijn de meest actuele fraudevormen? Zijn ‘phishing’ en ‘geldezels’ voldoende gekend? Waar legt de sector zijn focus? Febelfin liet terug een onderzoek uitvoeren met het studiebureau IndiVille.

Enkele vaststellingen uit de storytelling:

  • Meer phishingberichten in 2022, dus meer buit. In 2022 werd er in totaal 39,8 miljoen euro buit gemaakt naar aanleiding van phishing, een stijging in vergelijking met vorig jaar (2021: 25 miljoen euro). Criminelen speelden daarbij handig in op de energiecrisis om nog meer mensen in de val te doen trappen.
  • In 2022 bleef het aandeel van fraudevormen waarbij de klant zelf de overschrijving initieerde (bv. kluisrekeningfraude, hulpvraagfraude, …) stabiel, we zagen geen bijzondere toe- of afname hiervan. We zien dat de Belg nog niet voldoende op de hoogte is van deze vormen fraude.
  • Intensieve monitoring en innovatieve projecten helpen: ongeveer 75% van alle frauduleuze overschrijvingen n.a.v. phishing werd gedetecteerd en geblokkeerd of teruggevorderd.
  • We delen minder financiële informatie en nemen meer actie. 10% van de bevolking deelde in 2023 financiële informatie waarover ze zich ongemakkelijk voelden. 88% van de ondervraagden ondernam actie na het delen van deze informatie.
  • 9 Belgen op 10 zouden in geen enkel geval hun codes aan de bank doorgeven. Hoewel we een verbetering zien in de cijfers, zouden nog te veel jongeren hun bankcodes doorgeven als hun bank daarom vraagt.
  • Vooral jongeren weten niet wat ‘phishing’ is. 8% van de Belgen heeft nog nooit gehoord van phishing, maar vooral jongeren kennen de term nog niet voldoende (23%)
  • Als we ons laten vangen, dan weten we niet voldoende wat we moeten doen. Slechts 62% van de Belgen die slachtoffer werden van phishing wisten welke stappen ze moesten ondernemen
  • Problematiek van de geldezels blijft groot. 17% van de jongeren zou zijn bankkaart en pincode uitlenen.
  • Overzicht van alle nieuwe en bestaande initiatieven van de banksector in de strijd tegen fraude.

Ontdek alle cijfers in onze nieuwe storytelling

LEES MEER

Bron: Febelfin

Mots clés

Articles recommandés

Cyberaanvallen KMO's/ ZKO's: is jouw onderneming voorbereid?

Nieuwe Europese cybersecurity NIS2-richtlijn: wat betekent dit voor jouw onderneming?

Shopping apps: korting bij het winkelen, maar tegen welke prijs?