Het marketingplan is uw routekaart om uw producten en diensten aan te bieden aan potentiële klanten. Het is gebaseerd op een marktonderzoek dat de context bepaalt waarin u zich beweegt, de klanten, de directe en indirecte concurrenten, de huidige en toekomstige trends en vele andere elementen, zoals de prijzen, die uw beslissingen zullen beïnvloeden.
Naast de geschiedenis van het bedrijf die het onderwerp zal zijn van storytelling, heb ik hieronder geprobeerd de belangrijkste stappen voor het opstellen van een marketingplan te beschrijven.
Deze analyse verwijst naar de interne situatie door middel van de sterke en zwakke punten van uw bedrijf en de externe situatie door middel van de kansen en bedreigingen. De gebruikte tools kent u wel. Enerzijds is er de SWOT die de sterke en zwakke punten van uw bedrijf en de aanwezige kansen en bedreigingen omvat en anderzijds de PESTEL die zich richt op de politieke, economische, sociale, technologische, ecologische en wettelijke aspecten die uw referentiemarkt positief of negatief kunnen beïnvloeden.
Het is interessant om in deze analyse de 5 krachten van Michael Porter op te nemen die u zullen helpen bij het in kaart brengen van de concurrentie-intensiteit van deze referentiemarkt.
Een effectief marketingplan zal bijdragen aan de ondersteuning van de algemene strategie en commerciële doelstellingen van uw bedrijf. Dit impliceert een goed begrip van de commerciële doelstellingen door marketeers, zodat zij een winnend actieplan kunnen ontwikkelen. Zij zullen zich alleen concentreren op de hefbomen die zij kunnen bedienen in een bepaalde markt.
Dit concept is essentieel als we het hebben over een marketingplan. Het is namelijk niet realistisch om te denken dat u iedereen kunt bereiken. U moet daarom uw ideale klanten identificeren. Wat ze leuk vinden, hun leeftijd enz…
Door uw doelmarkt precies te definiëren en te segmenteren in nog kleinere groepen voor specifieke promoties, kunt u beslissen waar u uw middelen investeert en welke soorten tactieken en berichten u gebruikt.
Op basis van de contextanalyse en de commerciële doelstellingen kan de marketingstrategie worden uitgewerkt. Deze toekomstgerichte reflectie zal, eenmaal geïmplementeerd, gericht zijn op het verkrijgen van een duidelijk en duurzaam concurrentievoordeel.
Zodra de strategie en dus de langetermijndoelstellingen duidelijk zijn vastgesteld, kunnen de tactieken worden gespecificeerd, namelijk de specifieke acties op korte termijn die zullen worden uitgevoerd om de gekozen strategie te ondersteunen.
We kunnen niet over een marketingplan praten zonder de nodige middelen voor de uitvoering ervan te noemen. Dit budget moet in overeenstemming zijn met de nagestreefde doelstellingen. Als u bijvoorbeeld besluit de naamsbekendheid van uw merk aanzienlijk te vergroten, moet u over voldoende middelen beschikken om dit doel te bereiken.
Om geen geld over de balk te smijten, is het raadzaam dat elke marketingactiviteit wordt opgevolgd en gemeten in het licht van de budgetten en de verwachte resultaten. Dit is de beste garantie voor de effectiviteit van het marketingplan in zijn geheel.
Zoals u ziet, volgt de ontwikkeling van een marketingplan, uw fundamentele routekaart voor het succes van uw bedrijf, een welomlijnd proces.
Het is soms goed om eraan te herinneren dat marketing geen doel op zich is. Het is bedoeld om de commerciële actie te ondersteunen in een bepaalde concurrentiële context. Een marketingplan heeft dus alleen bestaansrecht door de te bereiken "business" doelstellingen.