Ontdek onze (concrete) aanbevelingen voor de volgende regering!

In zijn laatste magazine (6/2024) stelt de ITAA acht aanbevelingen voor aan de toekomstige regering. Hoewel het initiatief moet worden geprezen, vrees ik dat het niet helemaal aansluit bij de belangrijkste zorgen van accountants en belastingadviseurs.

De dagelijkse praktijk en de feedback van professionals stellen ons in staat te bevestigen dat de belangrijkste aanbevelingen zich vooral moeten richten op de relaties tussen ons beroep en een administratie die aanzienlijke disfuncties vertoont.

Hier zijn onze acht zeer concrete aanbevelingen die snel kunnen worden uitgevoerd

  1. Kies een minister van Financiën met een andere kijk op ons beroep, iemand die constructieve uitwisselingen bevordert tussen de fiscus en de financiële professionals die, laten we niet vergeten, de eerste belastinginners zijn.
  2. Instelling van een directe telefonische lijn die uitsluitend bestemd is voor fiscale professionals op alle fiscale gebieden, zodat zij hun problemen kunnen oplossen en directe toegang krijgen tot klantdossiers. Iedereen weet vandaag dat de administratie (opzettelijk?) onbereikbaar is.
  3. Oprichting van een Charter van de belastingplichtige waarin de wederzijdse rechten en verplichtingen van de partijen worden vastgelegd. In de afgelopen vijf jaar zijn de rechten van belastingbetalers voortdurend verminderd of zelfs geschonden. Een belastingbetaler die een fout heeft gemaakt, heeft vandaag minder rechten dan een verdachte in een strafzaak.
  4. Herziening van de huidige procedureregels. Zo pleiten we bijvoorbeeld voor de afschaffing van artikel 206/3 van het WIB, dat een fiscale gruwel is omdat het een controleur toestaat zijn macht op rampzalige wijze te gebruiken, terwijl een kleine vertraging door een accountant wordt vastgesteld bij het indienen van aangiften.
  5. Oprichting van een fiscaal opleidingscentrum bestaande uit docenten uit zowel de administratie als de private of academische sector, zodat ambtenaren, die vandaag aan hun lot worden overgelaten, de beoefende materies beter beheersen.
  6. Oprichting van een uitwisselingsplatform tussen de leidinggevende instanties van de FOD Financiën en vertegenwoordigers van de ITAA of verenigingen, met minimaal vier vergaderingen per jaar, waarin bepaalde tegengekomen moeilijkheden kunnen worden besproken en opgelost.
  7. Vermindering van de invorderingsmaatregelen (die zeer hard en te onmiddellijk zijn geworden) die veel belastingbetalers in grote moeilijkheden brengen.
  8. 8Herstel van het principe van een dubbele graad van administratieve rechtspraak: dit betekent dat de geschillendienst echte autonomie moet terugkrijgen en niet langer verplicht moet zijn om (in 9 van de 10 gevallen) belastingaanslagen, zelfs willekeurige, te bevestigen.

Elke van deze voorstellen verdient een uitgebreide uitwerking, wat de omvang van deze post te boven gaat.

Maar één ding is zeker: er moet snel worden gehandeld in het vitale belang van ons beroep en de burgers.

Mots clés

Articles recommandés

Fod Financïen IT-onderhoud deze week-end

Vlaams Opleidingsverlof: naar een definitieve verankering van het gemeenschappelijk initiatiefrecht

Sluiting van de Fod Financiën diensten op 15 november 2024