Ontdek de 9 praktische gidsen voor exporteren!

Is je bedrijf gezond en stuur je aan op groei? Je goederen en diensten exporteren is een optie! België biedt heel wat mogelijkheden, maar blijft hoe dan ook een kleine markt. De grenzen van ons landje kunnen w​​e niet verleggen. Om je je eerste stappen te helpen zetten in export, stelde het exportteam van​ ​h​ub.brussels een reeks didactische fiches (in het Engels) samen. Daarin vind je de vragen die je jezelf best stelt in elke fase van je prospectie, deskundig advies én nuttige links en contacten die je verder op weg kunnen helpen. Daar gaan we!

Om internationale successen te kunnen boeken, is het niet voldoende dat je product of dienst in Brussel hoge ogen gooit. Er spelen verschillende factoren mee: de concurrentie op de gekozen markt, uiteraard, maar ook je SEO, de eventuele detachering van je personeel, de maatschappelijke verantwoordelijkheid van je bedrijf ...

Klaar voor de export? Doe de test! Kreeg je groen licht? Dan kan het avontuur beginnen!

HOE KOMT JE BEDRIJF IN PROSPECTIEMODUS?

Met die eerste fiches kan je analyseren of je bedrijf klaar is om te beginnen exporteren (cashflow, voorraad, geschikte markt/product, prospecten). Moeten je producten/diensten worden aangepast (verpakking, naleving van internationale regels)? Moet de prijszetting worden herzien (berekening van vaste/variabele kosten, in- en uitvoerrechten, kosten voor vervoer en opslag, verzekeringen …)? Op welke markt(en) kunnen je producten/diensten aanslaan (cultuur, politiek en economisch klimaat ...)? Wat zijn de meest geschikte distributiekanalen(tussenpersonen, lokale vertegenwoordigers, representatiekantoor ...)?

DOWNLOAD HET THEMA PROSPECTIE (PDF)

HOE DE ADMINISTRATIEVE FORMALITEITEN VERVULLEN?

In die technische fiches gaan we dieper in op het btw-stelsel voor internationale verkopen (zijn je producten/diensten aan btw onderworpen of niet, vervoermiddelen ...), de regels binnen en buiten de EU, de douaneformaliteiten en de verschillende types internationale handelscontracten.

DOWNLOAD HET THEMA FORMALITEITEN (PDF)

HOE EXPORTVALKUILEN VERMIJDEN, DANKZIJ SOLIDE CONTRACTEN?

Om internationaal handel te kunnen drijven, heb je een doordachte strategie, betrouwbare partners en degelijke contracten nodig. In deze leidraad wijzen we op het belang van nauwkeurig opgestelde contracten die je risico's beperken. Die risico's kunnen van politieke aard zijn (ander bewind, terrorisme, onteigening …), gelinkt zijn aan cultuurverschillen of aan wisselkoersen (ontwaarding van de lokale munt ...).

We staan ook stil bij financieringsmechanismen: hoe behoud je het vertrouwen van je bank en zorg je voor voldoende cashflow? Hoe bereken je de financieringskosten in functie van het land (belastingen, logistiek, douane ...)?

DOWNLOAD HET THEMA CONTRACTEN (PDF)

HOE DE EXPORT LOGISTIEK VEREENVOUDIGEN?

Wanneer je goederen uitvoert naar een land buiten de Europese Unie, moet je in de eerste plaats informeren naar de formaliteiten en de documenten die in het land van bestemming vereist zijn. Ga ook na welke stappen je ten aanzien van Belgische (federale, gewestelijke en sectorale) overheden moet zetten. Op die fiches komen de Incoterms aan bod (de in nationale en internationale handel gehanteerde regels die de wereldhandel moeten vergemakkelijken) en wordt aandacht besteed aan de oorsprong van goederen.

DOWNLOAD HET THEMA LOGISTIEK (PDF)

HOE DIGITAAL PROSPECTEREN?

Websites, sociale media, nieuwsbrieven ...: er zijn meer dan genoeg manieren om nieuwe prospecten aan te trekken en aan je bedrijf te binden. Definieer duidelijk je doelgroep en pas je communicatie in die optiek aan. Op basis van die fiches kan je een digitale marketinganalyse uitvoeren en zo een beeld krijgen van hoe klanten je producten vinden en selecteren. Je komt zo ook te weten wat je positie is ten opzichte van concurrenten. Aan de hand van die informatie kan je een gerichte digitale strategie uitwerken.

DOWNLOAD HET THEMA DIGITALE PROSPECTIE (PDF)

HOE JE PROFILEREN OP EEN INTERNATIONALE BEURS?

Vakbeurzen en -salons zijn niet te missen afspraken wanneer je een plaatsje op een markt wil veroveren. Je kan er promotie voeren en krijgt er rechtstreeks feedback over je goederen en diensten. Je ontmoet er nieuwe prospecten. Je maakt er kennis met (te selecteren) agenten, verdelers en leveranciers. Bovendien kan je je met de concurrentie meten! De fiche helpt je om van je producten/diensten blikvangers te maken.

DOWNLOAD HET THEMA BEURZEN (PDF)

HOE JE INTERNATIONALE E-COMMERCE VERDER UITBOUWEN?

Er zijn drie belangrijke online verkoopstrategieën voor je merk, afhankelijk van de maturiteit: e-tailers (om trafiek te genereren en voor de logistiek), Market Places (om je e-commerce snel te laten groeien indien je al over een gevestigd merk beschikt) en Direct (vergt een aanzienlijke investering in IT en in het creëren van een publiek, maar laat je toe het hele verkoopproces te controleren). Die fiche overloopt welk model het meest geschikt is voor jouw merk. We buigen ons daarbij specifiek over alcoholische dranken.

DOWNLOAD HET THEMA E-COMMERCE (PDF)

HOE JE MERK BESCHERMEN?

Auteursrechten, intellectueel eigendom, certificering van oorsprong: als je product of dienst eenmaal op de internationale markt is gelanceerd, mag je hopen dat er interesse voor is. Op dat moment moet je zorgen voor bescherming, zodat het JOUW product of dienst blijft.

We bekijken ook hoe je je producten zó kan verpakken en etiketteren dat ze voldoen aan de certificering voor exportlevensmiddelen. We gaan ook na hoe het zit met de detachering van personeel om in het buitenland te kunnen verkopen.

DOWNLOAD HET THEMA INTELLECTUEEL EIGENDOM (PDF)

HOE JE BIOPRODUCTEN IN ONZE BUURLANDEN VERKOPEN?

Die laatste fiche is bedoeld voor alle voedingsbedrijven die hun biologische producten willen verkopen in Frankrijk of Duitsland: de twee grootste markten in de sector wereldwijd. Ontdek alle nuttige contacten om aan de slag te kunnen gaan op de markten in onze buurlanden!

DOWNLOAD HET THEMA BIO (PDF)

Mots clés

Articles recommandés

1 mei: Dag van de Belastingdruk op Arbeid.

FSMA lanceert kostentool voor pensioenproducten

Twee derde van de woningen wordt door hun eigenaar bewoond